WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Blondinbella utsatt för övergrepp (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30665)

jahaa 2008-07-25 02:48

Citat:

Originally posted by Gustav@Jul 24 2008, 14:48
Jag tycker att ni alla gör ett stort misstag när ni dömer Blondinbella efter en vuxen måttstock när hon i själva verket är ett barn. Hon är inte dum eller korkad. Hon är en 17-årig flicka.
En tonåring har inte samma förmåga som en vuxen person att göra riskbedömningar eller att förutse konsekvenser. Till kroppen kanske en 17-årig tjej kan se vuxen ut, men hon är det absolut inte i huvudet.
Alla som har en tonårsdotter eller en syster i tonåren förstår att Blondinbella är en helt vanlig tjej med normal begåvning. Det är alltid tragiskt när barn råkar illa ut. Tonåringar har tyvärr en förmåga att göra det oftare än andra. Nu framgår det inte vad det är som hon har råkat ut för, men förhoppningsvis så repar hon sig och tar inte någon permanent skada av det som inträffat.

Offtopic:
Jag tycker jag hör ungefär samma resonemang kring folk i 20-25års åldern och deras oförmåga att ta ett vettigt beslut angående sms-lån. När blir man vuxen? När man får barn? Värnplikt för alla vore kanske inte så dumt trots allt.

Ontopic:

Jag anser inte att någon sorts klädsel, hur vågad den må vara, ger någon "mer rätt" att begå sexualbrott. Dock får man inte glömma att folk som överhuvudtaget begår våldtäkt etc. i de flesta fall har någon sorts psykisk störning. dvs. för att spekulera lite så kan jag tänka mig att ett offers ögon kan spela lika stor roll som offrets klädsel.

Men för ringare sexualbrott tror jag absolut att klädsel och alkohol spelar in då förmodligen gärningsmannen inte i samma utsträckning har någon bakomliggande psykiskt störning som i de grövre fallen. Jag tror dock att tex. tafsande på krogen är jämnare mellan könen. Jag har svårt att tro att en vältränad man som, apropå vågad klädsel, skippar att ha något på överkroppen, undkommer tafsande.

Till min besvikelse har jag lite svårt att känna den normala empatin som jag har för offer rörade sexualbrott i just detta fall. Detta känns bara väldigt "lägligt". Ser bara inte hur man kan gå ut offentligt med något så kränkande. Speciellt inte så snabbt efter.

I'll grab my coat.

gummianka 2008-07-25 08:22

Men ni pratar ju om 2 olika saker, och ingen av er lyssnar, och egentligen vill ni bara ha "rätt", vilket är ett högst relativt begrepp..

Självklart finns det inga förmildrande för någon typ av övergrepp, så är det, punkt slut.
Å andra sidan så gör vi alla, dagligen, val i livet som handlar om just om att inte hamna i situationer som kan vara farliga, ingen av er går väl ut i gatan bara för att det är grönt om det trots det kommer en bil, eller för er som har körkort, jag gissar att ni är extra vaksamma vid ett övergångsställe, även om det är grönt...varför då...lika lite som det hjälper den som kör på någon, eller blir påkörd, att man hade "rätt" hjälper det ju BB i det här fallet...rätt eller fel...det personliga ansvaret kommer ju alltid in någonstans (jag har själv varit "där", för 100 år sedan, det var ju på inget sätt mitt fel, samtidigt så hade vartenda val jag gjort under den kvällen tagit mig mot att jag hamnade där, försvarslös...självklart, i en perfekt värld så ska ju ingen typ av övergrepp ske, men tills vi lever i den perfekta världen, så det enda jag kan ändra är ju mig själv, hade JAG kunnat förhindra att det hände ? Ja !..var det NÅGON som tyckte det var synd om mig för att jag åkt på spö för att jag var full och försvarslös ? Knappast...)

I just det här fallet så är det väl extra anmärkningsvärt då att BB inte verkar ha fått den vägledningen hemifrån som hon kanske hade behövt, för ja, hon är bara ett barn, även om varken hon själv eller hennes föräldrar verkar inse det..
Sen är det väl en naturlig reflex i den situationen att man vill hitta någon att skylla på, och jag förstår kanske inte varför det skulle vara "allas" fel utom dom 2 som var inblandade, om BB ville hänga ut någon, häng ut den skyldiga då,...men att svära sig fri från personligt ansvar, det tycker jag ALDRIG man kan göra..

teddyjohan 2008-07-25 09:27

Citat:

Originally posted by ztream@Jul 24 2008, 20:39
Japp världen är full av hycklare och moralpredikanter som inte tycker det finns någon förmildrande omständighet för VÅLDtäkt och VÅLD mot kvinnor.

Detta var ungefär min poäng, att om man uttalar sig på ett sätt som inte är fördelaktigt för offret (för BB i detta fall) så är man per automatik förespråkare för förövaren. Jag har inte läst hela tråden men jag utgår från att antalet våldtäksmän här på WN, troligtvis och förhoppningsvis, är ganska lågt. Med en sådan utgångspunkt anser jag att man bör kunna diskutera ämnet, eller vilket ämne som helst, utan att behöva framlägga självklara saker i varje 'post' för att rentvå sig själv, som att man inte är våldtäktsman.

Sedan är det upp till var läsare att hålla isär begreppen. Det är ett faktum att det kan finnas bidragande orsaker som inte nödvändigtvis är rättfärdigande, även om liknelserna som sagt är lite klumpiga. Det kan finnas ett helt packe orsaker, som ändå inte har något med rätt/fel att göra. Vid närmare eftertanke finns det nog alltid betydligt fler orsaker, avsiktliga eller oavsiktliga, än vad det finns rätt och fel. Dessutom är en jämförelse på långa vägar inte samma sak som att likställa. Du kan jämföra Hitler och ett äpple om du så vill, det behöver inte betyda någonting, förutom att det syftar till att tydliggöra ett tankemöster (eller sätt att se på saken).

Viktigt att komma ihåg är att detta inte är en domstol, vi har inte som enda mål här att uppnå ett objektivt domslut. Detta är en diskussion. Vi vädrar åsikter. Det enda jag vill rättfärdiga är att man ska kunna ha sin åsikt och föra den fritt även om den åsikten inte är "bekväm".

Lumax 2008-07-25 12:10

Hon tycks ha sålt storyn. Succébloggaren ”Blondinbella” berättar hela sanningen om sexöverfallet

Helix 2008-07-25 12:17

Citat:

Originally posted by Fredrik S@Jul 25 2008, 12:10
Hon tycks ha sålt storyn. Succébloggaren ”Blondinbella” berättar hela sanningen om sexöverfallet
Ja, det tog inte så lång tid. :lol:

SweCat 2008-07-25 12:21

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Ursprungligen postat av SweCat
Dan och Gustav. Tack för att åtminstonde några förstår kvinnor och deras situation.

Till er andra väx upp!
Det kanske finns fler här inne som egentligen är barn och det verkar inte bara vara BB som inte är riktigt vuxen. Det känns som om många här är barn när man ser vissa åsikter.

Att läsa så okänsliga reaktioner som vissa visat i denna tråden får mig att skämmas över Sveriges webmastrar. Så illa trodde jag inte det var ställt med yrkeskåren.
Jag trodde i min enfald att det var smarta, trevliga, empatifulla människor som blev webbentreprenörer för så har jag uppfattat er tidigare, men denna tråden får mig att fundera.

Är det så att avsaknaden av kvinnor i vårt yrke gör att många här helt verkar ha tappat all empati för det motsatta könet?

Eller är det för att man själv känner sig misslyckad för att man själv inte lyckats uppnå det BB har gjort, och därför är det ok att ondgöra sig över henne och helst tycka att hon ska tvålas till för att hon lyckats där man själv misslyckats?

Att tro att allt hon gör har publicitetssyfte? kan det vara så att det är för att man själv bara tänker pengar och PR och att man själv vänder allt till PR?

Nej, väx upp och se att allt i världen är inte PR, besökssiffror och pengar. Det finns mer än så här i livet. Om ni missat det har ni suttit för länge framför datorn och då är det dags att gå ut i solen och börja leva i stället.

Jag antar att du även inkluderar mig till de du kallar "andra". För min del har det INGET med kön att göra, jag förstår inte varför allt måste ha med kön att göra. Alla får ta ansvar för sina handlingar men du kanske menar att kvinnor inte ska behöva göra det? Nej, det menar du naturligtvis inte men det kan tolkas så.

Bevisligen är det så att kvinnor behöver beskyddas mer än männen enligt lagstiftarna, beror det på att kvinnor inte är kapabla att ta hand om sig själva eller beror det på en snedvriden lagstiftning? Fundera på det, jag har min åsikt klar.

För den delen så är uttrycket "väx upp" lite roligt i sammanhanget. Att tro att alla ska tycka likadant om allting och vara politiskt korrekta är naivt, väldigt naivt. Att påstå att en del inte är vuxna bara för att de inte är politiskt korrekta är, ja, barnsligt dumt. Jag är inte säker på att det är vad du försöker göra men det är så jag tolkar det i alla fall.

Jag håller med dig att man ska ta ansvar för sina handlingar vare sig man är man eller kvinna och akta sig för situationer som kan leda till sådant, men ibland händer det även om man aktar sig eller hur?

Det jag menar med mitt inlägg är snarast att det finns en ruskig avsaknad av empati här hos många och dessa behöver växa upp eller i alla fall tänka till över varför man verkar sakna empati. Sedan kanske man har empati och då ska man kanske fundera över om man vill bli betraktad som empatilös, för det är så många av dessa åsikter får er att verka, och jag kan inte tro att det är så ni vill bli uppfattade.

Sedan spekulerar jag i varför man är så empatilös mot en "känd bloggperson" när man troligen inte vore det mot sin egen mamma eller flickvän. Tycker vi att det är Ok med övergrepp när det är en person vi inte gillar av ngn anledning?

Mitt inlägg var till för att väcka en tanke hos er att även BB är en riktig person som faktiskt kan råka ut för saker och har känslor och att man kanske ska sätta sig ner och fundera över sina egna tankar om varför man tycker så om man
1) tycker att hon får skylla sig själv för att det är just BB
2) tycker att det är rätt åt henne just för att det är BB
3) tycker att det finns förmildrande omständigheter som gör att övergrepp är ok.
4) Anser att allt bara är påhitt eftersom man tror att allt i världen kretsar runt besökssiffror och pr.

Många har vädrat denna typ av åsikter och ni får ha dem, men ni bör kunna motivera för er själva varför.
En stor del av dessa med de åsikterna är från förhållandevis unga män, och frågan är då om inte ålder och vad man själv upplevt i sina dagar spelar in i varför man har de åsikter man har, och då kan väx upp vara ett bra ordval. Samhället blir hårdare och hårdare, det ser vi överallt. Frågan är om vi vill att det ska hårdna än mer?

Alla behöver inte tycka likadant i diskussioner, det är en del av diskussionen, MEN att ha lite förståelse och empati det brukar man kunna visa i alla fall och det har jag sett väldigt lite av i denna diskussion. Det var bara det jag ville få fram. Men som kvinna kanske jag ser det på ett litet annat sätt än ni gör.

gummianka 2008-07-25 12:42

...för endast 19kr/mån...

Kristoffer G 2008-07-25 12:54

Smaklöst gjort.

gummianka 2008-07-25 13:07

jag tycker inte det räcker som beskrivning, för att klargöra för alla som inte förstått det än, övergrepp är iaf inte okej...men allt det här om att hon bara är en stackars oskyldig tjej, och att bloggen är hennes dagbok, och hon är en sån förebild, får inte det en fadd eftersmak nu när hon hypear en händelse på bloggen och sen för att läsa om vad som verkligen hänt så måste man betala för det...

evomedia 2008-07-25 14:49

Ingen som har aftonbladet plus då så man kan få reda på vad som hände:P

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson