Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Alla eller bara Binero?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-12-13, 11:07 #1
aram aram är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 124
aram aram är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 124
Standard Alla eller bara Binero?

Hej, skulle nyligen hjälpa en vän med transfer av en domän från Binero. Om jag förstått det rätt så har domänen gått ut innan transfern gått igenom och förnyades därför sen av min vän.

Domänen har nu fått status "redemptionPeriod" och Binero vill ha 1200kr för att fixa detta, fungerar det såhär hos alla? Om inte, så vill jag gärna ha tips på registrarer som inte gör detta.
aram är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-13, 13:14 #2
aram aram är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 124
aram aram är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 124
Bör eventuellt flyttas till "domänamn", ber om ursäkt för det.
aram är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-14, 15:03 #3
Kjette Kjette är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 21
Kjette Kjette är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 21
Gäller främst gTLD (.com, .net, .org osv), oavsett registrar.

Om man inte betalar förnyelsefakturan i tid så raderas domänen av registraren vilket gör att domännamnet hamnar i så kallad "redemptionPeriod", när den ligger i karantän så kan man som kund oftast återställa domännamnet under en tidsbegränsad period, tiden kan dock variera från registrar till registrar men om man tittar på Binero specifikt så gäller följande för t.ex en .com/.net:

45 dagar innan domänen förfaller skickas det ut en faktura.

Om domännamnet inte förnyas inom 30 dagar efter att domännamnet har förfallit så raderas domänen av Binero vilket gör att den hamnar i karantän. Det ska dock poängteras att inom dessa 30 dagar kan kunden förnya domännamnet för ordinarie förnyelsepris.

Om kunden önskar återställa domännamnet efter att 30 dagar har passerat när domänen har gått ut så kan man mot en extra kostnad utöver förnyelsepriset återställa domännamnet. Kostar 1200 kr. Detta är möjligt i ca 40 dagar från den dag domänen raderades.

När redemption har passerat så hamnar den i pendingDelete och då är det ej längre möjligt att förnya domännamnet och då får man hoppas på att man är snabb nog att registrera domännamnet när det blir ledigt för registrering.
Kjette är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-14, 18:40 #4
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Registrerare kan välja att skicka delete kommandot så sent som möjligt vilket gör att man i praktiken inte råkar ut för redemtion period lika ofta. Man kan även bjuda på avgiften som vissa registrerare gör. (Om jag mins rätt så gör domäninfo detta, men jag kan ha fel)

1200 kr (141 USD) är ett överpris och eftersom binero är accrederad så gör de en fetvinst på detta, de betalar antingen 40 eller 85 usd för detta + 1 års förnyelse.

https://www.icann.org/resources/unth...stryAgreements
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-12-16, 21:41 #5
will.kim will.kim är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 9
will.kim will.kim är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 9
Det låter som mycket. Har själv många domäner hos Loopia, där är de väldigt frikostliga med att kunna återfå domäner utan extra kostnad vid utgång. En annan bra sak med Loopia är att domäner vars faktura man inte betalar sägs upp automatiskt, man behöver inte säga upp domänen innan o.s.v.
will.kim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017