![]() |
Bör frågan verkligen vara hur mycket dem tjänar på deras projekt? Jag tycker det är nästintill oväsentligt i debatten.
Hur mycket tjänar tex. Google på vad de sysslar med? Google gör i princip samma sak som Piratebay, och de lever kvar. Saken är den att Pirate Bay inte lagrar olagligt material på sina servrar... Men det gör dock Google i vissa fall. Tänk på all barnporr, terrorist-material och torrents som Google serverar varje dag? Piratebay sammankopplar bara folk med samma intresse - fildelning (laglig eller olaglig). Det kan ses som vilket forum som helst, där sidan sammankopplar människor via nätet. |
Har Google verkligen något material de länkar till på sina egna servers?
Det du skriver låter precis som jag förstått att det är, fast tvärtom. Att Pirate Bay har torrents på sina servers, och att Google bara "länkar samman". |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Piratebay har torrents på sina servrar, men vad är en torrent? En torrent-fil innehåller den information (tex. IP adresser) som behövs för att flera "peers" ska kunna tanka från varandra. Alltså, Piratebay tillhandahåller information för hur andra ska kunna fildela med varandra. Piratebay trackern håller reda på all denna information (alltså ingen olaglig information) och gör den sökbar på nätet. Själva materialet som tankas ligger alltså in hos Piratebay, utan hos de specifika klienterna som nyttjar Piratebay för att hitta andra fildelare. Frågan är då om Piratebay har ansvar för den information sidan gör sökbar? Ifall man tycker att de har det, vad händer då med Google och andra sökmotorer som revolutionerat nätet rejält? |
Citat:
mvh |
Citat:
Jag är förvånad över att man inte åtalat dem för skattebrott också. Mycket förvånad. Problemet är nog att styrka exakt hur mycket pengar vi talar om. Det spelar ju ingen roll vilka kostnader de haft, de har ju inte betalat skatt för sina intäkter. Organiserad brottslighet är vad det rört sig om... |
Citat:
Det är en följd av att man vill ha bättre och bättre kvalitet på grejerna. Ta bara dagens datorspel, hur många disketter hade man behövt för att lagra ett spel på? Kommer ihåg den tiden då jag installerade Syndicate från 13(?) disketter på min LCII med 40 Mb:s hårddisk, heh, vad får man plats på 40 mb i dagsläget? Det är inte mycket vettigt iaf. |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson