WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Fällande domar i Pirate Bay-målet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36324)

Xamda 2009-04-18 16:27

Citat:

Ursprungligen postat av Cosma
Citat:

Originally posted by -Xamda@Apr 18 2009, 15:59
Citat:

Ursprungligen postat av Cosma
Jag tror inte film och musikbranschen är så lidande.
Overall, Time Warner reported net income of 1.07 billion, or 30 cents a share, roughly in line with the 1.09 billion, or 29 cents per share, it earned in the year-ago period

Så du menar att det är rätt att göra detta för de tjänar ju så mycket ändå....? Eller vad menar du?


Nånstans åt det hållet.. Inte för det är rätt kanske och jag tänker inte argumentera för mycket i den saken. Men film, spel och musik är för dyrt i min smak. Dom kanske kan ta lite från den där billionen och dra ner priserna lite.

Jo, priserna på spel, filmer och musik kanske är högt, det tycker jag också ibland. Det betyder ju inte, tycker jag, att man kan säga att det bara därför blir rätt att olagligt tillgodogöra sig materialet.

Sedan är ju en "billion" inte så mycket pengar som man kanske kan tro, det är en miljard. Antar det är en miljard dollar, dvs cirka 8 miljarder kronor.

Det var intäkterna, inte vinsten, så jag antar att de säkert har en hyfsad massa kostnader också... Dessutom, även om det skulle vara vinsten, så kanske man skall stälal det i förhållande till hur stort bolaget faktiskt är och hur mycket de faktiskt producerar varje år.

Nu tycker jag iofs att detta egentligen inte alls har att göra med TPB och deras representanters förfarande...

biokonsult 2009-04-18 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Citat:

Originally posted by -Cosma@Apr 18 2009, 16:19
Citat:

Originally posted by -Xamda@Apr 18 2009, 15:59
Citat:

Ursprungligen postat av Cosma
Jag tror inte film och musikbranschen är så lidande.
Overall, Time Warner reported net income of 1.07 billion, or 30 cents a share, roughly in line with the 1.09 billion, or 29 cents per share, it earned in the year-ago period

Så du menar att det är rätt att göra detta för de tjänar ju så mycket ändå....? Eller vad menar du?


Nånstans åt det hållet.. Inte för det är rätt kanske och jag tänker inte argumentera för mycket i den saken. Men film, spel och musik är för dyrt i min smak. Dom kanske kan ta lite från den där billionen och dra ner priserna lite.


Jo, priserna på spel, filmer och musik kanske är högt, det tycker jag också ibland. Det betyder ju inte, tycker jag, att man kan säga att det bara därför blir rätt att olagligt tillgodogöra sig materialet.

Sedan är ju en "billion" inte så mycket pengar som man kanske kan tro, det är en miljard. Antar det är en miljard dollar, dvs cirka 8 miljarder kronor.

Det var intäkterna, inte vinsten, så jag antar att de säkert har en hyfsad massa kostnader också... Dessutom, även om det skulle vara vinsten, så kanske man skall stälal det i förhållande till hur stort bolaget faktiskt är och hur mycket de faktiskt producerar varje år.

Nu tycker jag iofs att detta egentligen inte alls har att göra med TPB och deras representanters förfarande...

Netto är en ekonomisk term som beskriver en summa, efter det att avdrag gjorts. I vardagliga ekonomiska ordalag likställs ofta netto med summan efter skatt.

Man pratar sällan om omsättning vid utdelning per aktie, utan netto vinst efter skatt!

Internet Sweden 2009-04-18 19:27

Citat:

Originally posted by Xamda@Apr 18 2009, 15:55
Vi pratar om brottslingar. Skattebrottslingar, snyltare, parasiter, läs korrespondensen och sök lite på nätet så skall du se att vad pratar om är regelrätta brottslingar som tjänat feta pengar på att tillhandahålla tjänsten TPB.

Jag är förvånad över att man inte åtalat dem för skattebrott också. Mycket förvånad. Problemet är nog att styrka exakt hur mycket pengar vi talar om.

Det spelar ju ingen roll vilka kostnader de haft, de har ju inte betalat skatt för sina intäkter. Organiserad brottslighet är vad det rört sig om...

Xamda - i sakfrågan så får de vara "rånare", "mördare" eller "ultramilitanta veganer" vad mig anbelangar, men det viktiga att reda ut - faktiskt MYCKET viktigt och grundläggande är ansvarsfrågan i handlingen;

1. Gör sig de 3 bakom TPB skyldig till någonting överhuvudtaget genom att vägleda en sökande person till en produkt (upplåten av en helt annan).
2. Gör sig Carl L. sig skyldig till någonting överhuvudtaget, genom att han driftmässigt möjliggjort punkt 1.

Jag anser att dessa grundläggande frågor är HELT avgörande.
För om nästa juridiska instanser kommer fram till att dessa brott inte begåtts, så faller väl hela åtalet..

Punkt 1 kan komma att få enorma konsekvenser för hela internets uppbyggnad (inte bara större sökmotorer).
Dessutom riskerar punkt 2 att få stora konsekvenser - inte minst för webbhotell
- vilket ansvar har de för sina kunders mappinnehåll?

Det som faktiskt förvånar mig mycket är att inte det Svenska annonsförsäljningsbolaget sågs vara vållande, utan Carl L. - Det känns som att man silar mygg men släpper igenom kameler..eller vad det heter. (Lite som att man skulle åtala Banverket, men struntar i konduktören som tagit betalt för resan)

Betr. skattepengar:
Av det jag läst mig till så är väl reklamintäkterna isf något för Israel att beskatta (har för mig att det är ett Isrealiskt bolag som stått som mottagare) och pengar som överförts till Sverige har gått direkt till drift och utveckling. Jag ser det iaf inte lika solklart skattetekniskt som Xamda.

"Internets fader" Vint Cerf sa vid Internetdagarna november 2008 att:
Internet i sin grund bygger på att kopiera andras verk - varje gång du besöker en hemsida, så skickas en kopia av en fil från webbservern till användarens browser.

..något att tänka på..

Danielos 2009-04-18 19:40

Så långt jag kan se i åtalet/domen har det aldrig handlat om punkt 2, isåfall måste ju bilföretag som ett exempel, åtalas när någon medvetet kör över någon för att ha försett någon med bil, vilket ger att det är bilföretagens yttersta skyldighet vad som görs med bilen.

Det som skiljer Google och andra företag inkl. webbhotell från TPB är att grabbarna har varit ytterst ansvariga och inte haft en TOS där dom påvisar att det yttersta ansvaret har den som i detta fallet använder tjänsten, och i webbhotellets exempel tecknar kontot, dvs webbhotellet har inte ansvaret utan den som har tecknat/öppnat kontot har fulla ansvaret.

Hade TPB haft en TOS där dom förbjuder upphovsrättskyddat material och där dom svär sig fria och inte kan ställas som ansvariga då någon delar med sig av en sådan fil hade läget varit helt annorlunda.

Den fällande domen som jag ser det är bygger nästan uteslutande på att dom AKTIVT har verkat för att underlätta fildelning, och det finns inga tecken att dom ens har försökt att motverka/förbjuda olaglig fildelning.

WebboT 2009-04-18 19:59

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Apr 18 2009, 12:27
1. Gör sig de 3 bakom TPB skyldig till någonting överhuvudtaget genom att vägleda en sökande person till en produkt (upplåten av en helt annan).

Men nu handlade väl inte rättegången om Pirate Bay's verksamhet och teknik som sådan?

Det de blev dömda för var väl medhjälp till att sprida 20 st specifika upphovsrättskyddade verk? Rätta mig gärna om jag har fel.

Problemet för de som står bakom TPB är att de UPPMUNTRAR till brott (är väl ett brott i sig?).

Gottfrid's egna advokat Per E Salomonsson:
Citat:

"Kaxiga texter på Pirate Bay"
Per E Samuelsson ser en annan svaghet i fallet.
– Det finns vissa kaxiga ord på sajten som uppmuntrar till brott. Om de skulle kunna bevisa exakt vem som skrev dem kan det vara på gränsen till straffbart.

källa

gummianka 2009-04-18 20:05

Jo men det handlar ju om att kopiera verk som skaparen eller upphovsrättsinnehavaren har valt att lägga ut/fritt dela med sig av...så är ju inte fallet med illegal fildelning.

Många uttrycker oro över Google och andra liknande sökmotorer, är det en oro som delas av dom själva eller är det bara ni som är hänsynsfulla och vill mota olle i grind...

Jag tycker det är ganska självklart att ISP och andra tjänsteleverantörer inte i alla lägen kan skriva sig fria från allt ansvar, ett sådant ansvar har vi väl alla, alltid...även om vi i Sverige rent juridiskt inte har anmälningsplikt...jag vågar också påstå att det är ett ansvar som i princip alla tjänsteleverantörer är villiga att ta, när det gäller t.ex. barnporr, så vad det handlar om är väl att man väljer att se mellan fingrarna med illegal fildelning, som ju ÄR ett brott...

när det gäller carl lundström kan jag vara benägen att hålla med, men jag tror också att vi kan vara överens om vilken betydelse en "mentor" kan ha i en ny rörelse, och speciellt en pengastark sådan...därmed inte sagt att han HAR haft den rollen, men...

gummianka 2009-04-18 20:17

sen, för mig personligen, så har jag ju svårt för att man glorifierar, och till och med demonstrerar för TPB skaparna, samtidigt som försöker distansera dom "stora", "onda" ,"amerikanska" skivbolagen för att kunna rättfärdiga sitt handlande.

Man reagerar på att ett bolag som producerar xxxxx antal storsäljande skivor, filmer, tv-serier spel och vad det nu kan vara, och på det tjänar miljarder, samtidigt som 3 osnutna killar som i princip inte skapat ett skit, tjänar ett antal miljoner, och dessutom inte ens kan stå rakryggade och erkänna vad man faktiskt gjort...hyllas...

jag tycker ni har ett konstigt förhållningssätt till det som det ju i grunden handlar om, nämligen tillgången på det som dessa "onda" bolag skapar....inte helt olikt en missbrukares syn på vad det nu är han missbrukar....snacka om opium för folket...

...och ja, den som säljer en bil KAN anses skyldig till medhjälp...om den som säljer bilen kan misstänka att den ska användas för/i/till brottslig verksamhet kan han dömas för det...här i veckan hade vi en diskussion i tv om att den som skriver ut p-piller till tjejer under 15 ska kunna åtalas för det om dessa kunde misstänkas användas vid/för ett sexuellt övergrepp...

WebboT 2009-04-18 20:23

gummianka> Kunde inte utryckt det bättre själv.

Sen är det ju faktiskt inte bara de stora hemska bolagen som lever på musik/film/spel.

Det kan ju faktiskt finnas ett antal "kollegor" här på forumet som försöker tjäna sitt levebröd på digitala produkter. Fuck them too???

Danielos 2009-04-18 20:24

Citat:

Originally posted by gummianka@Apr 18 2009, 20:05
Jag tycker det är ganska självklart att ISP och andra tjänsteleverantörer inte i alla lägen kan skriva sig fria från allt ansvar, ett sådant ansvar har vi väl alla, alltid...även om vi i Sverige rent juridiskt inte har anmälningsplikt...jag vågar också påstå att det är ett ansvar som i princip alla tjänsteleverantörer är villiga att ta, när det gäller t.ex. barnporr, så vad det handlar om är väl att man väljer att se mellan fingrarna med illegal fildelning, som ju ÄR ett brott...
Jag håller helt med dig där gummianka, om det har kommit till webbhotellets kännedom om ex. barnporr finns och att dom inte vidtar åtgärder, måste ju webbhotellet rimligen kunna ställas som ansvarig, hade TBP haft runt 5-15% olagliga länkar till filer hade läget varit helt annorlunda, verksamheten bygger ju nästan uteslutande på olagliga filer, vilket jag själv innerligen hoppas inte är fallet med tex. ett webbhotell, där kanske bara någon procent kanske gör något olagligt, det är nog här en av skillnaderna finns.

Jan Eriksson 2009-04-18 20:36

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Jag är förvånad över att man inte åtalat dem för skattebrott också. Mycket förvånad. Problemet är nog att styrka exakt hur mycket pengar vi talar om.

Tror att du måste gå tillbaka och läsa på lite. Om du tjänar pengar på ett brott så ska du straffas för själva brottet inte för odeklarerad inkomst. Om förtjänsten kommer från ett brott så kräver inte staten skatt på inkomsten. Om det däremot inte är ett brott så ska staten ha sin skatt.

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
1. Gör sig de 3 bakom TPB skyldig till någonting överhuvudtaget genom att vägleda en sökande person till en produkt (upplåten av en helt annan).

Ja, det tycker jag. Det har en tjänst som erbjuder möjlighet att ta hem upphovsrättsskyddat material OCH samtliga säger de att det är ok och att de stödjer detta. Det fälls både subjektivt och objektivt.

Att hela tiden jämföra med google, biltillverkare etc. är fel enligt mig. De tillhanda håller en tjänst/produkt som det eventuellt går att göra ett brott med men de uppmuntrar inte till detta. Det säger inte ens att det går. Det är den klara skillnaden mellan TPB och andra leverantörer av tjänster/produkter som många jämför med. Hade TPB sagt att vi stödjer inte piratkopier, vet vi att det finns något upphovsrättsskyddat material som våra torrenter pekar mot så tar vi bort dessa osv så hade det förmodligen gott fria. Eftersom att de faktiskt medvetet tillhandahåller en tjänst som gör det möjligt att göra ett brott med så blev de fällda för medhjälp.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson