WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Om de nya gTLD:erna (2013-2015) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061616)

Captain Thailand 2014-07-30 21:46

Citat:

Ursprungligen postat av Virtual Office (Inlägg 20495569)
Men hur var det med den svenska toppdomänen .se vilket år började den stödja IDN?
Mao kanske dessa nya toppdomäner kommer att stödja IDN i framtiden?

Informationen i länken var delvis felaktig insåg jag i helgen. Vissa nya domäner stödjer redan IDN. Dock verkar det inte vara ett "skandinaviskt stöd" ännu, utan tyskt, spanskt osv.

Men tyskarna har ju även Ä och Ö, så då funkar det ju även för oss. Dock saknas Å i tyskan.

Captain Thailand 2014-07-30 21:49

Citat:

Ursprungligen postat av Logotyp24 (Inlägg 20495558)
Försökte mig på 2 domäner, fick deals.town och gick miste om newyork.toys

Jag knep inga alls denna gång. Å andra sidan gör det inte så mycket eftersom de jag förbokat bara var halvbra, om ens det. Man får spara pengarna till de som kommer... ;)

Virtual Office 2014-07-30 22:11

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20495572)
Informationen i länken var delvis felaktig insåg jag i helgen. Vissa nya domäner stödjer redan IDN. Dock verkar det inte vara ett "skandinaviskt stöd" ännu, utan tyskt, spanskt osv.

Men tyskarna har ju även Ä och Ö, så då funkar det ju även för oss. Dock saknas Å i tyskan.

jaså kan du ge nått exempel på nya toppdomäner som stödjer ä och ö :)

Captain Thailand 2014-07-30 22:25

Citat:

Ursprungligen postat av Virtual Office (Inlägg 20495579)
jaså kan du ge nått exempel på nya toppdomäner som stödjer ä och ö :)

Det är många (exempelvis .LAND, .GURU och .TIPS osv osv) men däremot är det få registrars som själva tillåter en att regga dessa. På Name.com funkade det. Jag knep bla "ö.land" för ett par dagar sedan.

Virtual Office 2014-07-31 11:21

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20495581)
Det är många (exempelvis .LAND, .GURU och .TIPS osv osv) men däremot är det få registrars som själva tillåter en att regga dessa. På Name.com funkade det. Jag knep bla "ö.land" för ett par dagar sedan.

haha ... "ö.land" var skön den. Grattis till kreativt tänkande

Captain Thailand 2014-07-31 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av Logotyp24 (Inlägg 20495558)
Försökte mig på 2 domäner, fick deals.town och gick miste om newyork.toys

Jag gav mig inte utan sökte i någon timme och bokade tre st (två .TOWN och en .UNIVERSITY) som jag tycker är helt ok.

erebos 2014-07-31 16:46

Varför går det att köpa enbokstaviga domäner men inte tvåbokstaviga?
Många (inte IDN) är lediga att köpa om än ganska dyrt, runt 250 $

dannelito 2014-07-31 17:36

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20495640)
Varför går det att köpa enbokstaviga domäner men inte tvåbokstaviga?
Många (inte IDN) är lediga att köpa om än ganska dyrt, runt 250 $

LL som finns med i ISO 3166-1 är reserverade. I början reserverades väl samtliga LL, men LL utanför ISO 3166-1 är nog på gång att släppas fritt.

erebos 2014-08-01 11:24

Ok. Då fattar jag :)

Captain Thailand 2014-08-01 20:58

Hej,

En ny gTLD såldes via SEDO för 100,000 dollar nyligen! Dock vill inte SEDO gå ut med vilken det rör sig om då köparen/säljaren kräver diskretion.

Så här sa en företrädare för SEDO:

“It’s exciting to finally start seeing new TLDs being traded and already commanding significant market value,” said Tobias Flaitz, Sedo’s CEO. “Even with this influx of new extensions, we’ve always predicted that .com domains would remain strong and the market is beginning to reflect that. We’re still early in this process and new TLDs are definitely being adopted at a much slower pace than many in the market predicted. There’s still a big need to better educate businesses and the public about the benefits of these new TLDs, and it will take some time until they’re being used by brands and corporations. But once that happens, we’ll see positive impacts for the domain industry.”

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson