Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Vi pratar om brottslingar. Skattebrottslingar, snyltare, parasiter, läs korrespondensen och sök lite på nätet så skall du se att vad pratar om är regelrätta brottslingar som tjänat feta pengar på att tillhandahålla tjänsten TPB.
Jag är förvånad över att man inte åtalat dem för skattebrott också. Mycket förvånad. Problemet är nog att styrka exakt hur mycket pengar vi talar om.
Det spelar ju ingen roll vilka kostnader de haft, de har ju inte betalat skatt för sina intäkter. Organiserad brottslighet är vad det rört sig om...
|
Xamda - i sakfrågan så får de vara "rånare", "mördare" eller "ultramilitanta veganer" vad mig anbelangar, men det viktiga att reda ut - faktiskt MYCKET viktigt och grundläggande är ansvarsfrågan i handlingen;
1. Gör sig de 3 bakom TPB skyldig till någonting överhuvudtaget genom att vägleda en sökande person till en produkt (upplåten av en helt annan).
2. Gör sig Carl L. sig skyldig till någonting överhuvudtaget, genom att han driftmässigt möjliggjort punkt 1.
Jag anser att dessa grundläggande frågor är HELT avgörande.
För om nästa juridiska instanser kommer fram till att dessa brott inte begåtts, så faller väl hela åtalet..
Punkt 1 kan komma att få enorma konsekvenser för hela internets uppbyggnad (inte bara större sökmotorer).
Dessutom riskerar punkt 2 att få stora konsekvenser - inte minst för webbhotell
- vilket ansvar har de för sina kunders mappinnehåll?
Det som faktiskt förvånar mig mycket är att inte det Svenska annonsförsäljningsbolaget sågs vara vållande, utan Carl L. - Det känns som att man silar mygg men släpper igenom kameler..eller vad det heter. (Lite som att man skulle åtala Banverket, men struntar i konduktören som tagit betalt för resan)
Betr. skattepengar:
Av det jag läst mig till så är väl reklamintäkterna isf något för Israel att beskatta (har för mig att det är ett Isrealiskt bolag som stått som mottagare) och pengar som överförts till Sverige har gått direkt till drift och utveckling. Jag ser det iaf inte lika solklart skattetekniskt som Xamda.
"http://en.wikipedia.org/wiki/Vint_Cerf" Vint Cerf sa vid Internetdagarna november 2008 att:
Internet i sin grund bygger på att kopiera andras verk - varje gång du besöker en hemsida, så skickas en kopia av en fil från webbservern till användarens browser.
..något att tänka på..
|
Internet Sweden, vad är sakfrågan egentligen? Är det skyddet av upphovsrätten? Är det vad dessa fyra misstänkte åtalats för och de facto gjort? Är det vad domen kan få för effekt? Är det kanske alla dessa?
Jag tycker det är relevant att titta på helhetsbilden. Det här är inga idealister som plötsligt fick för sig att publicera lite länkar till upphovsrättskyddat material. Sakfrågan för mig är i vilket fall det som åtalet omfattat.
1. Ja, det är min åsikt och det grundar jag på rekvisiten i Brottsbalken (vad gäller ansvar för medhjälp), se nedan.
2. Ja, det framgår med all önskvärd tydlighet att det inte enbart är hosting som Carl L. bidragit med.
Punkten 1 torde inte få några som helst konsekvenser för internets uppbyggnad, om man bortser från rena fildelningstjänster som tillhandahåller material i strid med upphovsrätten. När man läser tingsrättens dom ser man att det är syftet bakom tjänsten och de nu dömdas förhållning till detta som är det avgörande.
Jag håller dock med om att det är lite märkligt att annonsförsäljningsbolaget passerar utan någon särskild uppmärksamhet. Det är dock inte lika självklart att detta skulle utgöra medhjälp i lagens mening, även om det varit en förutsättning för att denna verksamhet kunant fortgå.
Punkten 2 tror inte jag får några konsekvenser för webbhotell som inte medvetet ignorerar upphovsrätten. Jag tror de flesta webbhotell har villkor som skyddar dem mot eventuella konsekvenser. Vi talar om uppsåt här. Om en sajt sprider upphovsrättskyddat material i strid med gällande avtal lär detta inte vara ett problem, dels lär kunden bli avstängd och dels framgår ju tydligt vems ansvaret är enligt avtalet.
Angående beskattning så har minst 1 200 000 kronor överförts till de nu dömda. För dessa har de inte skattat. Detta skall de så vitt jag förstår göra här i Sverige då de är skrivna här (ja, kanske med ett undantag då). Summan har jag fått från domen och detta är sannolikt bara en liten del av de faktiska summorna.
Jag har inte sagt att det är solklart i alla led, men såvitt jag förstått har inga av dessa inkomster redovisats på ett korrekt sätt. Av vad som framgår på sidan 6 i denna tråd så är det ju uppenbart att vi talar om svarta pengar. Utdragen från beslagen mail talar för sig själva.
Citat:
23 kap. Om försök, förberedelse, stämpling och medverkan till brott
1 § Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit till fullbordan, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom dömas för försök till brottet, såframt fara förelegat att handlingen skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund av tillfälliga omständigheter varit utesluten.
* Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat brott och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver.
2 § Den som, med uppsåt att utföra eller främja brott,
1. tar emot eller lämnar pengar eller annat som betalning för ett brott eller för att täcka kostnader för utförande av ett brott, eller
2. skaffar, tillverkar, lämnar, tar emot, förvarar, transporterar, sammanställer eller tar annan liknande befattning med något som är särskilt ägnat att användas som hjälpmedel vid ett brott,
skall i de fall det särskilt anges dömas för förberedelse till brottet, om han inte gjort sig skyldig till fullbordat brott eller försök.
|