Gammal 2007-11-29, 19:18   #11
talthoff
Nykomling

Reg.datum: Jul 2007
Standard

Citat:
Originally posted by DFT@Nov 29 2007, 20:16
Skatteverket utgår alltid från att en bil som ägs av ett företag körs av företagsledaren privat.
Om det är fåmansbolag, SKM utgår inte i från att Svanberg gör ev. bilar som Ericsson har utan förmånstagare.

Förmånsvärdet skall betalas för att man har tillgång till en förmån, det är inte anvädningen som är det centrala.
Jmf. Privatvårdsförsäkring, alltid förmån oavsett dom du sjuk eller frisk.

-Thomas
Gammal 2007-11-29, 19:42   #12
Decibel
Klarade millennium-buggen

Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av b_andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Jag läste precis vad det innebär att föra körjournal på skatteverkets hemsida och i mina ögon så blir varje bilresa till ett litet projekt.

Nu har jag ingen vidare koll på hur det fungerar med bilköp, förmånsbeskattning osv. Men när det gäller körjournaler så har jag hjälpt ett företag med att installera en GPS-lösning som automatiskt skapar körjournaler. Otroligt smidigt, kan verkligen rekommenderas. Produkten heter ExyLog för den som är intresserad.

//Björn
Har du någon ungefärlig kostnad vad den mojänger går lös på ?
Gammal 2007-11-29, 20:43   #13
b_andersson
Har WN som tidsfördriv

b_anderssons avatar

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till b_andersson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Decibel
Citat:
Originally posted by -b_andersson@Nov 29 2007, 10:49
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Jag läste precis vad det innebär att föra körjournal på skatteverkets hemsida och i mina ögon så blir varje bilresa till ett litet projekt.
Nu har jag ingen vidare koll på hur det fungerar med bilköp, förmånsbeskattning osv. Men när det gäller körjournaler så har jag hjälpt ett företag med att installera en GPS-lösning som automatiskt skapar körjournaler. Otroligt smidigt, kan verkligen rekommenderas. Produkten heter http://www.sepab.se/svenska/prod_exylog.html för den som är intresserad.
//Björn

Har du någon ungefärlig kostnad vad den mojänger går lös på ?
Kommer inte ihåg exakt vad dom kostade, men ca 3000-4000kr/st har jag för mig.

//Björn
Gammal 2007-11-29, 22:02   #14
Gustav

Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Standard

Tack för alla svar. Min följdfråga blir då hur förmånsbeskattningen sker? Baseras förmånsvärdet på bilens pris? Är det ett schablonbelopp, eller beräknas beloppet utifrån mina körjournaler?

Bilen kommer visserligen inte att användas privat, men det kanske är vettigt att låta sig beskattas för den i alla fall. Visserligen så tar det emot rent principiellt, men jag har inte tid att trassla med en massa papper, körjournaler och ett frågvist skatteverk.

Jag tänkte naturligtvis vända mig till skatteverket med de här frågorna också. Men jag vill gärna ha lite tips och synpunkter innan jag mailar eller ringer dem, så att jag vet att jag ställer rätt frågor och inte glömmer något.
Gammal 2007-11-29, 22:43   #15
talthoff
Nykomling

Reg.datum: Jul 2007
Standard

Bilförmånen beräknas indirekt på bilens nypris, oavsett vad du köpt den för.

Ett tips är SKM hemsida, den är faktiskt bra.

exempelvis http://www.skatteverket.se/servicetj...680007896.html

-Thomas
Gammal 2007-11-30, 00:15   #16
DFT
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av talthoff
Citat:
Ursprungligen postat av DFT
Skatteverket utgår alltid från att en bil som ägs av ett företag körs av företagsledaren privat.
Om det är fåmansbolag, SKM utgår inte i från att Svanberg gör ev. bilar som Ericsson har utan förmånstagare.
Förmånsvärdet skall betalas för att man har tillgång till en förmån, det är inte anvädningen som är det centrala.
Jmf. Privatvårdsförsäkring, alltid förmån oavsett dom du sjuk eller frisk.

-Thomas
Har en känsla av att de flesta här har fåmansbolag så det är väl de regelverket som är intressant. Men ska vi peta i detaljer så är inte en privatvårdsförsäkring per automatik föremål för förmånsbeskattning. Först och främst måste man fått något från den (alltså varit sjuk och fått vård) och för det andra måste den vården vara erhållen från offentligt finansierad sjukvård för att "ersättningen" ska förmånseskattas. Vård hos privata vårdgivare blir alltså aldrig belagd med något förmånsvärde.
Gammal 2007-11-30, 00:59   #17
guran
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Som svar på denna tråds inledning så verkar det enklare att montera en dragkrok på bilen och köra paketen på ett släp.
Gammal 2007-11-30, 02:49   #18
Decibel

Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
Originally posted by talthoff@Nov 29 2007, 22:43
Bilförmånen beräknas indirekt på bilens nypris, oavsett vad du köpt den för.

Ett tips är SKM hemsida, den är faktiskt bra.

exempelvis http://www.skatteverket.se/servicetjanster...8680007896.html

-Thomas
Den länken tackar iaf jag för, det var det jäkligaste jag sett på länge.
Vi har en BMW Limo direktörsvagn i firman, om än att den är ifrån 1988 så blir förmånsvärdet 13k i månaden, eller 167700kr per år.

Jösses, jag skulle ju kunna köpa en ny direktörsvagn varje månad istället...

Här ska fixas körjournal. :blink:

Sorry för trådnappning
Gammal 2007-11-30, 04:19   #19
Gustav

Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Standard

Tack för länken talthoff. Jag ställde in att jag skulle köpa en Citroen Berlingo (2003) med skåp och registrera den som lätt lastbil. Jag fick följande resultat:

Förmånsvärde 2007 exklusive drivmedel per år: 24600 kr.

Är 24600 kr skatten som jag ska betala, eller är det ett värde som man sedan räknar ut skatten ifrån? Jag antar att förmånsvärdet läggs till min totala månatliga inkomst och att jag sedan beskattas därefter?

Med 52 % marginalskatt så blir det 12792 kr per år i skatt för bilen.

En Citroen Berlingo 2003 års modell kan man köpa begagnad för ungefär 60000 kr exkl moms. Det innebär att efter 4,7 år så har jag betalat bilen två gånger. En gång genom företaget och en gång till, privat genom min skattesedel.

Det måste ju vara någonting här som jag missuppfattar? Jag får alltså betala bilen två gånger i det fall att jag köper den på företaget? Det här verkar inte rimligt någonstans...

Edit: Glömde säga tack till b_andersson för tipset om körjournal via gps. Det varkade vara en bra pryl .
Gammal 2007-11-30, 08:44   #20
DFT
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Standard

Effekterna blir lite olika beroende på om du har AB eller enskild firma.

Om du har enskild firma händer detta:

Du har ett resultat i ditt företag exkl. kostnaderna för bilen på 100.000. På det resultatet betalar du ungefär 45000 i skatt och egenavgifter.

Så lägger du ochså till bilen. Med ett inköpspris på 60.000 så blir den årliga kostnaden 12000 genom avskrivningar och sedan tillkommer sådant som skatt, försäkring och reparationer på kanske 10.000 kr till dvs en total kostnad på 22.000. Ditt resultat blir alltså istället för 100.000 bara 78.000. Sedan lägger du in ditt förmånsvärde på 24600 som höjer resultatet igen, dvs med bilförmånen så har ditt resultat ökat från 100.000 till 102.600 varvid din skatt och egenavgifter blir 46000 dvs det kostar dig en tusenlapp att ha bilen.

Har du ett AB blir effekten däremot lite annorlunda. I det fallet är det bolaget som har kostnaden för bilen och de sociala avgifterna på förmånsvärdet och du som privatperson som beskattas för förmånsvärdet.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:26.

WN - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson