WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043676)

tartareandesire 2010-09-08 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20368617)
Jag skulle gärna höra argumenten från de som önskar se Mona Sahlin som stadsminister...

Hon är kvinna? :)

tartareandesire 2010-09-08 18:08

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20368623)
Men vart kommer elen ifrån? Hur mycket utsläpp sker när fordonen byggs? Hur går det till när de oftast rätt miljöfarliga batterierna är kassa o måste tas om hand?

Jag läste en artikel om Toyota Prius (minns inte vart och orkar inte leta rätt på den nu) som ska vara rätt så miljövänlig och populär. Kontentan blev att bilen hade lägre CO2-utsläpp. På de flesta andra punkter var den sämre. Det gäller att räkna över hela livscykeln och inte bara när den kör.

Jag håller absolut med dig. Att se helheten är tyvärr något de flesta är dåliga på och det är inte heller alltid helt lätt. Ibland måste man också tyvärr prioritera vilken negativ miljöpåverkan man "helst vill ha".

jonny 2010-09-08 18:14

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20368627)
Hon är kvinna? :)

Det är Maud Olofsson också.

tartareandesire 2010-09-08 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20368632)
Det är Maud Olofsson också.

Jo, men hon har ingen större möjlighet att bli statsminister.

jonny 2010-09-08 18:26

Men om Fredrik byter kön? Solklar lösning. Kvinnlig statsminister och HBT-folket blir också glada ;)

Henkutt 2010-09-08 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av simals (Inlägg 20368593)
Här har du ett av Vänsterpartiets riksdagsledamot (alltså inte bara en simpel lokalpolitiker utan inflytande som i fallet med sverigedemokraten):
http://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

Sedan har vi ju Fredrick Federley (a.k.a. Ursula) i Centerpartiet som inte heller han är den skarpaste kniven i lådan.

Men jag håller med dig helt och hållet. Det är verkligen skrämmande hur t.ex. en person som inte ens gått ut gymnasiet pga. att han var underkänd i matematik kan bli Sveriges finansminister.

Jag tycker nog inte du är rättvis, när du jämför en blooper gällande fysikkunskaper, med en "blooper" att ställa upp i val till kommunfullmäktige utan att veta var du och ditt parti står och vill genomföra.

Gällande Fredricks läggning eller vad det är du vill kommentera, så anser jag inte att det påverkar hans kunnande kring politik och vad han och hans parti står för.

Och gliringen till Anders Borg är tämligen obefogad då han förmodligen besitter fler akademiska poäng än du och jag tillsammans. (Du vet, eftergymnasial utbildning)

Henkutt 2010-09-08 18:40

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20368625)
Majoriteten av de som shoppar i centrumbutikerna använder redan kollektivtrafiken (eller bor närmare) och butikerna har redan drabbats extremt mycket hårdare utav köpcentrumen och internetbutikerna. Vill man särskilt skydda dessa butiker, vilket du verkar vara ute efter, så skulle man väl snarare förbjuda internethandel eller köpcentrum utanför städerna (vilket iofs miljöpartiet föreslog)?

Tänkte just på den frågan. "Miljöpartiet" ville av miljöskäl stoppa bygge av köpcentrum i Lund, bara det att avsaknaden av köpcentrum gör att folk åker till Malmö för att handla istället.

Bra miljötänk.

Kaugesaar 2010-09-08 18:58

Citat:

Majoriteten av de som shoppar i centrumbutikerna använder redan kollektivtrafiken (eller bor närmare) och butikerna har redan drabbats extremt mycket hårdare utav köpcentrumen och internetbutikerna. Vill man särskilt skydda dessa butiker, vilket du verkar vara ute efter, så skulle man väl snarare förbjuda internethandel eller köpcentrum utanför städerna (vilket iofs miljöpartiet föreslog)?

Jag är emot alla former av förbud och att förbjuda internethandel och köpcentrum är ren och skär planekonomi vilket jag avskyr. Butikerna vet att dom står i konkurrens till internetbutiker och köpcentrum vilket är en väldigt stor skillnad.

Citat:

Nu är du helt vilsen. Kollektivtrafiken använder väl också vägarna? :) Dessutom är vägnätet i innerstäderna en försvinnande liten del av denna kostnad så det är ett helt irrelevant påstående.

Nej det är jag verkligen inte. Jag får bara kalla kårar utav den människosyn där du mer eller mindre vill tvinga människor att åka kollektivt alternativt ta cykeln eller gå.

Citat:

Jag har aldrig sagt att jag håller med miljöpartiet, även om du verkar ha fått för dig det... Jag tror däremot de flesta håller med om att vi alla bör verka för en renare bilism. Alla gynnas av detta. Du behöver däremot inte tro att alla är så fanatiskt fokuserade en enda extrem förändring. Det finns massor som görs och kan göras för att verka i rätt riktning.

Får ursäkta för att jag tog en slutsats om att du var miljöpartist men läste följande.
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20368086)
Snälla, rösta på Miljöpartiet

Visst ska det göras i rätt riktning, men för det behöver man inte tvinga folk att åka kollektivt, förbjuda bilar eller subventionera för gröna alternativ.

Oskar G 2010-09-08 18:59

Citat:

Skillnaden är att du pratar om förbud hela tiden, som jag uppfattar det så pratar Kaugesaar just om att staten inte bör gå in och förbjuda saker, som t.ex. bilar på vissa gator. Jag kan dock hålla med om att det kan vara aktuellt, men de besluten bör ske på kommunnivå och helst genom direktdemokrati.

Ju färre förbud desto bättre. Jag tror att människor klarar av att ta ansvar för sina egna liv.

vco-systems 2010-09-08 19:14

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20368611)
Men är kristdemokraterna religiösa fanatiker nu också? Tanken med namnet är väl mer att indikera att de har grundläggande kristna värderingar, vilket de övriga partierna till stor del också har...

De är ungefär lika mycket religösa fanatiker som vänsterpartister är kommunister. Det finns en del medlemmar i kd som är religösa fanatiker liksom en liten minoritet av vänsterpartisterna som är kommunister...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson