WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   The Pirate Bay Stängd (Del 3) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14403)

kulmungi 2006-06-07 16:11

Alltså denna diskussion om vad som är rätt eller fel verkar ju snart ha helt spårat ut... Enligt mitt tycke.

Vad jag inte förstår är, varför är det svårt att se att detta skulle hända om det blir tillslag mot TPB.

Polisen gör ett tillslag mot TPB, och sedan är det ju ganska vanligt att de alltid plockar kopplingar till dem för att båda säkra bevis och försvåra fortsatt verksamhet. PRQ och ägarna till det har "Stark" koppling till TPB, vilket gör att tillslaget blir även mot dem. Att sedan PRQ har inhyrda servrar i sin webbhall, gör att dessa också åker. JAg tycker det är konstigt att dessa servrar åkte med, genom att TPB servrar stog i en annan hall vilket skulle göra att PRQ lätt kunnat smyga in speglade servrar bland sina egna kunder servrar, just för att vara förberedda vid tillslag mot bara TPB.

Det verkar som att många vill få polisens aggerande till sjukt just eftersom de tog så mycket. Men är det verkligen konstigt då. Ska polisen stå och lita på att den som grips talar sanning och verkligen pekar ut rätt servrar. Bara för att det funnits bilder på servrarna gör ju inte det att dessa är de rätta...

I detta fall är det ju ganska uppenbart att PRQ och ägarna just sysslade med suspekta saker(TPB), alltså ingen kund till dem utan dem själva. Även om det är på pappret TPB är kund åt dem, finns ju helt klart kopplingen att det är mer än kund i detta sammanhang även något polisen kollat upp innan tillslaget.

Det är ju helt klart att direkt när man börjar kolla upp TPB, så ramlar man ganska snabbt mot F r e d r i k N e i j och PRQ. Detta syns ju även genom att bara göra en sådan enkel sak att kolla vem som äger domänerna.

Men visst många verkar ju tro att Polisen bara gör detta för att jävlas. Va fan, de driver ju en undersökning mot TPB och då lär allt kopplat till det. Både privatperson och företag.

henning 2006-06-07 16:16

Citat:

Originally posted by hundserver@Jun 7 2006, 15:04

Tror du på fullaste allvar att det finns nått webhotell som INTE har suspekta kunder?

Du missar poängen tror jag. Vi pratar inte om webbhotellens kunder utan själva bolaget i sig. Kan man se direkt att det finns en fara med ett bolag vars ägare är talespersoner för en av världens största torrentsiter?

FredrikMH 2006-06-07 17:33

Om ni ser det från deras håll istället så tycker jag dem gjort "rätt". I och med att PRQ är så starkt sammankopplat med TPB så skapas det stora möjligheter att TPB skulle kunna finnas på vilka servrar som hellst. För att säkra bevis är det rätt självklart att man tar mer än vad man behöver för att sedan lämna tillbaka det som inte är "bevis" i efterhand. Det är väl ganska klantigt att lita på "brottslingarna" (om man får kalla dem det) och ta servrarna som de märkt TPB för att sedan några veckor senare inse att "Fan... detta är ju inte TPBs Tracker".

Att sedan PRQs ledning har så pass bra moral att inte blanda in övriga kunder är bra men kan Polisen lita på det? Även om konsekvenserna av detta är enorma så kanske dem ändå har gjort rätt med att ta allting? Sen tycker jag personligen att vet man att oskyldiga ryker så får man se till att sätta in mycket folk för att snabba på återlämningen av dessa mycket.

Anders Larsson 2006-06-07 17:49

Alex2006: Med tanke på att det inte finns någon som helst oklarhet om att det är olagligt att dela ut upphovsrättsligt skyddat material tror jag att de flesta som sitter i ISPers ledningsgrupper sysslar med brottslighet.

Det är fortfarande ingen som vet om PRB är olagligt.

Så jag tycker ditt resonemang haltar lite.

PRQ 2006-06-07 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av Alex2006
Citat:

Ursprungligen postat av PRQ
Om man ska göra husrannsakan hos alla ISPer där någon i ledningsgruppen är inblandad i skumma projekt på fritiden så blir det inte särskilt mycket nät kvar.

Du utgår alltså ifrån att de flesta ISPer i Sverige har ansvariga som sysslar med (misstänkt) brottslighet som kan äventyra deras företag och alla deras kunder...!?
Talesättet "Tjuven tror att alla andra är tjuvar" verkar passa bra in här.

Ja - varfor tog de inte alla burkar pa Port80?! Det handlar BARA om att aklagaren vill javlas med ett litet foretag - inget annat.
Det han baserar tillslaget pa ar att han (efterhandskonstruktion, misstanker jag) havdar att jag skulle hackat kunders datorer och kort TPB pa dem!

Och ja - det finns ganska manga i ISP/affarsvarlden som har skumma projekt med tveksam (mer tveksam an TPB) laglighetsgrad som hobby. Tror du t.ex. att ledningarna pa de ISPer som har haft warezserverrazzior var ovetande om att det stod burkar och tryckte nagon gig trafik?! Eller konstiga affarsprojekt vid sidan av.

Naja - det som raknas ar val mestadels om jag har kundernas stod och fortroende eller inte, och det verkar jag faktiskt ha fran de flesta (sitter brevid ett par staplar aterlamnade burkar och skriver detta).

robertsson 2006-06-07 19:52

Enligt Polisen/Media är det Gottfrid (aka Anakata) som driver TPB.
Alla som ringt PRQ någon gång vet att den som svarar heter Gottfrid
Med tanke på hur insatt personen bakom nicket PRQ@WN är i PRQ's verksamhet kan man ta för givet att det är Gottfrid, men han får gärna bekräfta själv.

grazzy 2006-06-07 20:04

Citat:

Det är fortfarande ingen som vet om PRB är olagligt.
PRQ Bay?

Nej, vi vet inte om det är olagligt att köra en tracker. Det är däremot olagligt att ge folk pistoler och uppmuntra dem att skjuta folk. Det är en lag som har uppkommit på grund av sunt förnuft. Den fanns knappast när de första pistolen uppfanns, eller när mord blev ett brott första gången. Att ha en tracker kanske inte är ett brott idag, men som jag (och uppenbarligen många andra) tycker är det såpass nära ett brott att det kommer att bli det närsomhelst. Brott mot copyright är ett brott oavsett vad ni vill eller inte. Frågan om copyright är bra eller inte hör hemma någonannanstans.

PRQ utnyttjade avsaknaden av den lagen och skapade en tjänst som de har profiterat på. Direkt eller indirekt. Om det är någon här på WN som är naiv nog att tro att PRQ inte har profiterat på TPB så får ni gärna PMa mig så skall jag förklara för er i små korta ord som är enkla att förstå.

Vart jag står i frågan om piratkopiering kan man läsa om här.

Alex2006 2006-06-07 20:57

Citat:

Originally posted by PRQ@Jun 7 2006, 18:10
...varfor tog de inte alla burkar pa Port80...
...det finns ganska manga i ISP/affarsvarlden som har skumma projekt... Eller konstiga affarsprojekt....

Därför att kopplingen är mellan TPB och PRQ, inte Port80.

Det är STOR skillnad på om ISPernas ledning är inblandad, eller enbart nån enstaka kund utan koppling till ISPn.
Visst finns det brottslingar lite varstans, men dina argument bekräftar inte påståendet om den stora brottsligheten hos ISPerna i Sverige.

När polisen släckte Kavkazsajten hos PRQ, då drabbades inga andra kunder och polisen samarbetade med PRQ.
Därför att det inte fanns nån koppling mellan Kavkaz och PRQ.
Men nu finns koppling mellan TPB och PRQ, och därför råkade oskyldiga kunder till PRQ illa ut.

PS. Självklart har PRQ kunder kvar. De som stöder piratkopiering och vill betala för fortsatta driften av TPB. Det vore ju ena j-vla illojala typer annars, eller hur....

patrikweb 2006-06-07 21:04

Alltså som en ISP / Leverantör ska du vara oberoende av politik eller egna åsikter.

Annars bör du inte ta in någon kund alls, enda tanken en ISP bör ha är att följa Svensk lag.

Sedan får man alltid planera skadan, hur nära ligger kunden mot att bryta lagen samt vilka andra skador kan det bli för övriga kunder.

Jag tror ingen trodde en sådan sak kunnde hända att dom gick in och tog alla servrar så.

Fungerar inte låta andras åsikter styra vilka kunder man ska ta in, om Svenska kyrkan fick bestämma skulle det inte fått hostas alls många sidor längre.

PRQ 2006-06-07 21:04

Jag ar Gottfrid ja (eller ja - detta ar ju nagot av ett rolekonto, men det ar i regel jag som postar med det).

Vad du, jag, etc, tycker om piratkopiering debatteras lampligen senare nar denna historia lagt sig lite.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson