WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Blondinbella utsatt för övergrepp (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30665)

Spindel 2008-07-24 23:13

Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Brukar du ha en analplugg i röven för att slippa bli våldtagen när du går ut och festar?
Går du ut nykter för att slippa tappa omdömet och bli våldtagen?
Klär du dig i fula kläder så att ingen ska uppmärksamma dig på dansgolvet?
Sitter du i ett hörn på utestället så att du ska slippa kontakt med det motsatta/samma könet och riskera en våldtäkt?
Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Ztream: Brukar du låsa om huset/lägenheten när du går utanför?

Det där var inget svar.

Men jag kan hjälpa dig att svara.

Jag känner folk som bor på en ö utanför Göteborg. De brukar inte låsa om dörren eftersom alla känner alla (nästan iaf) och det är ytterst ovanligt att det sker några inbrott. Jag känner även en i Biskopsgården som aldrig skulle få för sig att lämna dörren olåst, med tanke på att det är mycket större risk att ett inbrott begås i Biskopsgården än på t.ex. Hörnö, Björkö, Öckerö.

Man måste se till omständigheterna. Man bör inte, som ensam 17-årig tjej (eller vad nu BB är), gå runt lättklädd i ett främmande land bland testeronstinna killar med alkohol i blodet. Bara för att det möjligtvis fungerar i Sverige betyder inte att det fungerar i en främmande kultur.

grazzy 2008-07-24 23:13

Citat:

Originally posted by Spindel
Däremot känns det lite lustigt att när en full fjortistjej springer runt halvnaken bland fulla grabbar så är det alltid grabbarnas fel för att de är djur!
Ding! Teknisk knockout. Diskussionen är över och postarna ringhörnan med moralisk kompass har återigen försvarat titeln!

ztream 2008-07-24 23:16

Spindel: Jag går ner på din nivå när du ber om det.

Du vet inget om hennes kläder, du vet bara att hon tagit illa upp pga något som hänt. Varför börjar du tjafsa om att hon får skylla sig själv då?

Spindel 2008-07-24 23:18

Citat:

Originally posted by ztream@Jul 24 2008, 22:16
Du vet inget om hennes kläder
Såklart jag vet. Jag läser ju hennes blogg dagligen :lol:

Nej, men. Ingen vet. Det enda vi vet att Blondinbella vill berätta om ett överfall men hon vill inte berätta om ett överfall.

Vi vet inte ens om det har hänt!

ztream 2008-07-24 23:22

Varför ens spekulera i om det hänt eller inte?

Debatten är väl dessutom mer generell än bara BB?

Jag tycker inte det finns några ursäkter för våldtäkt/liknande.

Clarence 2008-07-24 23:27

Kan inte annat än hålla med Superstoffe på sidan 7 sådär. Det blir aldrig okej. Man har inte rätt att begå ett övergrepp på en annan människa oavsett om denna har hål i strumpan, fel kön, kort kjol, pushup, är på fel plats eller springer omkring naken.

För övrigt trodde jag att ha empati var att känna med någon, att förstå smärtan och känna medlidande. Vad det har att göra med logiska riskbedömningar av eventuella beteendemönster innan incidenten har jag svårt att förstå.

Måste säga att det är riktigt bra att hon skriver något om det från hennes eget perspektiv också. De som läst det och råkar ut eller har råkat ut för något liknande kan iallafall känna att de inte är ensamma, och kanske känna igen sig och få bekräftelse.

SweCat 2008-07-24 23:41

Dan och Gustav. Tack för att åtminstonde några förstår kvinnor och deras situation.

Till er andra väx upp!
Det kanske finns fler här inne som egentligen är barn och det verkar inte bara vara BB som inte är riktigt vuxen. Det känns som om många här är barn när man ser vissa åsikter.

Att läsa så okänsliga reaktioner som vissa visat i denna tråden får mig att skämmas över Sveriges webmastrar. Så illa trodde jag inte det var ställt med yrkeskåren.
Jag trodde i min enfald att det var smarta, trevliga, empatifulla människor som blev webbentreprenörer för så har jag uppfattat er tidigare, men denna tråden får mig att fundera.

Är det så att avsaknaden av kvinnor i vårt yrke gör att många här helt verkar ha tappat all empati för det motsatta könet?

Eller är det för att man själv känner sig misslyckad för att man själv inte lyckats uppnå det BB har gjort, och därför är det ok att ondgöra sig över henne och helst tycka att hon ska tvålas till för att hon lyckats där man själv misslyckats?

Att tro att allt hon gör har publicitetssyfte? kan det vara så att det är för att man själv bara tänker pengar och PR och att man själv vänder allt till PR?

Nej, väx upp och se att allt i världen är inte PR, besökssiffror och pengar. Det finns mer än så här i livet. Om ni missat det har ni suttit för länge framför datorn och då är det dags att gå ut i solen och börja leva i stället.

Westman 2008-07-25 00:01

Citat:

Originally posted by ztream@Jul 24 2008, 22:54
Nu ska jag göra det jävligt enkelt för er alla:

Ponera att Blondinbella var din syster, flickvän, kusin eller dotter. Vad hade du sagt på WN just nu utifrån det du vet?

-Just det, inte ett jävla skit för du hade stöttat henne och förstått vilken kränkning hon gått igenom.

Det handlar inte om omständigheterna, det handlar om slutresultatet. Slutresultatet i detta fallet är en kränkt och knäckt kvinna.

Hade min syrra gjort samma sak när hon var i Italien och var 17 så hade hon fått en rejäl utskällning också eftersom jag inte lider av tunnelseende och svår dubbelmoral. Nu är min syster inte lika korkad som vissa andra så hon gick alltid med en grupp av andra ungdomar där man höll koll på varandra. Det fungerade varje år vi var där. Det fanns ibland de som "klarade sig själva" och några av dem kom hem grinande. Med tanke på vad alla varnat för så fick de skylla sig själva. De lärde sig av sina misstag får man hoppas.

Ja att någon känner sig kränkt är det väl ingen som tvivlat på men bara för att man känner sig kränkt betyder det inte att man slipper ifrån allt ansvar för sina handlingar och att alla måste tycka synd om en. Punkt.

Westman 2008-07-25 00:16

Citat:

Originally posted by SweCat@Jul 24 2008, 23:41
Dan och Gustav. Tack för att åtminstonde några förstår kvinnor och deras situation.

Till er andra väx upp!
Det kanske finns fler här inne som egentligen är barn och det verkar inte bara vara BB som inte är riktigt vuxen. Det känns som om många här är barn när man ser vissa åsikter.

Att läsa så okänsliga reaktioner som vissa visat i denna tråden får mig att skämmas över Sveriges webmastrar. Så illa trodde jag inte det var ställt med yrkeskåren.
Jag trodde i min enfald att det var smarta, trevliga, empatifulla människor som blev webbentreprenörer för så har jag uppfattat er tidigare, men denna tråden får mig att fundera.

Är det så att avsaknaden av kvinnor i vårt yrke gör att många här helt verkar ha tappat all empati för det motsatta könet?

Eller är det för att man själv känner sig misslyckad för att man själv inte lyckats uppnå det BB har gjort, och därför är det ok att ondgöra sig över henne och helst tycka att hon ska tvålas till för att hon lyckats där man själv misslyckats?

Att tro att allt hon gör har publicitetssyfte? kan det vara så att det är för att man själv bara tänker pengar och PR och att man själv vänder allt till PR?

Nej, väx upp och se att allt i världen är inte PR, besökssiffror och pengar. Det finns mer än så här i livet. Om ni missat det har ni suttit för länge framför datorn och då är det dags att gå ut i solen och börja leva i stället.

Jag antar att du även inkluderar mig till de du kallar "andra". För min del har det INGET med kön att göra, jag förstår inte varför allt måste ha med kön att göra. Alla får ta ansvar för sina handlingar men du kanske menar att kvinnor inte ska behöva göra det? Nej, det menar du naturligtvis inte men det kan tolkas så.

Bevisligen är det så att kvinnor behöver beskyddas mer än männen enligt lagstiftarna, beror det på att kvinnor inte är kapabla att ta hand om sig själva eller beror det på en snedvriden lagstiftning? Fundera på det, jag har min åsikt klar.

För den delen så är uttrycket "väx upp" lite roligt i sammanhanget. Att tro att alla ska tycka likadant om allting och vara politiskt korrekta är naivt, väldigt naivt. Att påstå att en del inte är vuxna bara för att de inte är politiskt korrekta är, ja, barnsligt dumt. Jag är inte säker på att det är vad du försöker göra men det är så jag tolkar det i alla fall.

Westman 2008-07-25 00:35

Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Okej så i vilka fall finns det förmildrande omständigheter vid våldtäkt enligt Herr Westman.

1. Kvinnan uppvisar slampighet av den högre graden.
2. Kvinnan är uppenbarligen berusad och har ingen koll.
3. Urringningen överstiger 50% av bröstets yta fram till vårtgården.
4. Kvinnan var medvetslös och gjorde ej motstånd.

Är du på riktigt eller? Det finns inga omständigheter som förmildrar det.

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Ja du, ta av dig skygglapparna eller läs igen. Poängen är att du inte anser att omständigheterna till en händelse är relevanta vilket jag anser att de är därför är det inget fel i parallellen.

Jag undrar vem det är som är på riktigt. Jag har ALDRIG påstått att det finns förmildrande omständigheter, vare sig vid våldtäkt eller det som eventuellt har hänt BB. Jag påstår däremot att det finns en fördelning av skuld och ansvar vid den typen av händelse som denna tråd avser och även vid andra händelser.

Dessutom är alltid omständigheterna relevanta, omständigheter är inte alltid förmildrande som du verkar påskina.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson