WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Faktura från missdomain.se på 12.000kr (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32956)

rhdf 2008-11-02 21:27

Citat:

Originally posted by Xamda@Nov 2 2008, 19:23
Nu är ju utformningen av MissDomains avtalsvillkor lite märklig, ety de håller kontoinnehavaren ansvarig för handlingar som denna rimligen inte kan ha kontroll över. Det är ett oskäligt avtalsvillkor vilket i sig gör MissDomains sak mycket svår i en rättegång, skulle jag tro.

Som jag tolkar deras villkor så bör man som säljare meddela alla som man eventuellt kan kopplas ihop med att de inte får buda på den auktionen?

Ett litet påhittat exempel
Jag köper en domän år 2004, den blir liggande av olika anledningar
2007 börjar jag umgås med person X, sådär lite då och då,vi åker även till fjällen tillsammans osv
2008 bestämmer jag mig för att städa lite bland mina domäner, och lägger ut den där domänen som jag haft liggande i 4 år

Som av en händelse så är Person X i samma bransch som mig och har sedan tidigare ett konto på MD
Av diverse anledningar så loggar han in på MD med SITT konto, men från min dator, och hittar min gamla skräpdomän som för honom är intressant.
Han lägger ett bud på den och sen tänker han inte mer på det.

Detta skulle då enligt villkoren på MD vara skäl för att stänga av MITT konto. Eftersom en bekant till mig (utan min vetskap), lagt ett bud på "min" auktion.

utan att ha koll på det juridiska här, men MD måste väl då kunna bevisa att
1 det är en bekant till mig
2 att jag känt till att budet lagts

pitbull 2008-11-02 21:58

...och då kom det plötsligt ett UFO som målade gräsmattan blå.

Snipp snapp snut, sedan var sagan slut.

Dimme 2008-11-02 22:20

Kanske MissDomain har agerat rätt i det här fallet, men jag tänker aldrig mer lägga annonser upp där om de behandlar sina kunder på det sättet.

Grattis MissDomain

Internet Sweden 2008-11-02 22:30

Citat:

Originally posted by Dimme@Nov 2 2008, 23:20
Kanske MissDomain har agerat rätt i det här fallet, men jag tänker aldrig mer lägga annonser upp där om de behandlar sina kunder på det sättet.

Grattis MissDomain

Dimme - För mig, så säger det du skriver mer om dig (och ev. en rädsla att själv bli fakturerad!?) än det gör om Miss Domain.

Så grattis Dimme, här får du en minuspinne av mig

Dimme 2008-11-02 22:38

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:

Ursprungligen postat av Dimme

Grattis MissDomain

Dimme - För mig, så säger det du skriver mer om dig (och ev. en rädsla att själv bli fakturerad!?) än det gör om Miss Domain.

Så grattis Dimme, här får du en minuspinne av mig

Tänk lite längre: Hade jag skrivit det här om jag hade varit rädd? För det första så finns det inga bud på någon av mina domäner och det har aldrig funnits.

Du och vem du än känner hos MissDomain får gärna granska mig hur mycket ni vill men mitt konto ska bort från denna sida.

Döm aldrig någon utan fakta.

Här får du lite hjälp, mitt konto heter "Dimme" och registrerades innan MissDomain krävde varken personnummer eller att användarnamnet ska vara samma som e-post adressen.

Internet Sweden 2008-11-02 23:17

@Dimme - "Tänk lite längre" - kanske är något du skulle ta fasta på innan du uppmanar andra!?

Men om jag inte var tillräckligt tydlig för dig;
Du skriver: "..om de behandlar sina kunder på det sättet.." - Vilket jag tycker är både naivt och osmakligt av dig att påstå eller insinuera.

Så för att du ska hänga med:
"För mig, så säger det du, Dimme skriver mer om dig, Dimme och din syn på företag som försöker stävja fusk och bluff, än det gör om Miss Domain som agerar mot det".

- och personligen skulle jag förespråka ett ordentligt spöstraff - men nu ligger inte den lotten på mig.

Det skulle heller inte roa mig det minsta att granska vare sig dig eller ditt konto hos MD.
Men det var ju tråkigt att dina upplagda domäner aldrig fått nåt bud - har du funderat nåt över vad det kan bero på?

..vidare trodde jag att det var ganska väl känt vid det här laget att jag driver ett forum tillsammans med MD´s VD, men bortsett från detta finns inga affärsrelationer mellan oss.. för den som missat det står adressen i såväl min som ZN´s sidfot.

Jag har ingen uppfattning om beloppets storlek eller om det skulle vara lägre eller högre och alltså inget jag lägger mig i.
Men vad jag förstått av tråden är summan även 25% av ursprunget och det på MissDomains initiativ.
Men oavsett storlek på viten eller åsikter om övrigt innehåll - så ligger de ju till grund för att få använda marknadsplatsen.

Dimme 2008-11-02 23:41

Jag hade ingen aning om att du bedriver ett forum med MD's VD, vilket inte heller angår mig.

3000 för att jämföra ett par IP adresser samt ta bort ett konto låter sjukt mycket i mina öron.

För din information så är jag anställd av företaget InnoGames GmbH som driver och utvecklar ett av världens största on-line spel, Tribal Wars.

Jag är ansvarig och Community Manager för den grekiska versionen av spelet. Varje dag stängs av minst ett tiotal konto p g a fusk av liknande slag, t ex användare som har multipla konton, fuskar med betalningar via PayPal, använder olämpligt språk o s v.

Vi har däremot aldrig krävt pengar från någon av våra kunder (spelare) i administrationsavgift eller dylikt, och tro mig, det tar en stor del av arbetstiden som man hade kunnat tillägna till viktigare saker.

Det är ganska självklart att dåligt rykte sprids om ett företag när de behandlar sina kunder på det sättet.

kw_wasabi 2008-11-03 00:01

@Dimme - Jag tror inte det tar en avgift på 3000 kr för att täcka personalkostnaden för arbetet med att jämföra IP-nummer m.m. utan som en form av bot för att ha brutit mot reglerna (som skrämmande några läser när de registrerar sig på olika tjänster och sedan kommer de och klagar när de inte "hade en aning")

Att jämföra ett online-spel med en tjänst där ogiltiga bud kan kosta köpare massor pengar är väl inte speciellt bra. Det värsta som kan hända era "kunder" är att de förlorar ett slag/krig eller liknande.

Straffet måste ju stå i proportion till skadan som "brottet" kan orsaka. Upptrissande bud på attraktiva domäner kan göra att köpare förlorar betydligt mer än 3000 kr genom att betala ett felaktigt pris.

Om man har känslig information på datorn så SKA man inte låta andra låna den helt fritt. Och att dessutom ha autoinloggning när andra använder datorn är ju bara ännu dummare. De får väl fixa egna datorer om det är så viktigt för dem.

Internet Sweden 2008-11-03 00:21

@Dimme - Som jag jag skrivit tänker jag inte ge mig in i diskussion om vitets storlek - ser ingen orsak, men om du missat det skrev ZN i sitt första inlägg i denna tråd:
Citat:

Till de som kommenterat administrationsavgiftens storlek vill jag dessutom tillägga att storleken på denna är inte tänkt som en timlön till oss, eftersom vi inte tycker att man ska kunna köpa sig en otillbörlig fördel (läs fusk) mot en timpenning. Avgiftens storlek är tänkt att fungera i avskräckande syfte. Var denna gräns går kan ju diskuteras, och vi lämnar gärna fältet öppet för förslag. Sätt dig då gärna in i situationen att det är du som bjuder på en domän, och säljaren, genom en bulvan, lägger bud för trissa upp det pris du i slutändan ska komma att betala för domänen.
Sen är det jättekul att du delar med dig om att du har en anställning - Grattis!

Men på vilket sätt menar du att Tribal Wars (som jag definierar som ett MMORPG i klass med Runescape och Tibia på värdeskalan, med en huvudsaklig målgrupp av grabbar i 12-16 års åldern) skulle kunna jämföras med Sverige största marknadsplats för domänhandel?

Jag frågar inte för att bagatellisera eller ironisera, utan jag vill veta vilka likheter du ser - för jag kan BARA se skillnader - du jämför alltså ett gratislir för småchippar med en domänhandelsplats som förmedlat enskilda domäner för upp till 70 000 Euro!?

Du skriver:
Citat:

Jag hade ingen aning om att du bedriver ett forum med MD's VD, vilket inte heller angår mig.
Iofs inte, men då du tidigare skrev:
Citat:

Du och vem du än känner hos MissDomain..
- så ville jag göra den enda relationen klar.

Dimme 2008-11-03 00:29

Citat:

Sen är det jättekul att du delar med dig om att du har en anställning - Grattis!
Tack, inget att gömma.

Citat:

som jag definierar som ett MMORPG i klass med Runescape och Tibia på värdeskalan
Du får göra om dina värderingar.

Citat:

du jämför alltså ett gratislir för småchippar med en domänhandelsplats som förmedlat enskilda domäner för upp till 70 000 Euro!?
Ja! Frågan är snarare vem som omsätter mest. Men vi kan lika väl börja snacka om vem som har längst könsorgan här om vi ska gå in på den diskussionen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson