![]() |
Citat:
|
Citat:
Om det är personligt mot Loopia så lär dom har retat upp någon riktigt mycket, om det då inte är något utpressningsförsök. Men då har dom ändå problemet att dom skulle lagt mer pengar på klara DDoS istället för bli utpressade. Men ett företag som inte ens inversterar i riktigt reservkraft är svårt att ta seriös att dom försöker lösa problemet. Har inte sagt något om "slå tillbaka" eller härja fritt, man kan mer se det som forskning och förebyggande syfte. Sedan många burkar är från länder som typ inte ens har några lagar. Det är inte burken i sig som är intressant utan koden för botnätet om man säger så, och det tillhör ju inte ägaren om man ska se det på litet konstigt sätt. |
Citat:
Bara för att man inte klarar av ddos:en ska man inte kalla folk för kräk, den människosynen tycker jag inte speciellt mycket om. För att vara supermoderator tycker jag du uttrycker dig lite olämpligt. |
Vi kanske ska börja kalla elbolagen kräk med varje gång det blir strömavbrott och att man inte har någon riktigt reservkraft? Det är ju självklart deras fel att man inte har ström på servrarna.
Känns lite som det är Loopia stil att alltid skylla på andra. Och självklart är det inte deras fel att alla DNS gått ner så många gånger, det är ju så stort krav att tycka att dom ska colo en extra DNS server hos någon annan leverantör. Skulle ju kostat dom så mycket så kanske 1.000 i månaden. |
Loopia verkar inte göra något åt problem.
Vi kan ju ta Binero som exempel, efter första största avbrottet har dom nu fet anycast DNS som dom köper av andra som tjänst. Sedan håller dom på med ny fet nätinfrastruktur. Visst var det lite synd att det var tvungen bli ett större avbrott för att skynda på det lite, men kunde varit värre. Men har alltid sagt vad jag tycker om "PC-routrar" och hur bra det kommer att sluta. Glesys, dom har blivit betydligt stabilare när dom bytt ut sina "PC-routrar" till Cisco. Och alla vet vad jag har sagt om köra skit och vad resultat blir av det. |
Citat:
|
Citat:
Sedan angående "slå tillbaka" så har vi en SVENSK lagstiftning som gäller oavsett om den du "ger dig på" bor i Sverige eller i något annat land... Jag tror dessutom att det är ett allvarligt misstag att tro att inte de allra flesta länder har en lagstiftning som omfattar dataintrång, överbelastningsattacker och annat. Det har de allra flesta. Tror inte vi hittar ett enda land på den jord utan lagstiftning... |
Citat:
Skulle endast röra sig om några tusen i månaden för dom i kostnader, så med ett resultat på 6 miljoner 2008 så lär dom ha råd lägga några tusen extra varje månad. Självklart skulle det inte lösa problemet om dom fick 40Gbit DDoS men det är ju mindre troligt. Jag brukar gå efter Arbor Infrastruktur Rapport som är dom största för DDoS skydd och analysering över hela världens hos dom största ISP. Så kan man se statistiken på hur många Gbit % som är störst andel. Och kan ju säga att några extra DNS servrar på några extra Gbit skulle skyddat mot många attacker alla fall. Även om man inte kanske kan skydda sig mot alla DDoS så kan man alltid skydda sig mot största andelen. |
2 bifogad(e) fil(er)
Så allt går ju beräkna efter statistik.
http://www.wn.se/attachment.php?atta...1&d=1274622168 http://www.wn.se/attachment.php?atta...1&d=1274622119 |
Citat:
Om du läser igen så syftade det "folk" som jag kallade för kräk på de som angriper bland andra Loopia. Jag står glatt för att den människosynen passar utmärkt på de som med vett och vilja angriper olika företag med DDoS och annat. Du tycker, om jag tolkar dig rätt, att man inte skall ha rätt att kalla puckona som ligger bakom detta för kräk eftersom det borde vara ett angrepp man skulle klara av. Var det rätt uppfattat? I så fall behåller jag gärna min människosyn så får du behålla din... Huruvida Patrik hade lyckats hindra detta om han fått fria händer eller inte... Tja. Med fria händer och oändliga resurser kan jag nog fixa det mesta och så även Patrik, men... Ja. Vem vet? Vad jag vill framhålla är att man kanske skall ha en lite mjukare, ödmjukare, attityd till de företag och deras kunder som utsätts för brott och i stället eftersträva lite samsyn kring hur kräken skall bemötas. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson