WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Faktura från missdomain.se på 12.000kr (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32956)

Conny Westh 2008-11-03 03:32

Detta stod i mitt första inlägg

Citat:

Samtliga parter har handlat felaktigt i detta case!
Detta vidhåller jag fortfarande.

Citat:

Snaskit har släppt in olovliga personer på sitt konto hos MissDomain (i och med automatinloggningen). Snaskit har dessutom gett fysisk tillgång till sin dator för personer i sin omgivning som ej har rätt att använda Snaskits MissDomain konto.
Detta vidhåller jag fortfarande. Dett aförfarande var givetvis fullkomligt korkat av Snskit från första början.

Citat:

Lumparkompisarna har olovligen utnyttjat annan persons identitet för att logga in på MissDomain. De har dessutom genomfört förfalskningar av identiteter och försökt att Lura MissDomain.
Detta vidhåller jag fortfarande. Det är ett brott som kallas trolöshet, alternativt bedrägeri, kanske urkundsförfalskning.

Citat:

MissDomain har har korrekt stoppat ett bedrägeriförsök från lumparkollegornas sida. men MissDomain har kommit med en falsk tillvitelse som de inte har bevis för, de har dessutom utfärdat en faktura å olovlig grund (här begår MissDomain ett brott). MissDomain har ingen laglig rätt i sverige att agera åklagare och att döma någon till "böter" för ett brott. De påbörjar dessutom en ren olovlig utpressning. De vill ha betalt annars går de till polisen, detta är utpressning och ett allvarligt brott. MissDomain har erbjudit att om Snskit betalar 3000 SEK så "glömmer de detta" men stänger av Snaskit "for life" (min egen tolkning), detta är givetvis oacceptabelt för Snaskit då detta är hans inkomstkälla.
OK, här skulle jag vilja ändra mina formuleringar. Jag var kanske något snabb i formuleringen.

Men vad jag står fast vid är att om man på något sätt villkorar en polisanmälan om brott, genom att exempelvis erbjuda "att stryka ett streck över det som varit" eller sätta upp andra typer av villkor för en brottsanmälan så riskerar man att göra sig skyldig till utpressning alternativt utpressningsförsök. Det är mycket allvarligt.

I detta fall erbjöd sig MissDomain att sänka fakturan från 12000 till 3000 med ett villkor att Snaskit skulle som jag uppfattade det "snabba på" ett "erkännande" och det var detta som jag reagrerade på som ett oseriöst erbjudande.

Om MissDomain hade frågat mig i förväg hade jag nog rekommenderat att göra så här:

- Stäng kontot temporärt
- skriv ett mail till kontohavaren och beskriv varför kontot stängts (pga av misstanke om olovliga bud)
- Gör en saklig utredning däe kontohavaren får yttra sig
- Skriv alla brev i vänlig ton, inga hot elelr ultimatum
- be att få namnen på de personer somSnaskit hävdar har gjort brottet
- anmäl de personerna till polisen
- be snaskit ta bort autoinloggning och öppna hans konto igen
- om snaskit ej namnger personerna, så polisanmäl snaskit

Om utredningen visar att snaskit är oskyldig så kan man inte ta ut denna avgift alls direkt av honom. Då måste MD rikta sina krav till lumparkollegorna.

Det är inte Snaskits "jobb" eller ansvar att göra utredningen åt MD, men Snaskit ska givetvis vara behjälplig i utredningen som då utförs av MD.

Citat:

Men förutsatt att du vidhåller det du skrev, trots det som kommit upp efteråt, så anser jag inte att det stämmer att:

Fakturan utfärdats på olovlig grund - Därmed har inte MD gjort sig skyldig till det "brott" du beskyller dem för.
Enligt ingånget avtal regleras olovliga överträdelser enligt paragraf 6 med administrationsavgift om 300 Euro tas ut i varje enskilt fall, polisanmälan och avstängning.

Du skriver även "De vill ha betalt annars går de till polisen" vilket det inte alls står utan: "..eller så går vi vidare till Kronofogden med fakturan", vilket torde vara gängse bruk för obetalda fakturor i Sverige!?

Att du får detta till "utpressning" må vara en glitch i den egen tolkning, men knappast överensstämmande med verkligheten. "Betalar du inte fakturan så går den till fogden" - Skulle du se det som utpressning, så kommer du att ha bråda dagar att anklaga folk och företag för detta!

Beloppets storlek har jag inte kommenterat alls, det är mer en avtalsfråga.

Citat:

Vidare påstår du att MissDomain inte har rätt att bestämma vem de ska tillåta tillgång till marknadsplatsen eller inte - vilket är helt befängt.
Det står MissDomain att neka tillträde vemhelst de önskar till sin marknadsplats, för en dag ett år eller permanent.

Det har jag inte påstått. Jag har tvärtom påpekat att Snaskit släppte in obehöriga i MissDomains handelssystem, det är självfallet inte acceptabelt att göra så.

Citat:

Med bla ovanstående felaktigheter, blir dina scenarion du radat upp helt missvisande
- därav kallade jag dem "falsarium" - att du sedan fortsätter i samma anda EFTER ZNs klargöranden anser jag berättigar det jag kallade "som mest verkar imponeras av sin egen desorienterade verklighetsuppfattning.. "

Njaej här håller jag inte riktigt med i din tolkning att jag skulle ha en desorienterade verklighetsuppfattning. Jag kan ju i en diskussion på WN bara resonera kring de fakta (felaktiga eller inte) som andra skribenter på WN framför. Sen beror det ju på om någonverkligen ljuger oss allihop rakt upp i ansiktet eller om det är deras tolkning av en situation. I ett annat inlägg kan jag använda ett annat antagande om att han ljuger som en borstbindare och resonera kring det, det viktiga är att man redovisar vad som är antaganden och vad som ärfakta resp skribentens personliga åsikter.

Jag har i det jag läst inte kunnat hitta några direkta motsägelser utan både de fakta som Snaskit framfört och de fakta som MissDomain framfört ang loggar o.d. kan ju mycket väl vara sanna för båda parter. Det KAN ju faktiskt ha gått till som så att lumparkollegorna har använt datorn på ett otillbörligt sätt, om det är så vet jag däremot inte.

Skulle det visa sig att Snaskit har ljugit och verkligen gjort dessa okynnesbud själv så är det självfallet helt förkastligt och olagligt.

Jag skulle aldrig i livet komma på tanken att försvara okynnesbud i en auktion oavsett om den sker på internet eller annorstädes.

Min utgångspunkt i diskussionen har varit att det Snaskit påstår är sant. Det redovisade jag även i mitt första inlägg att min tolkning bygger på detta antagande. Jag har försökt hålla mig för god för att inte gett mig in på att bedöma vem som är mest trovärdig, det behver jag verkligen se mer bevismaterial för att kunna bedöma.

Jag har även hävdat att för att man ska kunna ta Snaskit på allvar så måste han göra en verklig polisanmälan mot de lumparkollegor han misstänker för "brottet", gör han inte det så är det mer eller mindre att delvis erkänna att han fabricerat skeendet.

Citat:

Som du vid det här laget torde vara välbekant med, så ser jag pragmatiskt på tillvaron och anser därför att "så här ska du göra guider" grundade på felaktigheter inte gör någon människa glad - även om din intention säkert var välment.

Vidare har det kommit fram en del saker sedan igår såväl efter dina och mina inlägg som inte direkt är till snaskits fördel bla fick jag tips om detta idag om att han inte vill betala för sig http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4G...=S%C3%B6k&meta=

Som jag skrivit i flera tidigare trådar, så anser jag att dina råd i huvudsak är BRA - din kunskap och välvilja STOR - och så här i efterhand hade jag gjort ett annat ordval

- Sorry!

"No hard feelings", det är bra spännande när debatten "hettar till" det gör att man måste skärpa geniknölarna ordentligt och väga sina ord på atomvåg. Vi kan alla göra misstag, både stora och små (misstag alltså)...

Davve 2008-11-03 03:50

Kan inte någon moderator börja rensa här nu? Känns mer som ett ordkrig nu än en diskussion, kan inte ni Pma varandra istället?

gummianka 2008-11-03 03:57

Fast jag fattar inte att det här har blivit en sån vattendelare, att det för alla handlar om antingen eller, och allra helst inte när det gäller Internet Sweden, som onekligen har en egen del i frågan, så i det här fallet väger det ungefär lika tungt som om en av snaskits "lumparpolare" hade gjort ett inlägg och sagt "...bu..."..
Att snaskit är en skitstövel friskriver ju inte på något sätt Missdomain från ansvar...

Som det har sagts ett par gånger nu, så har ingen förutom domstolar och i vissa fall polisen, rätt att utfärda böter (dom har väl själva, tillsammans med Internet Sweden ett antal gånger försvarat avgiften som ett slags straff, eller bot, och detta hoppas jag blir Missdomains fall i det här ärendet) vidare ÄR det inte så, vilket också påtalats, att bara för att något står i ett avtal så är det korrekt.
Men sen hoppas jag att snaskit åker dit på en polisanmälan för att ange sig för att vara någon annan än den han är.

Vill Internet Sweden sedan ta en tätposition att okritiserat försvara Missdomain så är det självklart hans privilegium, problemet blir när han gör ett eget samband av att folk som säger emot honom i frågan angående Missdomain per automatik håller med snaskit, så är ju inte fallet.

Det blir också tveksamt tycker JAG, när Internet Sweden tar på sig Missdomains "cause" och startar en "smutskastningskampanj" mot snaskit, jag är övertygad om att han, precis som vi alla, har gjort saker han är mer och mindre stolt över, men det finns en anledning till att det finns en förtals "klausul" av privatpersoner men Inte mot företag.

Ara 2008-11-03 10:12

Du kan ju ge fakturan till dina "kompisar" och låta dom betala...

henning 2008-11-03 10:28

Citat:

Originally posted by gummianka@Nov 3 2008, 04:57
Som det har sagts ett par gånger nu, så har ingen förutom domstolar och i vissa fall polisen, rätt att utfärda böter (dom har väl själva, tillsammans med Internet Sweden ett antal gånger försvarat avgiften som ett slags straff, eller bot, och detta hoppas jag blir Missdomains fall i det här ärendet) vidare ÄR det inte så, vilket också påtalats, att bara för att något står i ett avtal så är det korrekt.
Däremot så är det ju ganska vanligt att man i avtal också har sanktioner om vad som händer om man bryter mot detta. Sanktionens storlek regleras ju helt i avtalet mellan de två parterna så denna är inte mycket att diskutera om egentligen. Det är heller inte speciellt ovanligt att sanktionen kan förhandlas om ifall den utfaller. Problemet för MD är däremot att det är de falska identiteterna som bör sanktioneras, och inte Snaskit.

Snaskit, det är lite upp till dig hur vitt samvete du känner att du har. Om känner dig helt oskyldig så ska du absolut bestrida fakturorna, men du ska då också vara medveten om att du löper en risk att få en anmälan på dig angående urkundsförfalskning, då jag tror att MD anser att de har ganska mycket på fötterna angående detta. Du riskerar då också att behöva ange dina kompisar till polisen för att "bevisa" att det inte är du som har gjort detta. SÅ om du känner det minsta att du är skyldig till detta, så tycker jag absolut att du ska bita i det sura äpplet och betala sanktionsavgiften, du har isf gjort bort dig rejält och bör vara glad att du slipper allvarligare åtföljder.

allstars 2008-11-03 10:31

Jag håller med Ara.

Om du är fast besluten om att du inte gjort något fel, utan det är dina "kompisar" som gjort det du säger att de gjort, skall du kräva pengar (och eventuell upprättelse) från dem. Själv kan du imo inte få upprättelse.

Jag tycker istället att större delen av ditt inlägg borde fråga hur du ställer fodran till dina kompisar, då du säkert förstår varför Miss Domains handlas som de gjort i ärendet.

autosvar 2008-11-03 10:38

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Nov 3 2008, 04:32
I detta fall erbjöd sig MissDomain att sänka fakturan från 12000 till 3000 med ett villkor att Snaskit skulle som jag uppfattade det snabba på ett erkännande och det var detta som jag reagerade på som ett oseriöst erbjudande.
Instämmer till fullo, jag reagerade starkt på den raljerande tonen. Om missdomain har rätt i sak så är det en linje som gäller - saklighet.
Citat:

- Gör en saklig utredning däe kontohavaren får yttra sig
Exakt.

Internet Sweden 2008-11-03 11:07

Citat:

Originally posted by gummianka@Nov 3 2008, 04:57
Fast jag fattar inte att det här har blivit en sån vattendelare, att det för alla handlar om antingen eller, och allra helst inte när det gäller Internet Sweden, som onekligen har en egen del i frågan, så i det här fallet väger det ungefär lika tungt som om en av snaskits "lumparpolare" hade gjort ett inlägg och sagt "...bu..."..
Att snaskit är en skitstövel friskriver ju inte på något sätt Missdomain från ansvar...

Men sen hoppas jag att snaskit åker dit på en polisanmälan för att ange sig för att vara någon annan än den han är.

Vill Internet Sweden sedan ta en tätposition att okritiserat försvara Missdomain så är det självklart hans privilegium, problemet blir när han gör ett eget samband av att folk som säger emot honom i frågan angående Missdomain per automatik håller med snaskit, så är ju inte fallet.

Det blir också tveksamt tycker JAG, när Internet Sweden tar på sig Missdomains "cause" och startar en "smutskastningskampanj" mot snaskit, jag är övertygad om att han, precis som vi alla, har gjort saker han är mer och mindre stolt över, men det finns en anledning till att det finns en förtals "klausul" av privatpersoner men Inte mot företag.

@gummianka - Sällan har jag sett dig skriva ett så korkat inlägg (men jo det har hänt förr)!

"Onekligen har en egen del i frågan" - Förutsätter att du är lat och inte orkat läsa att jag inte har några affärsrelationer med MissDomain.
Jag driver ett forum med MD´S VD, men ger knappast något egenintresse i MD som marknadsplats eller hans övriga siter och verksamheter och defenitivt inget intresse att diktera MD´s avtalsuppbyggnad.

Sen kommer det måhända som blixt från klar himmel om vad jag anser om bedrägerier, fusk osv - i synnerhet i domänbranschen - men det beror återigen på din lathet, än min avsaknad av ställningstagande.

Jag har vidare inte haft åsikter om avgiftens storlek eller berättigande, mer än att jag konstaterat att det står inskrivet i avtalet, som medlem godkänner för att nyttja plattformen.
Därmed finner jag ingen som helst anledning att "okritiserat försvara MissDomain" vilket jag inte anser att jag gjort.

Sen vad gäller den "cause" du pratar om så känns det aktuellt att uppdatera dig om att det du påstår är en "klausul" (i vad om jag får fråga) är en Svensk lag
(vilket är en viss skillnad) och hade "snaskit" varit att klassa som personuppgift kunde jag satt WN i en jobbig situation då vare sig ägare eller moderatorer cencurerat detta.
Men nu är ju inte "snaskit" någon personuppgift, lika lite som jag startat någon "smutskastningskampanj"
- Det är ju knappast jag som släpat ärendet till WN och Flashback, däremot är Google och Maltego mina vänner..

Davve 2008-11-03 11:14

Jag vet hur det känns för MD och tycker inte alls synd om killen som förmodligen hittat på kompisarna för att ha en ursäkt till sitt dåliga handlande. Jag driver en tjänst där många försöker fuska till sig saker, där har jag fått många, många sådana ursäkter och för varje gång jag kontrollerat så visar det sig att det var personen själv som fuskade till sig krediter. Funderar själv på att ta till avgifter för tid man lägger ned för att hitta fuskare, det är ändå tid som jag kan lägga på vettigare saker.

Skulta bråka med varandra nu och påpeka varandras åsikter, det viktiga är inte vem som har rätt, det viktiga är att få slut på fuskandet

SimonP 2008-11-03 11:38

Citat:

Originally posted by Dimme@Nov 3 2008, 00:41
Jag är ansvarig och Community Manager för den grekiska versionen av spelet. Varje dag stängs av minst ett tiotal konto p g a fusk av liknande slag, t ex användare som har multipla konton, fuskar med betalningar via PayPal, använder olämpligt språk o s v.

Vi har däremot aldrig krävt pengar från någon av våra kunder (spelare) i administrationsavgift eller dylikt, och tro mig, det tar en stor del av arbetstiden som man hade kunnat tillägna till viktigare saker.

Ok, detta är rätt lustigt <_<

Ett tips:
Om ni hade infört en avgift så hade ni ju troligtvis kunnat ägna en stor del av er arbetstid till viktigare saker...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson