WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Om de nya gTLD:erna (2013-2015) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061616)

laststory 2014-10-09 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500118)
De senaste tre veckorna har jag fått fem-sex förfrågningar från folk som är intresserade av någon av mina (nya) gTLD:er. Jag har sålt tre och en fjärde verkar vara på G. Inga över 1000 dollar, men många bäckar små...

Innan detta var det totalt stiltje. Visst kan uppgången vara en tillfällig lyckosam slump, men man kan ju alltid hålla tummarna att det visar sig vara något av en trend ;)

Trevligt att höra! Kommer de via SEDO?

laststory 2014-10-09 22:44

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20500119)
Bara ordet approvals då? Credit är ju för att trycka på att det gäller lån .
Ska man alltid ha med hela domännamnet i söket för att det är nya TLDer?
Klart att det är lite det som det går ut på men....

Svår balansgång är det inte? ;)

Captain Thailand 2014-10-09 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20500122)
Trevligt att höra! Kommer de via SEDO?

En är såld via SEDO, de andra är via en egen webbplats.

Captain Thailand 2014-10-09 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20500120)
Jag har också fått rena bud på nya domäner som jag inte ens har till salu dom senaste veckorna så man kan ju hoppas att marknaden vaknar till lite nu! :)

Två av två måste ju vara en trend ;)

Nästan ivf.

laststory 2014-10-09 23:08

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500124)
En är såld via SEDO, de andra är via en egen webbplats.

Låter som en bra utdelning på din webbplats generellt då med andra ord!

Captain Thailand 2014-10-10 22:00

Hej,

För vissa avskräcker det inte att en domän går på 60K dollar och har samma summa i förnyelseavgift varje år. Undrar om .LAWYER och .ATTORNEY inte satte någon form av världsrekord (inbegripet förnyelseavgiften förstås)?

Bland annat så har Accident.attorney och Injury.lawyer reggats för nämnda belopp.

Trist att punga upp med närmare en halv miljon kronor per år för en domän. Fast är man en större advokatbyrå / juristhus är det väl inte så blodigt förstås.

laststory 2014-10-10 22:15

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500185)
Hej,

För vissa avskräcker det inte att en domän går på 60K dollar och har samma summa i förnyelseavgift varje år. Undrar om .LAWYER och .ATTORNEY inte satte någon form av världsrekord (inbegripet förnyelseavgiften förstås)?

Bland annat så har Accident.attorney och Injury.lawyer reggats för nämnda belopp.

Trist att punga upp med närmare en halv miljon kronor per år för en domän. Fast är man en större advokatbyrå / juristhus är det väl inte så blodigt förstås.

Även om .rich blir dyra så ligger dessa i topp, inte hört om några med den förnyelseavgiften. Dessa måste vara köpta av slutanvändaren?

Captain Thailand 2014-10-12 18:44

Hej,

Newyork.estate såldes nyligen för 9000 dollar.

Personligen tror jag köpren kom undan rätt billigt. Denna domän gissar jag har potentialen att bli värd det tiodubbla, eller mer med tiden. Jag kan förstås ha fel.

Captain Thailand 2014-10-12 18:50

Ps. Jag gissade utan att forska i saken. Bara Newyorkestate.com är tagen. Inte .NET osv.

Kanske var det istället säljaren som sålde vid rätt tillfälle ;)

laststory 2014-10-12 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500254)
Ps. Jag gissade utan att forska i saken. Bara Newyorkestate.com är tagen. Inte .NET osv.

Kanske var det istället säljaren som sålde vid rätt tillfälle ;)

:) Den såg finare ut en den verkligen var den där, säljaren borde vara riktigt nöjd!

Ingo 2014-10-14 12:00

Här är de tio nya toppdomäner som hittills har flest registrerade domäner:

.xyz – 590 000
.berlin – 140 000
.club – 118 000
.wang – 75 000
.guru – 73 000
.ovh – 52 000
.photography – 46 000
.london – 46 000
.email – 42 000
.link – 42 000

Källa: Ntldstats.com

Ingo 2014-10-14 12:03

Dock kan man ta domänen .xyz med en stor nypa salt eftersomåterförsäljaren Network Solutions gett bort xyz-domäner till sina befintliga kunder som inte beställt dem.

Captain Thailand 2014-10-14 12:17

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20500360)
Dock kan man ta domänen .xyz med en stor nypa salt eftersomåterförsäljaren Network Solutions gett bort xyz-domäner till sina befintliga kunder som inte beställt dem.

Ungefär samma med .BERLIN. De lät folk regga denna gratis under en kortare tid. Man ser detta tydligt här: http://ntldstats.com/tld/berlin (man får "backa lite i tidsaxeln" bara).

Sedan är det ju en del toppdomän-innehavare som reggat en del själva också.

Captain Thailand 2014-10-14 15:42

Hej,

En för de flesta av oss rätt ointressant domän släpptes idag. .OKINAWA. En ö med "bara" 1,4 miljoner människor. Jag spontanreggade två: Rooms.okinawa och Hotelbooking.okinawa

Alla bra nyckelord som jag hade förbokat var spärrade av toppdomänen och inte alls tillgängliga. Dvs Hotels, Map, News, Karate (arten kommer från ön), Blog, Sushi, Taxi osv...

laststory 2014-10-14 15:57

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20500359)
Här är de tio nya toppdomäner som hittills har flest registrerade domäner:

.xyz – 590 000
.berlin – 140 000
.club – 118 000
.wang – 75 000
.guru – 73 000
.ovh – 52 000
.photography – 46 000
.london – 46 000
.email – 42 000
.link – 42 000

Källa: Ntldstats.com

All statistik är att ta med en massa salt när det gäller dessa nya gTLD:er. Statistiken på dessa blir nog bara relevant först om många år. (Om man nu har någon nytta av den alls)

laststory 2014-10-14 16:02

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500372)
Hej,

En för de flesta av oss rätt ointressant domän släpptes idag. .OKINAWA. En ö med "bara" 1,4 miljoner människor. Jag spontanreggade två: Rooms.okinawa och Hotelbooking.okinawa

Alla bra nyckelord som jag hade förbokat var spärrade av toppdomänen och inte alls tillgängliga. Dvs Hotels, Map, News, Karate (arten kommer från ön), Blog, Sushi, Taxi osv...

Modigt att regga domäner där .com är lediga, men uppenbarligen gav det ju dig en utdelning tidigare med en geo.xyz om jag inte missminner mig?

Captain Thailand 2014-10-14 16:05

Ps. Det är samma med .OVH (eller ännu "värre"). De gav bort 50.000 domäner till sina befintliga kunder.

OVH är en fransk hostingfirma.

Captain Thailand 2014-10-14 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20500376)
Modigt att regga domäner där .com är lediga, men uppenbarligen gav det ju dig en utdelning tidigare med en geo.xyz om jag inte missminner mig?

Jo, jag har sålt tre geo.XYZ. Inga jättebelopp, men det har betalt mina trettiofem .XYZ reggningar för några år framåt ivf.

Jag kollar naturligtvis alltid om motsvarande nyckelord+TLD.com/net/org/info/uk osv är tagen, men just i Okinawa-fallet är det mest en chansning. Det finns helt enkelt så få bra att ta. Inte minst som toppdomänen själva håller på de bästa, alternativt om det är en sk "Name Collision".

De bästa jag såg som någon verkligen kunnat regga var: Visit.okinawa och Weather.okinawa

laststory 2014-10-14 17:12

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500379)
Jo, jag har sålt tre geo.XYZ. Inga jättebelopp, men det har betalt mina trettiofem .XYZ reggningar för några år framåt ivf.

Jag kollar naturligtvis alltid om motsvarande nyckelord+TLD.com/net/org/info/uk osv är tagen, men just i Okinawa-fallet är det mest en chansning. Det finns helt enkelt så få bra att ta. Inte minst som toppdomänen själva håller på de bästa, alternativt om det är en sk "Name Collision".

De bästa jag såg som någon verkligen kunnat regga var: Visit.okinawa och Weather.okinawa

Gotta catch 'em all ;) Nej men det är bra att gå plus helt klart.

Captain Thailand 2014-10-15 02:44

Hej,

Cruise.Discount och Cruises.Discount sålda i paket för 10.005 dollar. På auktion.

I kommentarsfälten på länken nedan är vissa inte alltför övertygade. Å andra sidan finns det en skara som ägnat mycket tid till att totalsåga allt som har med de nya domänerna att göra. Det gäller på denna sajt och på några till motsvarande digitala samlingsplatser för domainers.

Länk: http://www.thedomains.com/2014/10/12...lls-for-10000/

laststory 2014-10-15 08:56

Mmm dessa filurer spenderar timmar varje vecka på att såga dessa nya gTLD:er, är ju förståeligt när många av dem har spenderat miljoner på deras portföljer som ofta innehåller dyra domäner i stil med aq0.com, lito.com, 3ij.com eller ännu värre de som har mycket likvider låsta i .net. De kan säga vad de vill, det finns uppenbarligen redan folk som går plus på att handla med nya gTLD:er.

Freemarket som de såldes på är en märklig sajt utan full funktion ännu (inte lika illa som Missdomain dock) Whois lär ju ändras iaf om säljet ens skett, med så mycket lurendrejeri som förekommer i branschen vet man ju aldrig.

Captain Thailand 2014-10-15 10:46

Ps. Jag kan väl tillägga att jag med "Det gäller på denna sajt" åsyftar TheDomains och inte WN.

Ingo 2014-10-15 15:06

Kan inte alls förstå mig på varför man skulle vilja använda dubbla ändelser i ett domännamn, .COM.SE

Captain Thailand 2014-10-15 19:15

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20500428)
Kan inte alls förstå mig på varför man skulle vilja använda dubbla ändelser i ett domännamn, .COM.SE

Vad har detta med detta att göra?

Ingo 2014-10-15 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500460)
Vad har detta med detta att göra?

Det var mina tankar kring denna ändelse kring ämnet Om de nya gTLD:erna som den här domänen vill vara och därmed också höra era åsikter.

laststory 2014-10-15 20:41

Citat:

Inte för att det är en gTLD men jag skulle inte ens köpa dem även om de kostade en tiondel av priset. Det är ju bara subdomäner.

Captain Thailand 2014-10-15 20:53

Citat:

aha, ursäkta, jag blev lite förvirrad. My bad.

Komplett värdelösa tycker jag med.

laststory 2014-10-16 08:32

Clinics.vegas $6,000
Diet.vegas $5,000
WeightLoss.vegas $5,000
Clinic.vegas $4,000
Thayer.academy $3,000

Hög slutsummor, de fyra översta är rapporterade av samma person. Om nu dessa är legitima men DNJ valde att rapportera dem iaf.

Captain Thailand 2014-10-16 12:52

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20500509)
Clinics.vegas $6,000
Diet.vegas $5,000
WeightLoss.vegas $5,000
Clinic.vegas $4,000
Thayer.academy $3,000

Hög slutsummor, de fyra översta är rapporterade av samma person. Om nu dessa är legitima men DNJ valde att rapportera dem iaf.

Härligt!

Onekligen bor det en hel del överviktiga människor i Las Vegas!

laststory 2014-10-16 13:09

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500519)
Härligt!

Onekligen bor det en hel del överviktiga människor i Las Vegas!

Haha, att jag inte drog den kopplingen själv :)

laststory 2014-10-18 14:28

Jaha .soy var tydligen Google's första gTLD. Vilken rivstart ;)

Captain Thailand 2014-10-18 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20500638)
Jaha .soy var tydligen Google's första gTLD. Vilken rivstart ;)

Haha, ja. Femhundra reggade domäner på två dygn är ingen supersuccé direkt. Den enda jag försökte knipa var eco.soy men det var naturligtvis lönlöst (jo jag vet numer att domänen inte antyder "soja").

Vissa av de nya gTLD:erna drar nästan löjets skimmer över sig. Man är väl lite "clown" själv som reggar så mycket ;)

laststory 2014-10-18 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500639)
Haha, ja. Femhundra reggade domäner på två dygn är ingen supersuccé direkt. Den enda jag försökte knipa var eco.soy men det var naturligtvis lönlöst (jo jag vet numer att domänen inte antyder "soja").

Vissa av de nya gTLD:erna drar nästan löjets skimmer över sig. Man är väl lite "clown" själv som reggar så mycket ;)

Hehe, ja vad ska man säga. Man vet hur man avskräcker investerare & domainers i varje fall, kan knappt vara en promille som vill röra dessa av denna kvalitet :)

Personligen ville jag ha japanese & chinese.soy men dom tog ju Google själva eller om de nu var TM och tagna för bra längesen.

Captain Thailand 2014-10-20 04:58

Hej,

Detta är kanske ett smart sätt att kränga de nya domänerna på?

http://hollywood.condos

De sålde trots allt Newyork.estate för en rejäl slant, trots att bara Newyorkestate.com är tagen.

laststory 2014-10-20 12:55

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500708)
Hej,

Detta är kanske ett smart sätt att kränga de nya domänerna på?

http://hollywood.condos

De sålde trots allt Newyork.estate för en rejäl slant, trots att bara Newyorkestate.com är tagen.

Kanske ligger något i det. Drar paralleller till de där .vegas domänerna som sålde för ett tag sen, dom hade också något liknande koncept.

Captain Thailand 2014-10-20 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20500726)
Kanske ligger något i det. Drar paralleller till de där .vegas domänerna som sålde för ett tag sen, dom hade också något liknande koncept.

Jo, det är lätt att flina åt lite överdrivna och "överambitiösa" marknadsföringsmetoder, men i detta fall är de kanske "de som skrattar hela vägen till banken". Så att säga.

laststory 2014-10-20 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500728)
Jo, det är lätt att flina åt lite överdrivna och "överambitiösa" marknadsföringsmetoder, men i detta fall är de kanske "de som skrattar hela vägen till banken". Så att säga.

Ska du testa? Känns lite flummigt med "man säljer ett koncept och en idé inte bara ett domännamn" Nog tror jag många köpare triggas av detta dock, ska testa metoden när det finns tid för några få utvalda domäner.

Captain Thailand 2014-10-20 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20500732)
Ska du testa? Känns lite flummigt med "man säljer ett koncept och en idé inte bara ett domännamn" Nog tror jag många köpare triggas av detta dock, ska testa metoden när det finns tid för några få utvalda domäner.

Jag håller nu på att göra individuella sidor för alla domäner jag vill ha +1000 dollar för. Dock blir de nog inte fullt lika ambitiösa som Hollywood.*** osv. I varje fall inte till en början.

Jag tänkte skriva lite fakta om varje enstaka domän och kanske lägga till en illustrerande bild för att få lite liv i annonsen. Synd att dygnet inte hade 100 timmar!

laststory 2014-10-20 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500733)
Jag håller nu på att göra individuella sidor för alla domäner jag vill ha +1000 dollar för. Dock blir de nog inte fullt lika ambitiösa som Hollywood.*** osv. I varje fall inte till en början.

Jag tänkte skriva lite fakta om varje enstaka domän och kanske lägga till en illustrerande bild för att få lite liv i annonsen. Synd att dygnet inte hade 100 timmar!

Vad ambiöst! Råkade trilla in på en till med liknande idé om en på ett lite annorlunda sätt men ändå relvanta argument.

erebos 2014-10-20 16:20

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20500736)
Vad ambiöst! Råkade trilla in på en till med liknande idé om en på ett lite annorlunda sätt men ändå relvanta argument.

Smart.
Konstigt att dom inte tog upp att det går att göra com.se.town.guide också :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson