WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Fyra Pirate Bay-män åtalas. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26768)

tartareandesire 2008-02-05 17:29

Citat:

Originally posted by Conth@Feb 5 2008, 18:20
Ok
Tycker bara att antingen är det tillåtet att peka på skyddat material eller så är det inte tillåtet.

I princip håller jag med dig men i praktiken bör man se minst lika mycket, kanske till och med mer, till syftet med lagar och domar. Två personer som begått samma brott döms inte alltför sällan till olika straffpåföljder just av denna anledning.

Att åtala Google i detta sammanhang är lite grann som att åtala vapentillverkare för medhjälp till mord eller stämma McDonalds för de kostnader de orsakat samhället i form av sjukhusvård. Det finns inte så stor poäng med det.... Ingen person tar någon större skada av att tävlingsskjuta eller äta en hamburgare en gång i månaden. Hur stort ansvar slutanvändaren bär är väl en fråga om politisk inställning antar jag....

WebboT 2008-02-05 17:40

Förstår inte hur man kan jämföra Google med The Pirate Bay.
Google är en sökmotor vars enda syfte att indexera sidor. Punkt slut.
TPB enda syfte är ju att uppmana folk att ladda upp en (torrent)fil till deras server som gör det möjligt att sprida kopierat material. TPB är ingen sömotor.
Diskuterar man så korkat så skulle man ju kunna säga att elbolagen ligger bakom alltihop. Ingen el, ingen fildelning.

patrikweb 2008-02-05 17:54

Google är den största upphovsrätts boven av dom alla, inte nog att dom i stort sätt indexerar en kopia alla torrent från dom största och minsta torrent siter.

Sedan får man inte glömma alla sidor/bilder dom lagrat utan frågat om rättighet före.

Om dom lyckas fälla TPB så bör det vara grovt brott att inte fälla google 100 dubbla.

Conth 2008-02-05 17:58

Citat:

Originally posted by WebboT@Feb 5 2008, 17:40

Jo precis. Det är ju nästan ren välgörenhet... ;) Dom borde få ett 90-nummer som pg.

tartareandesire 2008-02-05 18:16

Citat:

Originally posted by patrikweb@Feb 5 2008, 18:54
Google är den största upphovsrätts boven av dom alla, inte nog att dom i stort sätt indexerar en kopia alla torrent från dom största och minsta torrent siter.
Sedan får man inte glömma alla sidor/bilder dom lagrat utan frågat om rättighet före.
Om dom lyckas fälla TPB så bör det vara grovt brott att inte fälla google 100 dubbla.

Så fort någon liten rebell på nätet åker dit så börjar alla spotta galla på stora företag och göra absurda jämförelser, är det någon tävling på gång? Lyckligtvis finns det fortfarande mer logik med i bilden när vår lagstiftning sker. Vill man inte att Google ska indexera ens sida så har man det valet... Om det är något man ska kritisera Google för så är det väl monopolet de strävar efter / går mot.

tartareandesire 2008-02-05 18:21

Citat:

Ursprungligen postat av Conth
Citat:

Ursprungligen postat av WebboT

Jo precis. Det är ju nästan ren välgörenhet... Dom borde få ett 90-nummer som pg.

Jo, vi är alla fem år gamla. WebboT tror givetvis att Google är en ideell rörelse som skänker allt överskott till tredje världens behövande.

WebboT 2008-02-05 18:24

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT

Jo precis. Det är ju nästan ren välgörenhet... ;) Dom borde få ett 90-nummer som pg.

Att dom tjänar pengar på sina annonser har väl knappast med saken att göra....

Conth 2008-02-05 18:34

Jag menar bara att Google tjänar stora pengar på att indexera upphovsrättsskyddat material. Det är väl ändå inget kontroveriellt att påstå det?! (då är man rätt naiv om man inte inser det...)

Det finns bara ett sätt att få ordning på detta problem som jag ser det och det är att erbjuda folk vad dom frågar efter. Ett bra fungerande lagligt alternativ med bra sortiment och priser som ligger på en rimlig nivå (jag har laddat hem en del gammal musik som jag tidigare har köpt på vinyl. När jag har letat efter lagliga alternativ kostar en gammal skiva typ 99,90 att ladda hem. Helt orimligt tycker jag...

patrikweb 2008-02-05 18:37

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

Så fort någon liten rebell på nätet åker dit så börjar alla spotta galla på stora företag och göra absurda jämförelser, är det någon tävling på gång? Lyckligtvis finns det fortfarande mer logik med i bilden när vår lagstiftning sker. Vill man inte att Google ska indexera ens sida så har man det valet... Om det är något man ska kritisera Google för så är det väl monopolet de strävar efter / går mot.

Nej du ska inte behöva säga till att dom inte för sno din sida eller matrial, ska vara tvärtom isåfall att du ska använda robots för sätta en allow inte tvärtom.

Om man nu tycker TPB ska vara olaglig för sprida torrent filer så bör ju google vara ännu värre som indexerar kopia från i stort sätt alla tracker och sprider?

Sedan kan du hitta det grövsta som finns på internet på google, och då snackar vi inte om små oskyldiga torrent filer.

tartareandesire 2008-02-05 18:44

Citat:

Jag menar bara att Google tjänar stora pengar på att indexera upphovsrättsskyddat material. Det är väl ändå inget kontroveriellt att påstå det? (då är man rätt naiv om man inte inser det...)

Det är väl mer naivt att tro att de du diskuterar med inte känner till detta =) Dessutom så vill den stora majoriteten av dessa upphovsrättsägare att Google ska göra detta så det är kanske fortfarande ingen speciellt relevant jämförelse...

Citat:

Det finns bara ett sätt att få ordning på detta problem som jag ser det och det är att erbjuda folk vad dom frågar efter. Ett bra fungerande lagligt alternativ med bra sortiment och priser som ligger på en rimlig nivå (jag har laddat hem en del gammal musik som jag tidigare har köpt på vinyl. När jag har letat efter lagliga alternativ kostar en gammal skiva typ 99,90 att ladda hem. Helt orimligt tycker jag...

Det finns sällan en universallösning utan problemet måste nog angripas från flera olika håll. Åtalet mot TPB är en metod, det du nämner en annan. Lagliga alternativ har det väl kommit mer och mer av men sådana satsningar måste ju också löna sig...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson