Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


FSData VPS lösning?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-04, 01:20 #1
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
Hejsan, är de någon som har erfarenhet av deras VPS tjäns?
Jag har haft deras Webhotel en gång i tiden och inte varit riktigt nöjd med det, men dom kanse är bättre på VPS?

Om ni använder/använt så vill jag gärna ha För- nackdelar med tjänsten.

Tack på förhand
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-05, 10:23 #2
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Här hittar du lite om VPS

I slutet av tråden finns det en som skriver om FS Data....
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-05, 17:38 #3
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
Tackar så mycket, ska läsa där.
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-22, 12:54 #4
ProjectZ ProjectZ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 25
ProjectZ ProjectZ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 25
Tar upp denna tråd då jag har lite information om FSdata.

Jag har sedan hösten 2005 kört med VPS från Servint och jag bara säga att dom är grymma! Allt fungerar, klanderfri support, humana priser men dom ligger som bekant i USA.
För att korta ner pingtider så bestämde jag mig för att prova FSdata då dom erbjuder VPS till en vettig peng.

Presales:
Eftersom dom ganska tydlig anger på sin sida anger att ingen eller väldigt begränsad support tillhandahålls (om man inte betalar 395kr för guldsupport) och deras information på sidan gav frågetecken så ringde jag dom.

Dom svarade direkt. Dock hamnade jag hos fel person då deras talsvar inte är uppdaterat med valet VPS. När jag tillsist kom fram till en säljare så fick jag svar på mina frågor. Tex att DNSen ligger på deras server och inte på VPSen och att även backup ingick i deras VPS hosting paket och inte bara i VPS Plus paketet.

Överhuvudtaget så var dom hjälpsamma och försökte svara så gott dom kunde.

Installation:
Installationen av VPS var klar efter nån timme. Klart att logga in!

Eftersom jag inte använt Plesk tidigare utan Cpanel så började jag orientera mig.

Ganska snart visade det sig att installationen hade en hel del att önska.
På kära ServInt försågs man med en begginers guide så att bara man är läskunnig kan konfigruera servern så att den blir körbar.
Hos FSdata så hänvisar man till Plesk/SWsoft dokumentationen. Kanske är det bara jag som är dum i huvudet men vart och varannat val i dokumentationen är inte tillgängligt hos FSdata. Licensen räcker inte till om jag fattar rätt.
Dokumentationen för CentOS var inte heller mycket till hjälp då mycket styrs från Plesk.

Supporten:
Även här måste jag vara dum i huvudet. I välkomstbrevet hänvisas man till en speciell webadress där man ska kunna logga in för att få support. Sagt och gjort så loggade jag in. Onlinedokumentationen/FAQ hjälpte inte mycket inte ett ord om just VPS. Kanske finns det inga vanliga frågor om VPS? Kanske är det bara jag som har frågor?

Eftersom jag hade samlat ihop några frågor så skickade jag dessa till helpdesk, dock är det inte självklart vilket formulär man ska använda. De olika valen på inloggningssidan leder bara till ett och samma formulär. Under kontakta oss så ombedes man att logga ut för att logga in på nytt om man vill komma till helpdeskformuläret.

Vid lunch nästa dag hade jag inte fått svar så jag provade att ringa helpdesk. Där får jag svaret att jag ska kontakta dom och komplettera mitt ärende online. På min fråga varför dom erbjuder ett telefonnummer när dom ändå inte kan svara på något så fick jag ett generat fniss. Jag tackade och la på.

Uppsägningen:
De generade fnisset ovan fick mig att se rött så jag bestämde mig för att höra med supporten vad dom hade för policy för uppsägningar för konton som bara använts i 1 dag.
Avtal är avtal fick jag till svar du får snällt betala startavgift och 3 månader och det är ju inte vårt fel att du inte fattar hur en VPS administreras
Visst är det så att man ingått avtal så ska jag inte gnälla men hade jag varit i deras skor hade jag kanske sagt, betala startavgiften så är vi nöjda.


Summering:
Förvänta dig inget av FSdata. Dom kommer bara att sätta upp en VPS med Plesk och skicka fakturan sen är det upp till dig att lösa resten.
FSdata har en lång bit kvar med att själva få ordning på sin VPS produkt, det är framförallt dokumentationen för just deras lösning saknas. En nybörjarguide skulle säkert var uppskattat av fler än mig.
Hur det går med mitt helpdesk ärende återkommer jag till för det har dom inte svarat på än.
ProjectZ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-22, 13:00 #5
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Support när det gäller VPS och colo/dedicated är väl det man får när hårdvaran går sönder.. right? Att konfigurera din server förutsätts du väl klara på egen hand, annars finns det ju alltid konsulter att anlita. Nu skall det vara sagt att jag aldrig använt VPS eller behövt använda support till annat än ovan nämnda ...
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-22, 13:09 #6
ProjectZ ProjectZ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 25
ProjectZ ProjectZ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 25
Visst är det så! Som jag säger i mitt inlägg så är det precis så. Beställ inte VPS om du inte är säker på att du klarar av administrationen, speciellt inte hos FSdata då det inte finns dokumentation och ingen support.
Lustigt nog så har jag klarat av administrationen hos ServInt. Deras support har bara fått 4 ärenden av mig under snart ett år. Just detta faktum att det gått så bra hos ServInt gjorde mig väl lite kaxig. Nu är jag dock nere på jorden igen;-)
ProjectZ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-22, 13:46 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Dokumentation? Du menar att dom ska erbjuda kompletta guide för alla Linux dist dom har samt allt möjliga program folk kan vilja installera?

Tycker inte det är deras jobb att sitta erbjuda massa tredje part dokumenation, samt att oftast dokumentationen finns att hämta alla fall.

Sedan normalt ingår inte den typen av support, även Spray har inte det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-23, 09:38 #8
ProjectZ ProjectZ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 25
ProjectZ ProjectZ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 25
Nej det menar jag inte.
Men den standardvariant som dom erbjuder med Centos och Plesk hade kanske varit rimligt. Och nu menar jag inte heller att dom ska dokumentera alla specialare som man kan göra om man vill, utan bara det mest vanliga och nödvändiga för att komma igång.

Sen att Spray inte har dokumentation, det kan jag förstå!
Går FSdata att jämföra med Spray? Är det samma skrot och korn menar ni? Jag trodde i min enfald att FSdata låg iaf ett snäpp över Spray. Men jag kanske har fel även här.
ProjectZ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-26, 16:39 #9
mattiohl mattiohl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 29
mattiohl mattiohl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 29
Jag använder deras VPS och är nöjd med tjänsten. Det var lätt att komma igång och supporten var bra. Den administreras via "Virtuozzo" klient vilket gör att man lätt själv kan göra omstarter och backups samt se hur resurser och bandbredd används. Vid ett tillfälle gjorde jag en restore och då fungerade plötsligt inte asp.net, vilket var märkligt eftersom jag precis innan tagit en "exakt" backup.

En DNS tjänst medföljer men om du vill köra egen DNS server blir det lite krångligare (dock ej omöjligt) eftersom din VPS maskin inte är del av active directory.

Skall du köra någon databas räcker inte de 192MB som medföljer. Prestandamässigt har jag svårt att säga hur tjänsten är eftersom jag inte testat med några "tunga" sidor ännu.
-Mattias
mattiohl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-27, 09:35 #10
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Kan någon förklara vad fördelen skulle vara med en virtuell server jämfört med ett riktigt webhotellskonto...? Med 192 Mb utrymme och fnulig prestanda och knepig kontroll på DNS etc så fattar jag inte...

Verkar vara en fullkomligt meningslös tjänst, but I have been known to be wrong before, from time to time...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017