![]() |
Citat:
Jag baserade min information på mycket säkra uppgifter. Vad som även kan sägas är att självklart betalar dom inte för 1gbit hos banhof, det är inget man gör, bara räkna ut vad bandbredden, inte uppkopplingen skulle kosta, förutom hårdvaran. You get my point. Det är någon/några ansvariga som fixat en server, chefen kan mycket väl varit medveten om det. Detta är inte specifikt för det här fallet utan generellt för liknande servrar. |
Citat:
Jag tog ett exempel där vi alla skulle kunna hostas på dessa servers med råge. Jag har svårt att se hur det bara kan "försvinna" och samtidigt undrar man vad vi på WN betalar så mycket för. Ett exempel om vi på WN hade haft ett webkonto för 150 kr i månaden som jag gissar på är ett bra medel. Då skulle ju det kosta 375 000 kr / mån och då har jag ju inte ens brytt med om att gånga med 10 som jag gjorde i mitt tidigare exempel, inte heller är ju shared-hosting hotellet inräknat. Vi som håller på med detta borde ju ha ett visst intresse att bandbredden vi köper kostar så lite som möjligt. Många av oss ligger ju i USA nu för att ha råd att driva runt grejerna. Visst jag tror också alla här har några mp3-filer på disken men samtidigt så måste nog många här erkänna att rent ekonomiskt värdesätter vi nog att kunna flytta hem servrarna till sverige. Delar man skillnaden i pris från offerter från USA och Sverige på samma hosting av siter som förbrukar mycket bandbredd så önskar jag hellre att priserna rimmar ihop bättre. Många skulle kunna köpa en 300-500 cd-skivor i månaden för skillnaden och det tycker i allafall inte jag det är värt. Jag har hellre mina sidor i sverige än att tanka ner motsvarande mängd musik. Det är ju min egen reflektion av situationen och alla är ju inte i samma situation, men det känns som jag skrev att det borde finnas en intressekonflikt hos många här på WN. Om man värderar det i pengar. Thomas |
Citat:
Ärligt talat så förstår jag inte hur det kan anses vara okej att ge sig på människor privat för sådana här saker. Att det dessutom sedan basuneras ut här på WN, och länkas till saker som uppmuntrar till det (vet inte om det inlägget togs bort?), hoppas jag är något som inte är okej från WN:s lednings sida... Domaren Anders Frisk har för övrigt precis slutat sin domarkarriär med omedelbar verkan av liknande skäl, att han och hans familj hotas privat, vart är samhället på väg? |
Citat:
Jag har missat det, vi vill definitivt inte uppmana till nåt brott. Inte heller länka till sidor som vill nåt barn illa, sedan är alla barn oskyldiga så att skriva oskyldiga barn är överflöd. Thomas |
Har läst följt tråden, lite jag funderade på...
Burkarna som är haffade är inte direkt ftp;er som vanliga users har konton på, nu snackar vi the best of the best. Har du inte 10mbit+ och bra vänner, alternativt mycket mycket goda vänner eller bidragit med hårdvara har du tur om du vet vilken port dom körs på. Att de sedan kör SSL på FTP;n och krypterade diskar gör bara att jag tycker tillslaget blir mer och mer humoristiskt för varje dag som går. Vad hade APB räknat med när dom finner en av Sveriges största filburkar, information om users okrypterat med ip och lösen i klartext i textfiler? gomorron yxskaft. APB har gjort vad dom kunnat (dom gissade på jackpot), inom 14d är domdär burkarna tillbaka till "ägaren" efter att åklagaren hävt beslutet då inget kan plockas fram. Inte fasen har dedär gått operatören förbi, troligen vet dom om det allihopa och är med i leken. Finns ingen med vettet i behåll som låter någon kund ligga och smiska hundratals mbit konstant utan att reagera, isåfall, vafasen betalar den kunden, 150k per månad eller nåt... Detta är inget exeptionellt unikt för bahnhof, finns många många fler operatörer som mer eller mindre har liknande servrar och lagrar skräp på. Sad but true... Förstå mig inte fel nu, jag tycker verkligen inte att sådan verksamhet hör hemma i serverhallar, oavsett vart utan jag ser hellre att kapaciteten används till bättre saker. Sure, det finns säkert överkapacitet vissa tidpunkter, men då är det bättre att göra nåt extra för betalande kunder istället eller sponsra seriösa projekt och liknande... (jag kan såklart som alla andra i världen ha fel...) |
Citat:
Förmodligen är allt krypterat men man vill ju heller inte underskatt APB. Med bolagen som finns i ryggen gissar jag att det finns möjlighet att köpa in rätt folk och rätt information. Alla gör misstag för eller senare, och att man är underskattad brukar motivera. Thomas |
Citat:
|
Citat:
Jag skyddar dom inte, men jag tänker inte ange dom i heller. Vill polisen mig något angående det, så visst, jag berättar det jag vet. Jag skrev inte att det var OK att ge sig på familjen och inte heller ge sig på personen ifråga. Jag skrev att man får tåla sådant om man är en offentlig person. Jag tänker referrera till något nu, men det finns ett ANTAL personer där ute som mer än gärna skulle vilja se APB borta från denna jord. Alla som har en dator idag, har eller har haft upphovsrättskyddat material på den och har säkerligen spridit det med... Yrket i sig medför ju att man blir hatad. Bara att titta på USA, hur många personer tror du gilla RIAA/RIIA där? Jag tror Henrik Pontén slipper lindrigt undan jämnfört med vad dom har fått stå ut med där. Jag tycker det är fel att ge sig på familjen, det har jag inte sagt någonting annat om. Bara att han valt sitt jobb, han valt att träda fram som frontfigur för APB. Då får han acceptera att bli behandlad så. Skulle han sluta på APB ikväll, så skulle alla trackasserier mot han sluta på direkten, och dom skulle förmodligen ringa och säga att det var bra gjort... |
Citat:
Ponera att du hade tillgång till IPadresserna på 3 maskiner vet innehåller data och du vet att det är Bahnhofs IPnummer. Ponera även att du och några underhuggar tekniker fick tillgång till bahnhof's serverhall från 06:00 på morgonen tills långt in på eftermiddagen och du hade en kompis på utsidan lyckats fixa ett userkonto och gjorde anrop mot denna server/rar. Skulle det då vara svårt med övervakningsmjukvaran och med egna ögon använda uteslutningsmetoden får att hitta vilken server som svara på requesten. Vi båda vet att denna server gissningsvis inte ser ut som en "vanlig" server, det är ju väldigt många diskar vi pratar om. I princip är det väl bara att plugga in/ut de som ser mest misstänkt ut och tillslut kan man mäta att här kommer anropet denna servern är det. Allt ovan förutsätter ju givetvis att ingen rör grejerna men så smarta är nog myndigheten att dom kollar så dom vet var de mest misstänkta grabbarna ägnar tiden åt medans teknikerna spenderar hela dagen att söka. Du skriver 10mbit+ det har väl var enda högskola och att omvända en student genom att höja "studiebidraget" några hundra tusen skall väl inte vara svårt. Jag menar folk blir ovänner, allt kan hända! Jag har ingen som helst teknisk kunskap och har aldrig varit inne i en serverhall, så många kanske skrattar åt detta inlägg men för mej är det ganska basic. Har man ett konto och man pluggar ut server och åtkomsten går ner då känns det ju som rätt server. Och jag menar ni nätverkstekniker måste väl ha verktyg för att felsöka nätverkssladdar så man kan säga att i denna ändan kommer förfrågan. Lär oss! Thomas |
Citat:
Att lokalisera en server är inga större problem, beror på hur mycket bahnhof hade specifierat över sitt nät (vilket subnet i vilken del av hallen) o.s.v., Sen finns det kabeltestare och diverse utrustning för att snabbt hitta. Att ens få konto på en sådan server är mycket svårt, nu vet jag ju inte hur det är på just dendär, men det är inte "hej, jag har 10mbit och massa warez, ge mig konto", utan personen ifråga får arbeta hårt, länge och verkligen visa sig värd att ha konto. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson