Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Strongbox

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-02, 17:21 #1
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Hej på er,
För er som inte hört talats om "Strongbox" webhotell så ville jag bara "rekommendera" det, av en anledning:
I deras paket får du "Obegränsat hemsideutrymme" men dock max 200gb/transfer per månad.
Det innebär att man kan betala 124:- per månad (~1.500:-/per år) för att kunna ladda upp 6.5gb backuper varje natt, i ett års tid.
Det skulle i slutänden bli mer än 2TB utrymme för att då placera dina backuper på en fysisk annan plats.

Frågan man ställer sig -- hur finnansierar dom 2TB utrymme på 1.500:- som denna tjänst hade kostat.
Har även varit i kontakt med webhotellet och dom säger att detta stämmer så länge det publiceras "publikt" på webbsidan.
Ja visst, jag kan allt publicera mina krypterade 7gb backuper publikt för att få fysisk backup på annan plats för 1.500 per år -- varje natt

Konversationen mellan mig och Strongbox
Kod:
Chat InformationVänligen vänta på att en operatör svarar.
Chat InformationDu pratar nu med 'Mia Nilsson'.
Mia Nilsson: Hej
Johan: Hej Mia, jag har en fråga ang. "Web Unlimited".
Johan: Det framgår att det är obg. mysql databaser -- finns det några hållhakar?
Mia Nilsson: nej det vill jag inte säga, men dom måste användas till din hemsida.
Johan: Självklart, men det innebär också att "obegrännsat antal hemsideutrymme" kan användas för backup.
Johan: Eftersom det är till min "Hemsida".
Johan: Eller hur deffinerar ni "hemsida"?
Johan: Med andra ord, vad jag förstår av kanpanjen och avtal, så bör jag kunna skicka upp 6.5gb backuper varje natt kl 04.00 i 1 månads tid (mindre än 200gb/månad) i ett helt år.
Mia Nilsson: hemsida är det som du lägger ut som publik information på Internet
Johan: Det skulle innebära mer än 2TB för mig, som kund,
Johan: ja, de hade ju kunna vara publika.
Johan: Men rent tekniskt sett kan jag altså ladda upp 6.5gb/natt i ett år utan att det bryter mot några avtalsregler.
Mia Nilsson: ja det stämmer, om informationen läggs ut publikt på din hemsida, då detta är publikt hemsideutrymme som ingår i paketet.
Johan: Då är ju 124x12 inte direkt dyrt för 2TB utrymme, på en annan fyskisk plats.
Mia Nilsson: det stämmer
Johan: Går det bra att jag gör denna information du givit mig publik?
Mia Nilsson: ja, eftersom detta är den tjänst vi erbjuder, så får du gärna göra den publik på andra ställen och jag vill ta tillfället att tacka dig för att du marknadsför Strongbox och dess tjänster.
Vad säger ni om det?
Jag har en riktigt stark känsla av att jag kommer bli avstängd om jag gör detta
Vad tror ni?
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-02, 17:31 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Äter du upp alla gratis smakprover i ica-affären också?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-02, 17:39 #3
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Det är en stor skillnad -- detta hade jag utnytjat för det ger mig 1 års backup, varje dag.
Att äta upp alla smakprover hade varit jobbigt i längden pga. man blir mätt.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-02, 19:27 #4
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
men vill du verkligen ha din backup publikt? dom har säkert nån koll som säger att du lagrar 6.5 gig data som aldrig efterfrågas på webben, alltså är det ett fil-bibliotek å enligt deras avtal är du rökt?
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-02, 20:08 #5
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Svårt att säga vad som gäller eftersom de inte har några villkor på sidan...verkar som man måste fullfölja en beställning för at få veta vad som egentligen gäller.

Du räknar med hur mycket man kan ladda upp inom bandbreddsbegränsningen...om det inte är någon som laddar ned någonsin är det nog svårt att säga att du använder ditt utrymme som en del av en hemsida.
Du tänker uppenbarligen använda deras tjänst till något de uttryckligen säger den inte är ämnad för, och självfallet kommer du bli avstängd.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-02, 20:11 #6
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Jag planerar inte egentligen på att beställa men jag tycker det verkligen är onödigt att skriva "Obegrännsat hemsideutrymme" när det kan slå tillbaka.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-02, 20:40 #7
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Jag kommer att flytta över en hemsida till Strongbox inom kort på kundens önskan. Märker jag något dumt med deras tjänster (klart man blir misstänksam) så meddelar jag nog detta här. Men i princip är det väl inte orimligt att erbjuda obegränsat utrymme eftersom det i praktiken begränsas av att man endast har begränsad tid på sig att fylla på kontot. Lagringsutrymme är sällan en flaskhals ändå, och med tanke på att hårddiskar snart är uppe i storleksordningen terabyte känns det inte orimligt att påstå att man har obegränsat med utrymme.

Det går alltid att uppgradera hårdvaran (köpa fler hårddiskar) för att tillfredsställa de kunder som envisas med att utnyttja så mycket utrymme som möjligt bara för att de kan. Att på motsvarande sätt köpa fler och fler fibrer för att kunna stå för "obegränsad trafik" är dock inte alls lika tänkbart.

Datormagazin 4/2007, s. 63:
Citat:

- HAMR [Heat Assisted Magnetic Recording], som presenterades i augusti 2002, är tänkt att toppa på 50 terabit (6,25 terabyte) per kvadrattum.
- Hårddiskar som bygger på HAMR kan få lagringskapaciteter över 37 terabyte.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-02, 21:43 #8
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Nån som har hittat deras villkor? eller så är jag blind
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-02, 22:42 #9
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Jag hittar inget i deras villkor eller någon annanstans heller om att utrymmet bara får användas till filer som är en del av en hemsida.
Det verkar inte finnas någon klausul överhuvutaget om server missbruk, som t.ex. om man drar alldeles för mycket CPU kraft och därmed överlastar servern.

Nu kanske det är jag som är blind...lyckades inte hitta deras villkor själv...men erbjudandet ger inte speciellt seriöst intryck i mina ögon.
Självfallet är det omöjligt att ge obegränsat med utrymme, så att påstå det är lögn hur man än vänder och vrider på det och bara det är skäl nog att inte vilja använda deras tjänster. Uppenbarligen inriktar de sig på folk som har noll koll eller som inte bryr sig om att de ljuger.

Att översälja kraftig är dock möjligt utan att luras, och hade de sagt 500Gb eller liknande sanslös siffra så hade det förmodligen varit mer än tillräckligt för 99.99% av deras kunder och hade någon enstaka kund haft en sida som var såpass enorm hade de kunnat behålla honom som en loss-leader.
Genomsnittssidan hos dem kommer säkerligen ligga under 10Gb ändå och det är det som är det väsentliga för hur mycket de måste ta betalt per konto.

Vorde intressant att veta vad som är den största sidan ni har haft?
Min största ligger på 14Gb...och det tycker jag är en extremt stor sida.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-03, 14:07 #10
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
I och för sig måste jag väl korrigera mig själv. Det går ju att fylla på innehåll snabbare än man kan ladda upp innehåll. T ex kan man varje dag automatiskt skapa en ny backup av alla filer. Och varje timme tar man dessutom för säkerhets skull en backup av backuperna... Etc...
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017