Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


.Edu länkar - mer värda?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-20, 02:04 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Standard .Edu länkar - mer värda?

Eftersom att jag inte kan ett dugg om detta så är det skönt att kunna fråga er mer insatta. Jag håller på med länkbyggning till min (Engelska) sida och en kille erbjuder .edu länkar. Det ska tydligen vara så effektivt. Är det sant?

Tacksam för svar
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 04:41 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Ja. Eftersom bara institutioner som är ackrediterad av U.S. Department of Education får registrera .EDU så har webbsidorna under den toppdomänen mer eller mindre alltid hög TrustRank.

Men samma sak gäller för länkar från EDU som andra länkar. Ligger länken dold, om den ser köpt ut eller på annat vis verkar misstänkt, så kommer Google inte att ta någon större notis om den. Att få länkar från universitet är lite utav en våt dröm för alla som jobbar med SEO, men det är inte nödvändigtvis samma sak som att köpta länkar därifrån ger något värde. Det beror på vilken sida länken ligger på och hur de ser ut.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 11:45 #3
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Det är skillnad från länk till länk precis som Gustav säger.

Många universitet har gett studenter en liten subdomän där dom kan hålla reda på sina scheman och massor annat, och flera studenter har börjat sälja länkar på dessa sidor.
Detta är Google medvetna om. *

Du borde försöka få reda på mer fakta om dessa .edu länkar.

* Kommer inte ihåg exakt hur det var, bara att studenter sålde länkar på deras "sida" som de fått från deras universitet. Det förekom en Harvard-skandal på detta sätt förut.
Läste detta i Google-koden av Andreas Ekström.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-26, 18:51 #4
Storckenfeldts avatar
Storckenfeldt Storckenfeldt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 40
Storckenfeldt Storckenfeldt är inte uppkopplad
Nykomling
Storckenfeldts avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 40
Som jag har fattat det så är den generella åsikten att googla behandlar alla sidor likadant. det är alltså samma algoritmer som styr .edu domäners värde som vilken annan TLD som helst.
Däremot eftersom .edu är såpass kontrollerat så är det större sannorlikhet att detta sidor har hög trustRank pagerank etc.
Det finns ju till exempel inte SPLOGar på denna toppdomänen.

Jag skulle försöka få högkvalitativa och relevanta inlänkar oavsett TLD. En stark .com inlänk är garanterat mer värd än en dålig .edu.
Storckenfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-26, 18:59 #5
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Instämmer med Storckenfeldt ovan. Google behandlar alla sidor likadant, oavsett ändelse på domänen.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-28, 19:00 #6
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Intressanta svar.
Eftersom att jag som sagt inte är så pass kunnig när det kommer till SEO ännu så vet man ju inte riktigt vad man ska tro på. Efter att ha läst runt lite så har det verkat som att väldigt många verkar anse att .edu länkar är mer värda och speciella - men det ligger nog absolut något i det ni skriver.

Antagligen är det en hype som har uppstått.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-28, 22:16 #7
heavencloudss avatar
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 494
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare
heavencloudss avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 494
Citat:
Ursprungligen postat av Storckenfeldt Visa inlägg
Som jag har fattat det så är den generella åsikten att googla behandlar alla sidor likadant. det är alltså samma algoritmer som styr .edu domäners värde som vilken annan TLD som helst.
Däremot eftersom .edu är såpass kontrollerat så är det större sannorlikhet att detta sidor har hög trustRank pagerank etc.
Det finns ju till exempel inte SPLOGar på denna toppdomänen.

Jag skulle försöka få högkvalitativa och relevanta inlänkar oavsett TLD. En stark .com inlänk är garanterat mer värd än en dålig .edu.
Håller med Axel. Dock vill jag gärna länka en grej: http://aed.medicine.arizona.edu/stat...yle.php?vc=116
heavenclouds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-29, 08:51 #8
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Alla har rätt av den enkla anledningen att en .EDU domän ägs som redan nämnt för utbildningssyfte i USA och får länkar från andra skolor, kommuner och myndighetssidor - sidor som redan generellt sätt har en bra trust.

På liknande sätt har svenska myndigheter och kommuner funnits på Internet ett tag och jag skulle inte tacka nej för en länk därifrån
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-29, 10:49 #9
dampi dampi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 63
dampi dampi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 63
Det ligger lite i vad varje person säger här men det finns inget direkt rätt eller fel här.

.edu domäner och .gov domäner VERKAR och BÖR vara mera värda då det ofta hjälper till snabbare att ranka högt på specifika sökord som man lyckats få in på sådana domäner. Sedan är det som många säger enbart "approvade" institutioner och myndigheter som "bör" kunna få sådana länkar. Däremot måste man också titta på PAGERANK och hur många UTLÄNKNINGAR det finns på den specifika sidan/domänen som går ut och är DO-FOLLOW, samt var dessa DO-FOLLOW länkar går. Många .edu domäner som råkar vara student-ägda och där det går att få en DO-FOLLOW är ofta nerspammade med kommentarer som leder till allhanda "skitsidor" således ger sidan bort av sin "PageRank" till dessa specifika sidor. När Google sen hittar dessa så blir det ofta så att deras "spamkontroll" avindexerar många av dessa sidor och då försvinner relevansen på sidan.

Om du däremot får en .edu länk (do-follow) på en plats där det inte är nerspammat och med en anchor så kan du skatta dig lycklig då den troligtvist kommer att ge dig en mycket värdefull tillbakalänk.
dampi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017