WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Slåss för ett fritt internet du, länka till Sverigedemokraterna. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041090)

ddaarruuddee 2010-03-25 21:34

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20348110)
Jag tycker också att det kan hanteras bättre, men jag tycker nog att man ska hjälpa så många somd et bara går. VI har väldigt hög statard i sverige som jag är bredd att säkna lite för att hjälpa fler.

Tack för att du åtminstone medger att massinvandringen är negativ för Sverige.

Citat:

Absolut inte, men det är ca 1miljon svenskar som har flyttat/utvandrat till usa dom senaste 150åren och innan vi har fyllt den kvoten med invandrare ska vi nog hålla tyst eftersom vi utvandrar mer än vad vi tar in.

Den kvoten är redan fylld.
Totalsiffror, åren 1749-2005:
Invandrade: 2 951 853
Utvandrade: 2 887 193

Sen kan jag passa på att ställa den relevanta frågan: När vi genom historien har utvandrat till exempelvis USA, tror du att vi då kostade landet mer än vi gav tillbaks? Eller bidrog vi kanske till landets utveckling?

Citat:

Sen är det väl bra om det kommer hit folk med nya idér och uppslag, eller du kanske inte äter pizza, kebab, glass eller äter någon annan icke svensk mat?

Matkulturer kan jag hämta hem till Sverige utan att miljontals människor måste flytta hit, det förstår nog även du.

ddaarruuddee 2010-03-25 21:36

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20348117)
ddaarruuddee, det där va det mest korkade jag har hört på länge.

Vad bra, då kan du enkelt bemöta mina frågor med sakliga svar istället.

guran 2010-03-25 22:44

Citat:

Ursprungligen postat av ddaarruuddee (Inlägg 20348118)
Sen kan jag passa på att ställa den relevanta frågan: När vi genom historien har utvandrat till exempelvis USA, tror du att vi då kostade landet mer än vi gav tillbaks? Eller bidrog vi kanske till landets utveckling?

Vi kostade förmodligen USA några få ören och bidrog enormt till landets utveckling. En anledning till det är att de som utvandrade från Sverige var i huvudsak väldigt driftiga personer och inte stackars svältande bönder och pigor som den allmänna bilden av utvandrarna oftast ger. En stor orsak var även att Sverige inte hade religionsfrihet och många som inte ville följa den svenska statskyrkans normer blev förföljda. En stor grupp utvandrade således för att kunna utöva sin religion fritt.

När man byggde en järnväg i USA på denna tid fick järnvägsbolaget all mark runt järnvägen. Jag har för mig att de fick 10 km på var sida om järnvägen. Den huvudsakliga inkomsten för järnvägsbolagen var att sälja denna mark till bönder. Eftersom det inte fanns tillräckligt med bönder i USA fick järnvägsbolagen leta utanför landet för att hitta köpare till marken. Precis som alla bolag som behöver sälja något behöver de säljare. En sak de gjorde var att skicka säljare till Sverige. Sedan kan var och en räkna ut på egen hand hur de flesta utvandrar fick pengar till resan.

tartareandesire 2010-03-25 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20348117)
ddaarruuddee, det där va det mest korkade jag har hört på länge.

Haha, Patrik är slagen :)

Jag klarar mig emellertid utan kebabpizzan men är lika glad om jag slipper julskinka och prinskorv också.

Det var inte enbart driftiga personer som gav sig iväg till USA, de har haft problem med brottslighet ända sedan de första européerna kom dit. Precis som där så är de flesta invandrare i Sverige skötsamma personer som vill och kan arbeta. Eller var det driftigt att fördriva indianerna från sitt land? Tjena... Kanske skulle Kina komma hit och ta över Sverige? Det finns trevlig natur och en hel del skog här. Det vore driftigt.

klein 2010-03-26 04:50

Det flesta brottslingar Europer var folk från .ie och .it , om man skall tro maffia filmerna.. :-) Kebab är ganska äckligt i alla fall den kaben som servars på majoritet, skall man äta god kebab , då finns ställe som bakom Bromma flygplats.

Mycket av importerade käket bli för svenskat, har fortfarande inte sett en Svenska kina restauran som har labrador på menun..:-)

Däremot tycker jag det är konstig att ingen har börjat göra snabbmat med Svensk husmankost.

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20348134)
Haha, Patrik är slagen :)

Jag klarar mig emellertid utan kebabpizzan men är lika glad om jag slipper julskinka och prinskorv också.

Det var inte enbart driftiga personer som gav sig iväg till USA, de har haft problem med brottslighet ända sedan de första européerna kom dit. Precis som där så är de flesta invandrare i Sverige skötsamma personer som vill och kan arbeta.

klein 2010-03-26 05:06

Problemet ligger nog mer vad SD har sina rötter någonstans. Jag fråga sätter starkt om SD är ett rumsrent parti. Du skall veta youtube är SD lilla egna lekstuga för propaganda filmer.

Att kritisera invandringen är en sak, men när det går över till ren hets emot en grupp människor som SD sysslar med, då är vi farligt ute. När man protestera emot en grupp grundlags skyddade rättighet att få bygga religösa tempel , bara för man är rädda för en religion. Om det finns många muslimer i ett område , så skall de givetvis få bygga en moské.

Jag tycker personligen att Sverige skall frysa invandringen från visa länder i några år framöver. Man bör ha andra parametrar när man ge folk möjlighet få bo i Sverige. Man bör även överväga kan den här personen som söker asyl bli lönsam för Sverige, om inte så är kanske inte Sverige rätt land för personen ifråga.

Om SD hade hetsa i samma grad emot judar som det gör emot muslimer, då hade PK media skrikit idag låter PK meida SD får hållas, det skall tom få ha debatt i SVT.

Inte för jag är någon förespråkare av Islam, men jag anser att man skall vara försiktig med hetsa emot olika grupper i samhället. Den där pöbel mentalliten som finns i SD, är riktig läbbig.

Gå en TV serier på SVT Play nu om andra världskriget, kan vara bra och läsa på lite, hur Judehatet såg ut på 1930 talet, sedan fundera? Har vi samma hat emot muslimer idag?

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20347882)

Jag tror inte det har och göra med demokrati om varför inte de andra partierna vågar ta en saklig debatt med SD. Det har och göra med att andra partier är så svaga kring invandringsfrågan och börjar man diskutera hur man ska lösa problemet då kan man tyvärr tappa väljare om man "råkar" spotta ur sig något som inte ska komma ut.

Och du får inte heller glömma den viktigaste delen. Kritiserar man invandringspolitiken så är man automatiskt rasist och främlingsfientlig plus att man får en svastika tatuerad i pannan.

Om jag sitter bland familjen t ex. och vi börjar prata politik och kommer in på invandringen då är det direkt ett känsligt ämne, ett fruktansvärt känsligt ämne som ingen vill tala om.

mephisto73 2010-03-26 08:59

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20348109)
Sedan vet jag inte hur man kunna ta emot så mycket flyktingar och klara av det när vi inte ens klarar av att se till att folk har arbete.

Är det inte konstigt Patrik, att du en ett inlägg ondgör dig över statens inblandning i dina förehavanden (bombhot-tråden) för att i nästa andetag uttrycka din förväntan att staten ska "se till att folk har arbete"?

Det är väl inte statens sak att se till? Jag har fått intrycket av att du står för någon typ av anarko-liberal politisk syn, d.v.s. staten ska inte lägga sig i?

Hur får du ihop det? Eller vem är det som ska se till att folk har jobb?

Inser du och de andra invandrarhatarna i den här tråden som anser att invandringen kostar sverige så mycket, att utan invandringen så skulle Svergie befunnit sig i en BETYDLIGT sämre position idag. Invandrare är dessutom mer benägna att starta eget än svenskar och inte så j*vla invaggade i att staten ska ta hand om dem och hitta dem jobb.

patrikweb 2010-03-26 11:17

Citat:

Ursprungligen postat av mephisto73 (Inlägg 20348164)
Är det inte konstigt Patrik, att du en ett inlägg ondgör dig över statens inblandning i dina förehavanden (bombhot-tråden) för att i nästa andetag uttrycka din förväntan att staten ska "se till att folk har arbete"?

Det är väl inte statens sak att se till? Jag har fått intrycket av att du står för någon typ av anarko-liberal politisk syn, d.v.s. staten ska inte lägga sig i?

Hur får du ihop det? Eller vem är det som ska se till att folk har jobb?

Inser du och de andra invandrarhatarna i den här tråden som anser att invandringen kostar sverige så mycket, att utan invandringen så skulle Svergie befunnit sig i en BETYDLIGT sämre position idag. Invandrare är dessutom mer benägna att starta eget än svenskar och inte så j*vla invaggade i att staten ska ta hand om dem och hitta dem jobb.

Orsaken är den höga skatten man betalar, då måste man ställa krav på hur staten förvaltar pengarna.

Sänk skatten med 20-30% så skulle jag fullständigt skitit hur staten sköter sitt jobb eller invandringspolitik eller vafan det nu handlar om.

Ni som ändå tycker att staten ska slösa så mycket pengar kan väl istället ta en högre skatt istället.

Captain Thailand 2010-03-26 13:13

Sådär Patrik,

Där tappade du elva sossar som kunder!

Ja, jag skämtar.

patrikweb 2010-03-26 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20348197)
Sådär Patrik,

Där tappade du elva sossar som kunder!

Ja, jag skämtar.

Ja, är väl något vara glad för istället ;) Alla fall om man inte vill sänka Sverige ännu mer och få ännu mer flytt av företag.

Känns som det är otroligt lätt att tvinga av andra pengar och slösa, men garanterar att folk skulle ändra åsikter om dom fick ta hela kostnaden själv.

Jag säger inte att det är fel att folk vill erbjuda hjälp, men att tvinga hela befolkningen betala en summa med tvång är helt fel. Tycker det ska vara valfritt vad folk vill bidra med i kostnad.

Finns ju all möjlighet för folk att välja hur mycket dom vill ge till rädda barnen eller röda korset eller vad man nu vill tänka ge pengar till.

Visst kan man ha någon % skatt för hjälpa andra, men då måste det hanterar på ett korrekt sätt med så det inte ställer till mer problem.

Och kan samhället inte klara av hantera befintliga befolkning hur ska då tro att dom kan hantera av att ta in mer folk.

Politiker bra på snacka mycket men dåligt på att lyckas genomföra något i verkligheten.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson