WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Försvunna flickan i Dalarna (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28422)

pokerstjärna 2008-04-14 23:45

Citat:

Originally posted by Thor@Apr 14 2008, 23:34
Ditt argument förutsätter att han tagit ett "friskt", förnuftigt och rationellt beslut att göra detta. Den här karln är långt ifrån frisk och saknar förmodligen förmågan att fatta ett vettigt beslut i frågan. Så hans sjudom är att jämnställa med rattonykterhet (enligt min åsikt) på det sätter att varken mördaren eller rattfyleristen har kapaciteten att ta ett vettigt beslut i frågan.

Och hade det varit mitt barn hade jag hellre sett personen lida bakom lås och bom i 40 år än att han får somna in stillsamt direkt...

Må han vara lngt ifrån frisk, men du kan inte jämföra det med rattonykterhet.
Jag är för dödsstraff vid extrema fall och detta är ett extremt fall.
Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att vårda sånt här pack.

Läs bara och bilda dig en uppfattning:

Förhörs om ett tredje mord
Dansk polis begär 42-åringens DNA
Erkänner nytt våldtäcktsförsök
Han kan ha begått fem mord

Vet du vad en person med "alla dessa fel i skallen" kostar samhället per dag ?
Han har dödat två personer och utfört en våldtäckt.
Varför ska denna person få leva för?
Han är inte värd ett skit! I mina ögon är han ett monster ett djur som förtjänar döden.
Låt han se rädslan dom sista sekunderna innan han dör så han får en uppfattning om hur allvarligt detta är.

Genom hans död, så är det en människa mindre på jorden (i sverige) som kan skapa våld och tragedier, jag tror att det även är en lättnad för de dödas anhöriga.
Jag har en släkting som mördades brutalt för några år sedan (nej ni får ingen länk) guess what dom fick 2 respektive 4 år för dråp och narkotika innehav, är inte detta orättvist?

tartareandesire 2008-04-15 03:04

Pokerstjärna, dödsstraff hör inte ett civiliserat samhälle till, det hör bättre hemma i Texas. Hur många har inte gjort sig skyldiga till att människor dött genom att köpa sockerprodukter t.ex.? Ska man låta enskilda individer bestämma vem som har rätt att leva eller inte får man stora problem och man är inte mycket bättre själv. Det är bättre att lära sig förstå brottslingarna för att kunna förebygga sådana händelser i framtiden. Dessutom finns det ett enormt stort problem med dödsstraff som man aldrig kommer ifrån, vad gör man om någon oskyldig döms? Att prata om vad det kostar i ett sådant sammanhang är ganska kallsinnigt..., om man nu nödvändigtvis måste göra det så får man ju lov att räkna med förlusterna av vad man kunde ha lärt sig istället.

Det är omöjligt att säga om domen i ditt fall var rättvis eller inte. Det finns en anledning till de olika straffen för vållande till annans död, dråp och mord och det krävs givetvis bevis i en domstol. Självklart händer det att brottslingar får lägre straff än vad de egentligen skulle fått på grund av att bevisen saknas men så måste det tyvärr vara.

pokerstjärna 2008-04-15 04:19

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 15 2008, 03:04
Pokerstjärna, dödsstraff hör inte ett civiliserat samhälle till, det hör bättre hemma i Texas. Hur många har inte gjort sig skyldiga till att människor dött genom att köpa sockerprodukter t.ex.? Ska man låta enskilda individer bestämma vem som har rätt att leva eller inte får man stora problem och man är inte mycket bättre själv. Det är bättre att lära sig förstå brottslingarna för att kunna förebygga sådana händelser i framtiden. Dessutom finns det ett enormt stort problem med dödsstraff som man aldrig kommer ifrån, vad gör man om någon oskyldig döms? Att prata om vad det kostar i ett sådant sammanhang är ganska kallsinnigt..., om man nu nödvändigtvis måste göra det så får man ju lov att räkna med förlusterna av vad man kunde ha lärt sig istället.

Det är omöjligt att säga om domen i ditt fall var rättvis eller inte. Det finns en anledning till de olika straffen för vållande till annans död, dråp och mord och det krävs givetvis bevis i en domstol. Självklart händer det att brottslingar får lägre straff än vad de egentligen skulle fått på grund av att bevisen saknas men så måste det tyvärr vara.

Självklart måste man ha 100 procentiga uppgifter om att det var just den eventuella personen somutförde respektive dåd, trodde du att jag menade att man skulle skicka folk till elektriska stolen bara för att dom har sagt att dom är skyldiga?
men DNA och samma blod som på brottsplatsen räcker väl för att skicka en människa till elektriska stolen eller har jag fel tycker du?
- kan man säkra toppbevis så behöver ingen dömmas fel.

Sen är det inte bara vissa delstater i USA som har dödstraff det finns ett gäng andra länder som har det med. Dödsstraff avskaffades i sverige runt 1916 har jag för mig? och dödsstraff för krigsrätt på 70-talet så det var inte alls så länge sedan vi hade dödsstraff i sverige.

Enligt flera experter inom ämnet så avskräcker inte dödsstraff, jag är ingen expert men rent allmänt så vill jag tro att dödsstraff skrämmer majoriteten utav samhällen i ett land/kommun/stad/ort.
Vi har folk som dödar för 10 000 kr, tror du att dom hade dödat om de visste att de skulle bli avrättade?
- jag tror i ett land som sverige så skulle brottsligheten sjunka markant, men debatten bli starkare.

Vi tar ett exempelland som Syrien:
Där är det som så: att dödar du då riskerar du dödsstraff eller livstid.
Stjäl du så kapar de av din hand och slänger in dig i ett fängelse.
Våldtar du då torterar dom dig och sedan avrättar dom dig eller kastar in dig i isoleringen tills du dör (läs förblöder).

Det är ett land som kan brottsbekämpningen, sen om det är grova metoder eller ej hör inte hem.
Sedan har vi andra länder som saudi arabien och USA och Japan mfl..

Fredrik-s 2008-04-15 05:12

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Apr 15 2008, 04:19

Våldtar du då torterar dom dig och sedan avrättar dom dig eller kastar in dig i isoleringen tills du dör (läs förblöder).

Det är ett land som kan brottsbekämpningen, sen om det är grova metoder eller ej hör inte hem.

Fall de är grova metoder eller ej hör visst hit? De är som att säga att snattar man kan dom lika gärna hugga av båda armarna de spelar ingen roll. Man måste se i proportion till brottet. Jag tycker de är fruktansvärt att dom kan hugga av en hand på grund av stöld, de är verkligen inte i proportion till brottet.

Döda någon för att den har dödat säger emot sig själv. Sen skulle jag säkerligen se någon död som dödat någon familjemedlem till mig. Men jag kan fortfarande inte se de som rätt. Däremot kan jag säga att straffen för mord i Sverige är för låga, även fast man kan sitta på obestämd tid.

pokerstjärna 2008-04-15 05:33

[quote]Originally posted by Fredrik-s@Apr 15 2008, 05:12
Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna,Apr 15 2008, 04:19
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire,Apr 15 2008, 03:04

Fall de är grova metoder eller ej hör visst hit? De är som att säga att snattar man kan dom lika gärna hugga av båda armarna de spelar ingen roll. Man måste se i proportion till brottet. Jag tycker de är fruktansvärt att dom kan hugga av en hand på grund av stöld, de är verkligen inte i proportion till brottet.

Döda någon för att den har dödat säger emot sig själv. Sen skulle jag säkerligen se någon död som dödat någon familjemedlem till mig. Men jag kan fortfarande inte se de som rätt. Däremot kan jag säga att straffen för mord i Sverige är för låga, även fast man kan sitta på obestämd tid.

Vem bestämmer vad som är rätt eller fel?
Varför kan inte folket få välja?

Fredrik-s 2008-04-15 05:59

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Originally posted by -Fredrik-s@Apr 15 2008, 05:12
Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna

Jag har inte påstått att folket inte ska få välja. Men jag skulle iaf inte vilja bo i ett sådant barbariskt land. Kanske du skulle flytta till Syrien?

pokerstjärna 2008-04-15 06:20

Citat:

Originally posted by Fredrik-s@Apr 15 2008, 05:59

Jag har inte påstått att folket inte ska få välja. Men jag skulle iaf inte vilja bo i ett sådant barbariskt land. Kanske du skulle flytta till Syrien?

Om landet förövrigt inte vore fu*kt up så ja!
Sedan flyttar man inte för att ett land har dödstraff, flyttar hellre till USA i sådant fall.

Så du menar på att du vill att lagen ska fortsätta som den är nu mot våldtäcktsmän, kvinnomisshandlare och mördare? eller att den kan förbättras bättre eventuellt??

MrHandley 2008-04-15 07:40

Varför inte fundera på att flytta till länder som iran, nordkorea eller varför inte china? Finns en del afrikanska länder med där det är upp till medborgarna att bestämma straffet.

En annan fråga, länder som har dödsstraff, har de mindre mord, våldtäkter etc?

Tidigare civilisationer har haft lite olika lösningar, öga för ett öga, tand för en tand till exempel. Eller att familjen som utsatts för brottet får bestämma straffet, efter det att de hört brottslingen plädera för sin sak.
Var det bättre?

tartareandesire 2008-04-15 09:51

[QUOTE=pokerstjärna,Apr 15 2008, 05:33]
Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik-s,Apr 15 2008, 05:12
Citat:

Ursprungligen postat av =pokerstjärna,Apr 15 2008, 04:19
Citat:

Ursprungligen postat av =tartareandesire,Apr 15 2008, 03:04

Jag tror generellt inte på att låta folket välja, vi har departementen under riksdagen av en anledning. Jag vet mycket väl att det finns flera länder än USA som använder sig av dödsstraff men majoriteten är betydligt mindre utvecklade länder vilket kanske borde säga en del. Ja, jag anser att du är så fel ute man bara kan vara och den dag Sverige blir nästa USA flyttar jag härifrån på stört.

WebboT 2008-04-15 10:06

Citat:

Originally posted by pokerstjärna
Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att vårda sånt här pack.
Tar vi USA som exempel så kommer du bli besviken, dödsdömda fångar kostar nämligen i genomsnitt MER än livstidfångar.

Citat:

Vi har folk som dödar för 10 000 kr, tror du att dom hade dödat om de visste att de skulle bli avrättade?
Ja det funkar ju finemang här i USA, nästan inga mord alls. ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson