![]() |
Citat:
|
Skitkul tråd.
Jag är precis tillbaka från en månad i Spanien och gud vad det redan är kallt här i Sverige. Och elementen i min lägenhet har inte kommit igång ännu, sitter med dubbla tröjor och strumpor nu. Har även tidigare jobbat från Sydamerika 10 månader. Thailand verkar skitskoj men med med fru och småbarn är det en helt annan utmaning ... Men jag vet att min fru väldigt gärna vill dit så det är inte en omöjlighet. Jag återkommer om det blir aktuellt. |
Nu har vi varit i kontakt med mäklare i Hua Hin.
Vi har fått lite förslag som vi behöver tänka lite över. Skrev ett inlägg om det här: http://www.paradisebusinesscamp.se/v...ndet-i-hua-hin Läs gärna och kommentera vad ni tycker. Särskilt ni som faktiskt varit där (och i Thailand). Jag själv har aldrig varit utanför Europa så era andras input är ganska värdefull. |
Hua Hin suger ;-)
|
Captain thailand . jag var en av dem som rekomenderade huahin.
Jag vet att du är bosatt på ön koh-samui men finns de inte fördelar med huahin om man vill va där o arbeta? Dels billig resa.. flyg bangkok o sen ett par tim med buss till huahin? lika fina stränder som koh-samui om inte finare. Då de inte är en ö är internet mycket stabilerare? Det är också billigare både boende och restauranger? Vad skulle du rekommendera för folk som ville komma bort från kalla vintern så billigt somm öjligt och ha tillgång till stabilt internet och billigt boende. och inte för stökigt för att kunna koncentrera sig på arbete? När jag va i huahin hadde jag inte bokat boende i förväg och bodde på guesthouses med free wifi och frukost för allt emellan 70kr och 150kr natten går att få rabatt på de flesta ställen om man stannar längre än några veckor. Att ni ska välja guesthouse eller bungalows iställer för att hyra villa finns både fördelar och nackdelar. i en egen vila kan ni laga maten själva gå ihop i grupp och laga mat lär ju vara det billigaste alternativet. men o andra sidan kan man bo för 70-100 kr natten där en frukostbuffe ingår så kanske de inte spelar någon roll ? Förmodligen ändå det lättaste alternativet då folk tänkt o stanna olika länge? |
Utvecklar lite istället för att ge "meningslösa kommentarer":
Fördelar med Hua Hin (mer eller mindre personliga reflektioner): 1. Nära till Bangkok och en halvdag med buss från Samui / Phuket 2. Relativt utvecklad infrastruktur inkl internet 3. Stort utbud av boende, både lägenheter, bungalow-resort och hotell Nackdelar med Hua Hin (personliga åsikter): 1. Stranden är ok, men inte i klass med Krabi, Samui, Samet, Phangan etc 2. Heltrist nöjesliv om man jämför med Phuket, Bangkok, Samui, Phangan och Pattaya Nåja, vi är alla olika och har olika referenser, erfarenheter och åsikter. Detta var mina. |
Jaa det håller jag med om till 100% att nöjeslivet är riktigt tråkigt. man har sett allt som finns o se på ett par dagar, men då trådskaparen ville ha tips om ett lämpligt ställe att arbeta på så var Huahin det första jag tänkte på =)
|
Hua Hin är bra om man vill ha någonstans som är lungt, helt ok strand, helt ok nattliv. Men 1,5h med buss till Bangkok och Bussar och tåg går söder ut dagligen. Finns även mycket bra resturanger och prisnivån är bra om man jämför med t.ex. Phuket.
Ang. att bo på hotell tror jag det kan vara bra pga. av att ni vill jobba och inte ägna et år krångel. Allt i Thailand tar lååång tid. Och skall folk komma och gå så är det ju smidigt också. Men även att ha tillgång till gym, pool osv. är ju skönt. Men tänk på att ni kommer jobba i en grå-zon och att det kan vara idé att inte gå ut för mycket med vad man gör. Samma sak som folk som lever på poker och telefonförsäljning här nere. |
Kul att det är fler som tänker som jag. Har varit i Thailand 2-3 månader varje vinter de senaste 5 åren och mest ägnat tiden åt distansarbete och självutbildning.
Enligt thailändska ambassaden i Stockholm, så behövs inget speciellt tillstånd för att arbeta på distans från exempelvis hotellrummet. I alla fall inte när jag kollade upp det för några år sedan. Jag kommer åka ned igen i januari-april, men kommer nog mest vara i Bangkok. Största fördelen med Bangkok är den aktiva geek-communityn som cirkulerar kring det årliga Barcamp och liknande. Sedan jag var där sist så har de också startat BKK Web Meetup. Det är förstås inte ett alternativ för PBC då det inte finns någon strand, men ville nämna det ändå (vanlig buss mellan Bangkok och Hua Hin tar ca 3 timmar). Många har också kontakt med kringliggande länder och åker till Barcamps i exempelvis Singapore, Malaysia och Burma, så det är ett tips för den som har råd och ändå måste åka utanför Thailand gpa visum-reglerna. /nadam |
vad är barcamp? skulle gärna vilja veta mer
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson