WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Fällande domar i Pirate Bay-målet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36324)

pkallberg21 2009-04-18 14:31

Bör frågan verkligen vara hur mycket dem tjänar på deras projekt? Jag tycker det är nästintill oväsentligt i debatten.

Hur mycket tjänar tex. Google på vad de sysslar med? Google gör i princip samma sak som Piratebay, och de lever kvar. Saken är den att Pirate Bay inte lagrar olagligt material på sina servrar... Men det gör dock Google i vissa fall. Tänk på all barnporr, terrorist-material och torrents som Google serverar varje dag?

Piratebay sammankopplar bara folk med samma intresse - fildelning (laglig eller olaglig). Det kan ses som vilket forum som helst, där sidan sammankopplar människor via nätet.

kalasboll 2009-04-18 14:34

Har Google verkligen något material de länkar till på sina egna servers?

Det du skriver låter precis som jag förstått att det är, fast tvärtom. Att Pirate Bay har torrents på sina servers, och att Google bara "länkar samman".

uffe_nordholm 2009-04-18 14:57

Citat:

Jo, de har material på sina egna servrar: om du söker efter bilder ligger alla tumnaglar på Googles servrar. Och de lagrar utdrag av texter på sina servrar, som du kan läsa när du letar bland resultaten. Att de presenterar textsnuttar tror jag helt klart faller in under citaträtten, men jag är lite undrande över tumnaglar på bilder: vad jag vet får man, enligt svensk lag, inte citera bilder. Antingen återger du hela bilden eller inget av den. I USA kan Google säkert klara sig undan stämningar med det som kallas "fair use", men det undantaget finns inte i Sverige så vitt jag vet.

Clarence 2009-04-18 15:01

Citat:

Originally posted by kalasboll@Apr 18 2009, 13:34

Det du skriver låter precis som jag förstått att det är, fast tvärtom. Att Pirate Bay har torrents på sina servers, och att Google bara "länkar samman".

Det upphovsrättsskyddade materialet ligger i Torrent-filen lika mycket som det ligger i en HTML-länk - inte alls. Google som länkar till en sida som i sin tur har torrentfilen ligger bara ett steg längre bort i kedjan till medhjälp till det tillgängliggörande som sker av de som kopplar upp sig mot en tracker som finns i torrentfilen. Google har dock en policy att upphovsrättsinnehavare kan faxa eller posta in detaljer om upphovsrättsintrånget på en sida i deras index och därmed (förmodligen) få den borttagen.

pkallberg21 2009-04-18 15:04

Citat:

Originally posted by kalasboll@Apr 18 2009, 12:34

Kolla tex. på deras "Cache"-funktion, som sparar ner en hel webbsida med bilder och annat material på deras servrar. Detta material finns sedan tillgängligt för vem som helst att hitta.

Piratebay har torrents på sina servrar, men vad är en torrent? En torrent-fil innehåller den information (tex. IP adresser) som behövs för att flera "peers" ska kunna tanka från varandra. Alltså, Piratebay tillhandahåller information för hur andra ska kunna fildela med varandra. Piratebay trackern håller reda på all denna information (alltså ingen olaglig information) och gör den sökbar på nätet. Själva materialet som tankas ligger alltså in hos Piratebay, utan hos de specifika klienterna som nyttjar Piratebay för att hitta andra fildelare.

Frågan är då om Piratebay har ansvar för den information sidan gör sökbar? Ifall man tycker att de har det, vad händer då med Google och andra sökmotorer som revolutionerat nätet rejält?

Alpha 2009-04-18 15:37

Citat:

Originally posted by pkallberg21@Apr 18 2009, 13:31
Bör frågan verkligen vara hur mycket dem tjänar på deras projekt? Jag tycker det är nästintill oväsentligt i debatten.
Hur mycket tjänar tex. Google på vad de sysslar med? Google gör i princip samma sak som Piratebay, och de lever kvar. Saken är den att Pirate Bay inte lagrar olagligt material på sina servrar... Men det gör dock Google i vissa fall. Tänk på all barnporr, terrorist-material och torrents som Google serverar varje dag?
Piratebay sammankopplar bara folk med samma intresse - fildelning (laglig eller olaglig). Det kan ses som vilket forum som helst, där sidan sammankopplar människor via nätet.

Nej, alltså det skulle bara vara kul att höra hur mycket dem tjänarpå ett ungefär, ifall någon nu vet.

mvh

Xamda 2009-04-18 15:55

Citat:

Ursprungligen postat av Micke_N
Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
En del av de email som fanns med i rättegången:

Ville bara säga att du verkar ha glömt att visa fakturorna på driften, alltså deras utgifter. Deras inkomster blir väl inte intressant förrän man vet skillnaden. Jag har inte räknat och det är möjligt att dessa mailen visar att de tjänat mångmiljönbelopp mer än vad deras utgifter säger.

Vi pratar om brottslingar. Skattebrottslingar, snyltare, parasiter, läs korrespondensen och sök lite på nätet så skall du se att vad pratar om är regelrätta brottslingar som tjänat feta pengar på att tillhandahålla tjänsten TPB.

Jag är förvånad över att man inte åtalat dem för skattebrott också. Mycket förvånad. Problemet är nog att styrka exakt hur mycket pengar vi talar om.

Det spelar ju ingen roll vilka kostnader de haft, de har ju inte betalat skatt för sina intäkter. Organiserad brottslighet är vad det rört sig om...

WoxAnYv 2009-04-18 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll
Citat:

Ursprungligen postat av WoxAnYv
Jag har rippat min cd-samling på ca 300 skivor i vettig kvalite in i iTunes, det landade på ca 60-70 Gb det hela. Då skall man ha i åtanke att 300 skivor är inte mycket skivor. Storkonsumenter av musik skrattar åt den mängden så ja, att påstå att 60 Gb är orimligt mycket musik för att någon skulle legalt införskaffa det är struntprat.

Jag räknade inte på det så det är mycket möjligt att det stämmer. Och det är ju bara bra för min sida i debatten och ett nedslag för CTSMEDIA som påstod att man inte kunde fylla en iPod med så mycket material som man införskaffat legalt. Vilket innebär att musikspelarbranschen inte alls hade behövt vara lidande.

Så tack för argumentboosten!

Så lite så. Kändes naturligt att citera ditt inlägg och förtydliga att det inte alls är orimligt att hamna på musikspelare med 60 gb:s utrymme i dagsläget då man med lätthet fyller en sådan med lagligt material. Noteras bör att min iPhone fylls på med mycket mer än bara musik, alla dessa videopodcaster tar ju upp en massa utrymme. Mp3-spelarna har blivit så mycket mer än bara redan musikmaskiner i dagsläget så att lagringsutrymmet har tagit en sväng uppåt beror knappast bara på piratkopiering.

Det är en följd av att man vill ha bättre och bättre kvalitet på grejerna. Ta bara dagens datorspel, hur många disketter hade man behövt för att lagra ett spel på? Kommer ihåg den tiden då jag installerade Syndicate från 13(?) disketter på min LCII med 40 Mb:s hårddisk, heh, vad får man plats på 40 mb i dagsläget? Det är inte mycket vettigt iaf.

Xamda 2009-04-18 15:59

Citat:

Originally posted by Cosma@Apr 18 2009, 13:43
Jag tror inte film och musikbranschen är så lidande.
Overall, Time Warner reported net income of 1.07 billion, or 30 cents a share, roughly in line with the 1.09 billion, or 29 cents per share, it earned in the year-ago period

Så du menar att det är rätt att göra detta "för de tjänar ju så mycket ändå"....? Eller vad menar du?

Cosma 2009-04-18 16:19

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Citat:

Ursprungligen postat av Cosma
Jag tror inte film och musikbranschen är så lidande.
Overall, Time Warner reported net income of 1.07 billion, or 30 cents a share, roughly in line with the 1.09 billion, or 29 cents per share, it earned in the year-ago period

Så du menar att det är rätt att göra detta "för de tjänar ju så mycket ändå"....? Eller vad menar du?

Nånstans åt det hållet.. Inte för det är rätt kanske och jag tänker inte argumentera för mycket i den saken. Men film, spel och musik är för dyrt i min smak. Dom kanske kan ta lite från den där billionen och dra ner priserna lite.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson