WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Bensinpriset Nu får det vara nog.. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13381)

hubbert 2006-09-13 23:00

Jag har inte sagt att vi skall bygga upp något på olja. Exempelvis Brasilien kör ungefär 30% etanol i bensinen, vi har faktiskt importerat etanol därifrån tidigare.

Alternativa bränslen finns och kan utvecklas i Sverige, däremot är den verkliga viljan att göra det lika med noll. Pengar finns som jag så många gånger tidigare påpekat, lyft av 30% av det statliga företagets Vattenfalls vinst till utveckling av alternativa bränslen. Men det är inte intressant för de som bestämmer nu.

Varför de struntar i det, tja de blir mer pengar kortsiktigt på att satsa på kolkraft. Och kortsiktighet är det som styr all ekonomin numera.

robertsson 2006-09-13 23:08

Hubbert: Jag sitter inte i riksdagen, jag är inte politiker, jag är inte miljöpartist, jag är inte miljömupp, jag är äger en bil och jag har fattat att vi inte kan fortsätta leva på samma sätt som vi gör idag.

Om alla 6 miljarder människor på jorden förbrukade lika mycket energi som svensson skulle oljan vara slut för länge sedan.
Om alla 6 miljarder människor skulle förbruka lika mycket vatten som svensson skulle det inte finnas dricksvatten på jorden.
Om alla 6 miljarder människor skulle slänga lika mycket soppor som svensson skulle vi ha mer soppor än skogar.

Jag förstår att bilen ger dig livskvalitet, den ger mig oxå livskvalitet. Men fatta att jorden klarar inte av att ge 6 miljarder människor denna livskvalitet och när tillväxten på jorden är rekordstor, befolkningen växer som aldrig förr, fattigdomen minskar snabbare än någonsin så måste något göras. Och att sänka bensinpriset år 2006 är som att försöka släcka en brand med bensin.

Som jag sa innan, jag har inga svar hur det ska göras, men radikala förändringar krävs i samhället om vi ska få stopp för miljöbomben.

robertsson 2006-09-13 23:11

Hubbert: Din signatur "Utan utveckling/tillväxt hade vi suttit i nakna i en kall grotta med ett fyrkantigt hjul och gnagt på rötter."

Vänd på det hela: "Om alla på jorden använde jordens resurser lika mycket som svensson skulle jordens resurser vara slut för länge sedan"

robertsson 2006-09-13 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av hubbert
Jag har inte sagt att vi skall bygga upp något på olja.

Du tycker inte vi ska bygga samhället på olja, men du gör reklam för kampanjer som vill sänka bensinpriset. Du motsäger dig själv...

Citat:

Ursprungligen postat av hubbert
Alternativa bränslen finns och kan utvecklas i Sverige, däremot är den verkliga viljan att göra det lika med noll. Pengar finns som jag så många gånger tidigare påpekat, lyft av 30% av det statliga företagets Vattenfalls vinst till utveckling av alternativa bränslen. Men det är inte intressant för de som bestämmer nu.

Har du idéer för hur man kan finansera alternativa bränslen är det bra. Starta en kampanj som driver den frågan, istället för att stödja en hjärnlös bensinkampanj som är skapad av idioter för idioter som tror att miljöförstöring är en rättighet.

guran 2006-09-13 23:33

Pengar är väl ett starkare språk än förståndets.

Alpha 2006-09-14 00:02

Det roliga är att priset antagligen gått upp så pass mycket för att mindre ska åka bil, men det är ju typ tvärtom. Fler och fler åker bil, när det egentligen ska vara fler som åker kolektivt.

Lite små kuligt resultat över statens förmåga..

hubbert 2006-09-14 00:12

Citat:

Om alla 6 miljarder människor på jorden förbrukade lika mycket energi som svensson skulle oljan vara slut för länge sedan.
Om alla 6 miljarder människor skulle förbruka lika mycket vatten som svensson skulle det inte finnas dricksvatten på jorden.
Om alla 6 miljarder människor skulle slänga lika mycket soppor som svensson skulle vi ha mer soppor än skogar.

För påstående 1: energi) Nej det stämmer inte för det beror på vilken energi som användas. Olja, ja då skulle det nog kanske stämma, men nu är olja inte det enda alternativet till energi, vilket jag tycker är klargjort i den här diskussionen.

För påstående 2: vatten) Där förstår jag inte alls vad du menar. Men om vi tar det så här då: Om jag här i Sverige förbrukar 1000 kbm vatten per dag så är det någon i en annan del av världen som blir lidande. Har jag då förstått dig rätt? Och om jag har gjort det så får du hemskt gärna utveckla den delen. Den utvecklingen om vattenförbrukning har jag tidigare frågat dig om, men du har inte velat förklara mer. Jag väntar...

För påstående 3: sopor) Det skulle innebära att svenssons land skulle vara överfyllt med sopor. Om du med svensson menar Sverige och västeuropa så kan inte jag påstå att jag tycker Sverige är överbelamrat med sopor. - Fast vad vet jag om det jag bor ju på landet?-

Jorden har inga problem att föda sex miljarder människor inte heller det dubbla antalet heller. Men att tro att utvecklingen skall gynnas av att skära ned och tvångsbeskatta energiproduktion är minst sagt lovligt naivt. Titta lite på hur de länder som ligger efter skall utvecklas istället för att fokusera på hur vi skall bestraffas.

(Är du säker på att du inte sitter i riksdagen? Anledningen till att jag frågar igen är att många där har, om vi säger så inte full kontakt med verkligheten)

Citat:

Edit:Du tycker inte vi ska bygga samhället på olja, men du gör reklam för kampanjer som vill sänka bensinpriset. Du motsäger dig själv...
Nej absolut inte, tvärtom, jag vill bara se till att vårt samhälle och dess innevånare (ja de utanför storstäderna då) kan leva sitt liv på ett drägligt sätt tills det att de som bestämmer får tummarna ur arslet och statsar på etanol, elbilar, vattenkraft, satsar några av det statliga Vattenfalls miljardvinster på annan produktion.

robertsson 2006-09-14 00:33

1) Nej, olja är inte enda... du hänvisar bara till kol hela tiden, som varken är renare, bättre och dessutom inte funkar för att driva bilar.

Alltså, det krävs nya energikällor! Sänk bensinskatt är fel väg att gå

2) Nej, ingen annan blir lidande. Jag bara återigen belyser detta med att svensson gör av med mer resurser än någon annan. Världens resurser skulle inte räcka till om alla slösade lika mycket som svensson. Det du tycker är självklart eller livskvalitet räcker inte till för alla på jorden om alla vill ha samma livskvalitet.

3) Samma som 2, jag har inte sagt att alla soppor ska till Sverige men om alla på jorden gjorde av med lika mycket sopor som du och jag skulle jorden bara bestå av soppor. Vi måste återigen skärna ner på det som du så fint kallar "livskvalitet" om alla på jorden ska ta del av denna "livskvalitet"

Det handlar inte bara om att föda 6 miljarder, det gäller även att städa upp efter dessa 6 miljarder.

Det där sista med riksdagen fattar jag inte riktigt vad du menar eller om det var tänkt som ett skämt. Kan du EXAKT säga på vilket sätt jag inte har kontakt med verkligheten? Din verklighet är att DU ska ha livskvalitet. Min verklighet är att jordens resurser räcker inte till när ALLA snart ska ha livskvalitet.

Citat:

Nej absolut inte, tvärtom, jag vill bara se till att vårt samhälle och dess innevånare (ja de utanför storstäderna då) kan leva sitt liv på ett drägligt sätt tills det att de som bestämmer får tummarna ur arslet och statsar på etanol, elbilar, vattenkraft, satsar några av det statliga Vattenfalls miljardvinster på annan produktion.
Ja absolut, då är sänkt bensinskatt rätt väg att gå för då köper folk miljöbilar, det byggs vindkraftverk, o.s.v. NOT

robertsson 2006-09-14 00:42

Citat:

Ursprungligen postat av guran
Pengar är väl ett starkare språk än förståndets.

Det är sant!

Citat:

Ursprungligen postat av Alper
Det roliga är att priset antagligen gått upp så pass mycket för att mindre ska åka bil, men det är ju typ tvärtom. Fler och fler åker bil, när det egentligen ska vara fler som åker kolektivt.
Lite små kuligt resultat över statens förmåga..

Att folk åker mer bil kan ju kanske ha nått att göra med att vi har högkonjuktur nu? Och att vi blir rikare och rikare (bortsett från Hubbert som enligt egna uttalanden knappt kan leva på ett drägligt sätt).

hubbert 2006-09-14 01:01

1) Jag har inte hänvisat till kol som ett reellt alternativ utan bara redovisat för hur länge det räcker. I de fall jag har nämnt kol för övrigt så är det för att vi, skattebetalare, via Vattenfall satsar på det i utlandet. Vilket jag verkligen inte tycker om.
Om jag på något sätt uttrycket mig oklart så får jag väl förtydliga:
Jag anser jag att Vattenfall skall sälja ut samtliga sina företag utomlands och lägga den största delen av den förtjänsten på att utveckla alternativa energikällor och det skall ske i statlig regi

2) Ok

3) Håller inte med, men det är en underordnad fråga.

Riksdagen var tänkt som ett skämt, ja.

Citat:

Din verklighet är att DU ska ha livskvalitet.
Min egen livskvalitet består av andra saker än att köra bil, så fokuset ligger inte på min kvalitet utan på andras möjlighet till att nå fritid, arbete, vänner, familj, nöjen.

Och jag kan mycket väl starta en kampanj för alternativa bränslen men inte på egen hand. Solenergi har vi inte pratat om, den är i Sverige totalt underutvecklad, i stort sätt all tillverkning av solceller som finns i Sverige går utomlands. Och nej, den fungerar inte bara på sommaren.

Edit.
Citat:

Att folk åker mer bil kan ju kanske ha nått att göra med att vi har högkonjuktur nu? Och att vi blir rikare och rikare (bortsett från Hubbert som enligt egna uttalanden knappt kan leva på ett drägligt sätt).
Läs för fan vad jag skriver robertsson. Jag har inte beklagat mig för egen del.
Du måste sitta i riksdagen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson