Kom ihåg mig?

Internova Strategi AB

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-16, 16:23 #1
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Har en kollega som idag blev kontaktad av ovanstående bolag, min kompis är väl inte så haj på detta område och kontaktade mig, de hade registrerat .net, org, .eu, info, biz, .mobi samt Google Adense och för detta så ville de ha 16000:-

Har kollat upp detta och enligt min kollega så skulle domännamen registreras för 10 år, när jag har tittat så är de endast registrerade på 1år samt att de är registrerade med dagens datum trots att min kollega inte har tackat ja till erbjudandet.

När det gäller hemsidan så ser den väl seriös (internovastrategi.se) ut men efter ha kollat med Bolagsverket och lite annat så blir jag ganska skeptisk till att detta är seriöst och med tanke att jag tidigare arbetat med domännamn samt läst diverse trådar om oseriösa aktörer så kunde det vara kul och se om det är flera som har blivit kontaktade av dem.

De körde med lite fula metoder under samtalen och eftersom detta är min kollegas efternamn så vill hon ju inte att det skall komma upp porrsajter på adresserna som säljaren antydde kunde ske då han hade andra som var intresserade att köpa domännamnen då de tyckte att domännamnen var vackra

Så jag vore tacksam om någon sitter på mera information om dessa.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-16, 16:44 #2
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Tja om man testar att söka på lite längre textpartier på deras sida inom " " ser man att exakt samma forumeringar dyker upp på andra sidor, eller snarare ett fåtal andra. Sedan ser ju sidan en vanlig "standardsida" men visst det kanske uppfattas som seriöst.
Men 16.000:- för sex domnännamn på ett år. Lite högt eller hur?
Dessutom kräver väl domännamnet mobi att sidan verkligen håller måttet, fast iof det kan den ju göra.
Fast det beror på vad du menar med Adsense. Skall det inte vara Adwords?

Citat:
De körde med lite fula metoder under samtalen och eftersom detta är min kollegas efternamn så vill hon ju inte att det skall komma upp porrsajter på adresserna som säljaren antydde kunde ske då han hade andra som var intresserade att köpa domännamnen då de tyckte att domännamnen var vackra
Det här lär väl besvara frågan om företaget och därför behövs det knappast mer information. Ja det skulle vara vad de hette förut och när de kommer upp på Nic resp Svensk Handels varningslistor?
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-16, 16:45 #3
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Äh, skit i skojarna och vänta. - Är min första spontana tanke.

Varför skulle någon lägga ner tid/energi på en porrsajt kopplat till ett efternamn? Makes no sense...

Och om de nu gör det. Är efternamnet så viktigt? Det finns massor med varianter att registrera.

Jag tror att de helt enkelt bara "tastar" namnen i en vecka eller så, sedan kan din kompis registrera dem själv för en femhundring. (Sparar 15500)

Håller nog kvar vid min första spontana tanke, men detta är bara vad jag anser/tror. Ingen exakt vetenskap på något vis.

Best of luck!

/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-16, 17:01 #4
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Citat:
Originally posted by pitbull@Jan 16 2007, 16:45
Äh, skit i skojarna och vänta. - Är min första spontana tanke.

Varför skulle någon lägga ner tid/energi på en porrsajt kopplat till ett efternamn? Makes no sense...

Och om de nu gör det. Är efternamnet så viktigt? Det finns massor med varianter att registrera.

Jag tror att de helt enkelt bara "tastar" namnen i en vecka eller så, sedan kan din kompis registrera dem själv för en femhundring. (Sparar 15500)

Håller nog kvar vid min första spontana tanke, men detta är bara vad jag anser/tror. Ingen exakt vetenskap på något vis.

Best of luck!

/S
Jo, det var vad jag sade till henne, men eftersom hon inte kan något om detta och med en påflugen säljare så blev hon lite skraj och rådfrågade mig.
Kollade med Loopia och motsvarande namn förutom .mobil skulle hamna på drygt 300:- per år och när när det gäller Adwords så tror jag inte att hon har någon nytta av det heller eftersom när jag kollar på .se adressen som hon redan har så ligger den bra till på de vanligaste sökmoterna sedan tidigare.

Så det lutar nog åt det som jag var inne på, att man bör sätta upp en varningen tecken för dessa, risken är väl att flera får liknade samtal.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-16, 17:05 #5
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Citat:
Originally posted by hubbert@Jan 16 2007, 16:44
Tja om man testar att söka på lite längre textpartier på deras sida inom " " ser man att exakt samma forumeringar dyker upp på andra sidor, eller snarare ett fåtal andra. Sedan ser ju sidan en vanlig "standardsida" men visst det kanske uppfattas som seriöst.
Men 16.000:- för sex domnännamn på ett år. Lite högt eller hur?
Dessutom kräver väl domännamnet mobi att sidan verkligen håller måttet, fast iof det kan den ju göra.
Fast det beror på vad du menar med Adsense. Skall det inte vara Adwords?

Citat:
De körde med lite fula metoder under samtalen och eftersom detta är min kollegas efternamn så vill hon ju inte att det skall komma upp porrsajter på adresserna som säljaren antydde kunde ske då han hade andra som var intresserade att köpa domännamnen då de tyckte att domännamnen var vackra
Det här lär väl besvara frågan om företaget och därför behövs det knappast mer information. Ja det skulle vara vad de hette förut och när de kommer upp på Nic resp Svensk Handels varningslistor?
Jo har som sagt kollat med bl.a nic.se, företagsfakta och bolagsverket och då poppar det upp varningar eftersom jag som sagt har arbetat med detta förut.
Jo, det skulle vara Adwords, satt och arbetade och blandade ihop begreppen med mitt vanliga jobb.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-19, 12:19 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Vatos Locos@Jan 16 2007, 18:05
Jo har som sagt kollat med bl.a nic.se, företagsfakta och bolagsverket och då poppar det upp varningar eftersom jag som sagt har arbetat med detta förut.
Om du kollat upp dem som du säger skulle du ganska snart lagt märke till att det aldrig existerat något aktiebolag vid det namnet (Internova Strategi AB) och de finns inte heller på .SE eller SH Varningslista.

Men efter att jag grottat lite har jag fått fram att samtliga dessa bolag har starka förbindelser till varandra och iaf 2 av dem SSS och FRF ligger på varningslistorna - så det är väl rimligt att förmoda att det är samma varg i ny skepnad.
(3 huvudpersoner bakom bolagen födda -82-85 från Stockholmsregionen)

System Solution Swe AB
Domängruppen (FRF Försäljning)
Internova Strategi AB (Aslam Bil & Maskin AB)
Kontors Konsulterna Mälardalen AB
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-19, 20:52 #7
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av jokkoapa
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos Locos
Jo har som sagt kollat med bl.a nic.se, företagsfakta och bolagsverket och då poppar det upp varningar eftersom jag som sagt har arbetat med detta förut.
Om du kollat upp dem som du säger skulle du ganska snart lagt märke till att det aldrig existerat något aktiebolag vid det namnet (Internova Strategi AB) och de finns inte heller på .SE eller SH Varningslista.

Men efter att jag grottat lite har jag fått fram att samtliga dessa bolag har starka förbindelser till varandra och iaf 2 av dem SSS och FRF ligger på varningslistorna - så det är väl rimligt att förmoda att det är samma varg i ny skepnad.
(3 huvudpersoner bakom bolagen födda -82-85 från Stockholmsregionen)

System Solution Swe AB
Domängruppen (FRF Försäljning)
Internova Strategi AB (Aslam Bil & Maskin AB)
Kontors Konsulterna Mälardalen AB
Jo, jag har kollat upp dem, noterade nu att 556671-5131 nu tillhör Terrapro Scandinavia AB och inte
Aslam Bil & Maskin AB som det var förra veckan, de verkar ha bytt företagsnamn om man kollar i Företagsfakta.

När det gäller Internova Strategi AB så stämmer det att det inte finns, dock så finns det 3 st Nova bolag som är registrerade på samma gata, nu kommer jag inte ihåg organisationsnummer m.m. men dessa verkade överensstämma.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-19, 21:42 #8
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos Locos
Citat:
Originally posted by -jokkoapa@Jan 19 2007, 12:19
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos Locos
Jo har som sagt kollat med bl.a nic.se, företagsfakta och bolagsverket och då poppar det upp varningar eftersom jag som sagt har arbetat med detta förut.
Om du kollat upp dem som du säger skulle du ganska snart lagt märke till att det aldrig existerat något aktiebolag vid det namnet (Internova Strategi AB) och de finns inte heller på .SE eller SH Varningslista.

Men efter att jag grottat lite har jag fått fram att samtliga dessa bolag har starka förbindelser till varandra och iaf 2 av dem SSS och FRF ligger på varningslistorna - så det är väl rimligt att förmoda att det är samma varg i ny skepnad.
(3 huvudpersoner bakom bolagen födda -82-85 från Stockholmsregionen)

System Solution Swe AB
Domängruppen (FRF Försäljning)
Internova Strategi AB (Aslam Bil & Maskin AB)
Kontors Konsulterna Mälardalen AB

Jo, jag har kollat upp dem, noterade nu att 556671-5131 nu tillhör Terrapro Scandinavia AB och inte
Aslam Bil & Maskin AB som det var förra veckan, de verkar ha bytt företagsnamn om man kollar i Företagsfakta.

När det gäller Internova Strategi AB så stämmer det att det inte finns, dock så finns det 3 st Nova bolag som är registrerade på samma gata, nu kommer jag inte ihåg organisationsnummer m.m. men dessa verkade överensstämma.
Jag får det iaf inte att stämma... En vanlig namnslagning hos .SE ger följande info:
------------------------------------------------------
*domainname.name: internovastrategi.se
*domainname.status: REGISTRERAT
*domainname.regdate: 2006-11-27

*domainname.dns.data:
internovastrategi.se. NS dns20.activeisp.com.
internovastrategi.se. NS dns21.activeisp.com.

*contract_number: 106-540-841
*status: UPPRATTAT
*holder: Internova Strategi AB
*orgno: 556671-5131
*contact_info.coaddr: Internova Strategi AB
*contact_info.address: Sleipnergatan 62
*contact_info.zipcode: 195 50
*contact_info.postal_town: Märsta
*contact_info.countrycode: SE
*contact_info.phone_no: +46.8262650
*contact_info.fax: +46.8272750
*contact_info.contact: Elie Asaad
*contact_info.email: [email protected]
---------------------------------------------------------------------------

Som du kan se står där namnet på ett aktiebolag och ett orgnummer.

Namnet på bolaget existerar som sagt inte och orgnumret går alltså till Aslam Bil & Maskin AB som nu namnbytt till Terrapro Scandinavia AB (2007-01-17). Kontaktpersonen för domänen sitter även i styrelsen för System Solution Swe AB - System Solution Swe AB är ett företag som gjort sig kända för att använda sig av samma försäljningstaktik som beskrivs i tråden och ligger även på varningslistan hos Svensk Handel och .SE.
Telefonnumret ovan går till att Österrikiskt företag i Stockholm inom "belysning" och faxnumret står registrerat på Forankra Abt AB från Vårgårda som sysslar med "övrig metallvarutillverkning".

Påstår du fortfarande att det stämmer och att det inte är en scamartist ?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-19, 22:22 #9
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Jan 19 2007, 12:19
Påstår du fortfarande att det stämmer och att det inte är en scamartist ?
Har väl inte skrivit någonstans att detta skulle vara ett seriöst företag
I mitt första inlägg så skrev jag
"När det gäller hemsidan så ser den väl seriös (internovastrategi.se) ut men efter ha kollat med Bolagsverket och lite annat så blir jag ganska skeptisk till att detta är seriöst och med tanke att jag tidigare arbetat med domännamn samt läst diverse trådar om oseriösa aktörer så kunde det vara kul och se om det är flera som har blivit kontaktade av dem."

Dock när jag kollade upp detta i början på veckan så fann jag ett bolag som hette Nova Strategi AB samt 2 andra Nova ... och bolagen var grundade 2005-12 och övrig information härstammade till detta bolag.
Har inte tillgång till hur jag kom fram till detta, då jag har informationen kvar på jobbet.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017