![]() |
Citat:
|
Det är ett i grunden barnsligt beteende som bottnar i avsaknade av empati och respekt för andra människor och det är något som i princip alla hackare lider av. Detta är vanligare bland vad jag kallar för snorisar, men tyvärr inte begränsat bara till denna grupp.
Att tro att respekten och empatin skulle dyka upp bara för att vi hackar tillbaka är mycket naivt. Anmäl till polisen, be varenda drabbad kund polisanmäla, och sätt press på våra myndigheter att agera utåt, i samverkan med våra nätoperatörer (blockering är inte alls dumt, det får nätoperatörerna att reagera och kanske i slutändan stänga av vissa element som borde vara relativt enkla att spåra). När man väl hittar hackaren, häng honom eller henne högt. Skadestånd och straff i gosig kombination svidet mycket mycket mer än en hämndhackad sida i Turkiet. Dessutom, vad säger att hackarna verkligen finns i Turkiet? Ja, jag vet, vi har också blivit hackad av Turkish hackers m.fl., men våra undersökningar har visat på att en delintrång under samma period kommit från helt andra håll och så länge som vi inte gör något klokt av detta så kommer vi inte veta om det är grannen eller någon i Turkiet som gör det. |
Att försöka "slå tillbaka" blir lite bakvänt eftersom det är vi som slog till först om du ser det från deras synpunkt när vi återigen publicerade bilderna som en femte del av världen förklarat att dom blir förolämpade av.
Vi kan hänvisa till tryckfrihetslagar och "freedom of speach" allt vi orkar, men faktum kvarstår att trots att vi vet vilken påverkan det har på en grupp människor så är vi så fruktansvärt respektlösa och lägger ut dom en gång till. I min bok borde det klassas som hets mot folkgrupp och hade det varit bilder som förolämpade judarnas förintelse eller afrikaners slaveri hade man nog tänkt steget längre... Muslimer är oerhört stolta och heder är deras liv (nåja, väldigt generaliserat kanske) så det finns inte en chans in brunnavik att oavsett vad du än gör för att slå tillbaka så kommer dom enbart att bli ännu argare. Vi pratar om en religös grupp som finns över hela världen där en stor del levt hela sitt liv under svåra förhållanden med fattigdom, fötryck och krig, så att försöka slå tillbaka mot sådana individer kommer enbart att göra dom än mer beslutsamma att straffa oss. Vill du bli arg på någon, kasta skit på dom idioterna som publicerade bilderna igen istället och ryt så tidningar och media hör dig, för det dessa element vill är att få uppmärksamhet över den skymf dom upplever att vi har utsatt dom för. Hade det inte varit för att dom publicerades igen hade detta aldrig hänt. Personligen tycker jag hela vi och dom tänkandet blir lite tröttsamt eftersom utav 1.5 miljarder muslimer är det kanske 50 som håller på med sånt här aktivt och dom ska då straffa 9 millioner svenskar när dom skyldiga är ett par personer...hämnas på dom som är ansvariga istället och låt dom som inte har ett smack med saken att göra vara. Det är mitt råd till båda sidor. |
Citat:
Det är så jag uppfattar det när du börjar rabbla om hur många muslimerna är, det hör inte hit. Vet du hur många kristna det finns? mer än muslimerna kan jag garantera dig! Jag hade tänkt skicka e-post till han som har gjort den bilden om mohammed, men kan inte få tag i hans e-post adress. Att hänga ut en människa på nätet det är inget normalt beteende, klassas inte det som fjortis stil enligt dig då? Bara för att man hämnas så klassas man inte som fjortis?, skitsnack! Då har vi rät tmånga fjortisar i världen. <_< |
Det jag försökte föra fram var att det är inte du som slår tillbaka om du ska hämnas eftersom i deras ögon var det vi som började när vi skymfade en hel religion, trots att vi mycket väl var medvetna om vad det betyder för alla muslimer.
Antalet kristna ska enligt wikipedia uppgå till 2.1 miljarder vilket är mer än dom 1.5 miljarder muslimer, det är korrekt. Antalet faktiskt troende är troligtvis knappt en tiondel av det dock eftersom dom siffrorna beräknas på medlemskap i den kristna kyrkan och inte den egentliga tron. Nu var inte siffrorna så viktiga i sig utan det faktum att vi fortfarande, trots att vi har ett hum om vilka som kan ligga bakom, refererar till dom som angripit svenska webhotell som "muslimer" eller "turkar", vilket är lika missledande att säga att det var "svenskar" som skymfade Mohammed... Nu har väl inte kristna riktigt samma syn på Jesus som muslimer har om Mohammed, men jag är ganske säker på att om det skulle publiceras bilder som förnedrar Jesus så skulle det bli reaktioner också, fast eftersom antalet faktiskt troende är betydligt mindre (hur många svenskar går i kyrka idag till exempel?) så skulle reaktionen vara betydligt svalare. Troligen skulle man generalisera angriparna på samma sätt som muslimerna också, vilket var vad jag tyckte var tråkigt och lite tröttsamt. Vad det gäller hur barnslig man är för att hämnas så är det en mänsklig reaktion och du har helt rätt i att det finns många, många fjortisar som inte tänker längre än näsan räcker. Se bara på hela USA efter 9/11 som förklarade krig med en hel religion och tog ifrån sina egna landsmäns mänskliga rättigheter samtidigt som man avsa sig alla konventioner mot tortyr eftersom man ansåg att man hade rätt att försvara sig mot "terrorister"...så du är i gott sällskap. Något att begrunda är om du gör det för din egen skull eller för att det är rätt med tanke på att dina handlingar kommer att leda till en ökning av attackerna mot svenska webbhotell, många av vilka är medlemmar här. Det är helt ditt val om du vill delta i en handling som bara leder till mer tragedi eller om du är vuxen nog att avstå för att inte öka den skada som redan skett. Det valet visar om du är en "fjortis" eller inte. |
Citat:
Men "grovt missbruk" och "make-up".. samt "dåligt språk" passar inte in på mig... hoppas jag i alla fall |
Kan vi återgå till ämnet istället?
Jag ser det som oerhört långsökt och som någon annan skrev, naivt, att tro att "ge igen" skulle resultera i något annat än fler attacker. Har Al Quida och Usama Bin Laden gett upp efter att USA inledde sitt krig? Inte vad jag sett iallafall. |
Citat:
Man kan vara fjorton och fortfaranda bete sig moget och man kan vara 70 och bete sig som en fjortis. |
Citat:
|
Att angripa oskyldiga, såsom tiotusentals svenska webbhotellskunder (för, ja, det är minst så många under senaste månaderna) för att man känner sig förolämpad av en persons, eller någras, agerande i ett främmande land, såsom Vilks rondellhund, är inte på något sätt försvarbart och oavsett hur kränkt man känner sig så angriper man väl inte någon som inte gjort ett skit?
Det är därför, bland annat, som de blir snorisar och fjortisar och försätter sig i en situation där de inte längre förtjänar respekt utan bara lagföring och inlåsning. Om gärningsmännen verkligen finns i Turkiet så kan de säkert, om de grips, räkna med mycket kännbara straff. Turkiet är en sekulariserad stat och religionen är viktig, men styr inte samhällsutvecklingen och lagarna. Dock kvarstår faktum att angrepp inte alltid är bästa försvar. Att tro att apskallarna gör detta för Vilks rondellhund är naivt, för vi har sedan flera år utsatts för olika defacementförsök med reilgiösa budskap, långt innan Vilks och danska Muhammedbilderna. Detta är och förblir ett snorisbeteende som skall behandlas som ligister alltid skall behandlas, med tydliga besked om att det inte godtas, med lagföring och "omprogrammering". |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson