Kom ihåg mig?

Vila enskild firma

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-30, 20:46 #1
Vargen Vargen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 37
Vargen Vargen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 37
Hej

Just fått mail från a-kassan angående regler för vilka kriterier en enskild firma som ska anses som vilande ha.
Nu undrar jag hur hur man "vilar" en enskild firma gentemot skatteverket? Räcker det med att "upphöra" med verksamheten eller måste dom meddelas? Är det något mer man måste tänka på gentemot Skatteverket och eventuella andra?

/Tommie
Vargen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-30, 20:57 #2
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Så länge du har en firma registrerad så kommer a-kassan att
ifrågasätta din situation.

Det du ska göra är att avregga firman samt gå upp till skattemynd och fylla i ett papper att du vill ha firman vilande.. Det här var vad som gällde för något år sen i alla fall..


/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-30, 23:41 #3
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Jag hade en enskild firma vilande när jag hade a-kassa. Har för mig att man fyllde i nån blankett där man försäkrade att man inte bedrev någon verksamhet.
Däremot har jag hört att det är farligt att göra nånting med företaget under tiden, läste någonstans om nån som vart av med a-kassan för att han uppdaterat företagets webbplats under tiden firman var vilande.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 00:31 #4
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
Oj vad känsligt det verkar. Jag tycker för övrigt att reglerna är helt "off". Under tiden man söker jobb har man ingen möjlighet att i alla fall försöka dra in lite pengar med t.ex. en enskild firma - då får man ingenting...
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 01:46 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Var mycket försiktig, har du en enskild firma hade jag om det varit möjligt valt att avveckla denna, det är ju enkelt att starta igen om det behövs framöver. ALFA-kassan som jag tillhör är mycket kinkiga och jag fick vänta nästan 3 månader på besked. Hade dock ett vilande AB, vilket man inte avslutar över dagen sådär bara.

Har du haft bolaget samtidigt som du haft ett "riktigt arbete" (enligt a-kassan) kan du fortsätta driva bolaget som hobbyverksamhet, kan vara värt att kolla upp.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 09:10 #6
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Beroende på ifall man har haft det som en bisyssla under tiden man har arbetat så behöver man inte lägga det vilande.

Fick följande svar av Alfakassan när jag kollade upp det åt en kompis:

Det kan vara ok att ha en bisyssla/extraarbete och ha rätt till ersättning
ändå. För att ett eget företag ska kunna godkännas som bisyssla krävs att du haft
det jämsides med en anställning under minst 6 månader och att inkomsten
från företaget inte överstiger 1 920 kronor i snitt per vecka. Bisysslan
får sedan inte utökas.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 09:51 #7
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Problemet är att många Akassor inte godkänner eget företag som bisyssla.
Är själv medlem i SIF och dem tilllåter extraarbete men INTE att man driver eget företag fast inkomster inte överstiger 1920kr / vecka. Snacka om dubbelmoral alltså.

Tex.. Du jobbar extra vid sidan om ditt fulltidsarbeta. Du får kicken och får Akassa. Plus att du får jobba extra o dra in ca 7700kr före skatt ovanpå akassan. Anta att du når max taket på akassan som är 16200kr (om jag minns rätt) + 7700kr = 23 900kr/månad före skatt.
Inte dåligt för att gå hemma o stämpla. Klart att "vissa" individer drar sig för att söka ett nytt heltidsjobb.

Hur som helst så för att vara på den säkra sidan så bör du avveckla firman om inte din Akassa tilllåter att du driver den som bisyssla. Räkna med låååååååånga handläggninstider plus att du får skriva på papper där du ger Akassan rätt att göra utdrag på dina senaste 3 års deklarationer plus en massa annat pappersjobb... Dem är snabba på att inkassera pengar men ruskigt sega på att betala ut dem igen .. Vet ur egen erfarenhet.

Lycka till för du lär behöva det...
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 23:18 #8
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
Originally posted by NuCo@May 31 2005, 08:51
Problemet är att många Akassor inte godkänner eget företag som bisyssla.
Reglerna för vad som räknas som bisyssla bestäms inte av a-kassorna själva. Så även SIF borde godkänna eget företag som bisyssla under förutsättning att man bedrivet verksamheten parallellt med sitt vanliga arbete under viss tid, verksamheten inte hindrar att man tar nytt arbete, och man inte UTÖKAR verksamheten.
Citat:
Tex.. Du jobbar extra vid sidan om ditt fulltidsarbeta. Du får kicken och får Akassa. Plus att du får jobba extra o dra in ca 7700kr före skatt ovanpå akassan. Anta att du når max taket på akassan som är 16200kr (om jag minns rätt) + 7700kr = 23 900kr/månad före skatt.
Inte dåligt för att gå hemma o stämpla. Klart att vissa individer drar sig för att söka ett nytt heltidsjobb.
Det är nog inte speciellt många som har haft bisyssla som ger 7700kr. De flesta brukar bara ha ett arbete. Och de som har haft extraarbete tidigare har antagligen det för att de vill tjäna extra pengar (eller arbetsnarkomaner) så de är nog ändå motiverade att söka nytt arbete.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-01, 09:54 #9
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems
Citat:
Ursprungligen postat av NuCo
Problemet är att många Akassor inte godkänner eget företag som bisyssla.
Reglerna för vad som räknas som bisyssla bestäms inte av a-kassorna själva. Så även SIF borde godkänna eget företag som bisyssla under förutsättning att man bedrivet verksamheten parallellt med sitt vanliga arbete under viss tid, verksamheten inte hindrar att man tar nytt arbete, och man inte UTÖKAR verksamheten.
Alla Akassor har egna regler. Här är bla ett utdrag från NUTEK's hemsida:
http://www.nutek.se/sb/d/378/a/1415

Arbetslöshetsförsäkring
För att ha rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen ska du vara anmäld som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen och stå till arbetsmarknadens förfogande. Du har rätt till ersättning endast under förutsättning att du avvecklar företaget och upphör med all personlig verksamhet i företaget. En samlad bedömning avgör om du kan få ersättning.


Lite mer info:
"Arbetslöshetsförsäkring
För att ha rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen ska du vara anmäld som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen och stå till arbetsmarknadens förfogande. Du har rätt till ersättning endast under förutsättning att du avvecklar företaget och upphör med all personlig verksamhet i företaget. En samlad bedömning avgör om du kan få ersättning. "

Jag vet själv av egen erfarenhet att SIF INTE godkänner eget företag som bisyssla då man anses vara företagare. För att vara på den säkra sidan så räkna med att du får regga företaget som "vilande" eller avveckla den för att få A-kassa.
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-06, 23:35 #10
Vargen Vargen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 37
Vargen Vargen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 37
Tydligt inte lätt att driva firma och ha A-kassa samtidigt. Hur snabbt går det att avregistrera en firma?

Som Tomas B skrev;


Det du ska göra är att avregga firman samt gå upp till skattemynd och fylla i ett papper att du vill ha firman vilande.. Det här var vad som gällde för något år sen i alla fall..

Måste man avregistrera firman för att ha den vilande? Räcker det inte med att vila firman?


/Tommie
Vargen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017