![]() |
inte ofta jag skriver här men bra jobbat thomas ;D
|
Jag läste hela tråden och detta var bra mycket bättre än TV.
Bra jobbat Thomas! Hoppas duvan klarar sig. |
Citat:
Djurvänner är vardagens sanna hjältar! :) |
Citat:
En varg får smak på lamm, och äter upp ett lamm från en bondes farm. Bonden föder upp lamm på sin farm för ullens skull. Bonden dödar vargen när den kommer tillbaka och äter upp ett till lamm. En björn ser att bonden dödar vargen, och eftersom hon har ungar i närheten dödar hon bonden så att han inte utgör någon fara för hennes ungar. En jägare ser sen att bonden blivit ihjälriven av en björn och letar reda på björnen och dödar den. Sedan ser han att hon hade ungar, och dödar dem också eftersom han inte vill att de ska lida (i brist på fantasi). En grupp militanta veganer som är ute och militerar i skogen ser jägaren precis när han dödar björnungarna och blir arga och hämnas genom att misshandla honom. Han avlider senare och ungdomarna hamnar i fängelse. Dela ut moraliska poäng på en skala från 1 till 5 till samtliga varelser för deras handlande, där 5 är det mest moraliskt korrekta. |
Intressant (älskar filosofi).
Min uppfattning: Allting är relativt beroende på vilken synvinkel du utgår ifrån. Alla organismer strävar för att överleva och handlar på det sätt de själva anser vara bäst efter dennes medvetenhet. Det hypotestiska optimala handlande är det som bringar mest överlevnad till sig själv, familjen, gruppen, mänskligheten, djurriket och resten av universum. Irrationellt eller oetiskt handlande är de handlingar som hämmar överlevnaden och beror på en massa andra faktorer. Syfte är det som driver människan vilket ledde till misshandel av jägaren i koalas exempel där veganerna motagerade en oetisk handling mot djurriket. Man bör som sagt inrikta sig till de handlingar som gynnar så många delar av tillvaron som möjligt. Studerat en hel del filosofi ... |
Thomas, har du hört nåt nytt om duvan?
|
Riktigt fint gjort Thomas :) Tänk tankarna om fågeln du tog hand om nästa gång du får för dig att steka ett gäng kycklingfiléer också.
Citat:
Förutsatt att han inte har ett förståndshandikapp förstår han att det inte finns ett behov av ull för att göra kläder. Kan likväl göras med andra materiel som inte lider till onödigt djurutnyttjande. Jägaren / Veganerna 2/3 moralpoäng Eye for an eye, tooth for a tooth håller inte riktigt för mig som livsfilosofi. Ska väl dock säga att argumentet att offret kanske skulle gjort om samma sak lindrar bådas handlingar. Tror dessutom veganerna gör mer skada än nytta för djurrättare i allmänhet genom att misshandla den enskilde jägaren så att den dör. 5 moralpoäng för resten Samtliga handlar på instinkter. Visst skulle jag gärna se dem onödiga men samtliga agerar på de sätt de tror bäst gagnar individen/familjen/arten, och har inte (såvitt jag vet) förmågan att ifrågasätta dessa instinkter. |
Citat:
Citat:
Citat:
Thomas |
bra tråd thomas... det är såhär de ska se ut för att fånga publiken.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Okej, min tur då.
Kl 02:30 inatt ropar en tant till oss som sitter på min uteplats(och tar några pilsner) och undrar om vi äger en hund som jagar igelkottar. Efter ett par höjda ögonbryn och skratt bestämmer vi oss iallafall på att se vad det är frågan om. Mycket riktigt träffar vi på en hund som grävt 2 stora hål på dagisgården brevid, med varsin igelkott i varje hål. Hunden har halskedja men ingen märkning så vi försöker fånga in den men misslyckas utan den springer istället iväg med en igelkott i munnen. Ungefär vid denna tidpunkt inser vi att det är bäst att ringa polisen och be dem ta hand om honom. Min kompis säger till dem att vi druckit "ett par öl" och hittat en hund som jagar igelkottar. De skall skicka ut en bil säger dom. Efter några hotfulla kommentarer av grannar som vaknar av hans skall och tror det är någon av våran vovve får vi tillslut fast honom och tar in honom i min lägenhet. Killen var hungrig och vi gav honom lite käk.. Efter ett tag har klockan passerat 4 och vi har fortfarande inte hört något av polisen. Jag bestämmer mig för att ringa dem och klämmer ut likadan kommentar som tidigare; "Ja vi har tagit några öl och hittade en hund som jagade igelkottar". Får ungefär samma svar som tidigare. Snabbt inser vi att det kanske inte var det bästa sättet att bemöta Fru justitita men vi avvaktar iallafall en halvtimme innan vi ringer igen och säger att vi istället kommer förbi med hunden på stationen. Då får vi snabbt ett svar om att en polisbil borde vara där på 20 minuter om det inte kommer några hinder. Mycket riktigt kommer polisen och hämtar upp stackaren. Här är en bild på honom. Jag skall sätta upp annonser imorgon så kanske husse/matte får tag på honom. Kan tillägga att jag bor rätt centralt som inte är någon idyll för herrelösa hundar |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:57. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson