Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Loopia vägrar betala tillbaka prepaid saldo

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-02, 14:49 #1
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
Standard Loopia vägrar betala tillbaka prepaid saldo

Hej.
Jag har några gånger tidigare hört skräckhistorier om loopias dålig service men igår kom dagen då jag själv fick se det med egna ögon. Enda anledningen att jag använde loopia var att deras kontrollpanel fungerar bra.

Det började med att jag gjorde en prepaid insättning hos loopia på 2500kr för att köpa ett antal domäner jag vart intresserad av inom en snart framtid. Det handlar alltså om att sätta in pengar på sitt loopiakonto för att betala t.ex. domäner på att smidigt sätt. Några domäner har inte registrerats i det här skedet. Efter några dagar inser jag att jag inte behöver pengar på loopiakontot just nu och försöker ringa supporten för att göra ett återköp eller få pengarna utbetalda alternativt avsluta kontot och då dem utbetalda av den anledningen.

Samtal nummer ett väljer jag ekonomiavdelningen i växeln men efter att ha varit #1 i kön i 25min så lägger jag på. Ringer igen och väljer istället teknisk support och efter 45min väntetid utan svar lägger jag på.

Mailar istället till loopia och får följande svar:

"Då detta är en beställd och betald tjänst har vi ingen möjlighet att göra en återbetalning.

Med vänlig hälsning
XXX XXXX, Ekonomi"

Jag förstår inte vad problemet är då saldot och tjänsten inte använts, inte en krona av detta saldo har använts sedan de sattes in förra veckan.

Jag håller på att få krupp på dom och har frågat dem flera gånger varför dom vill sätta sig på tvären utan svar.

Vad tycker ni om detta? Vad har ni för erfarenheter av loopia?
erdistfroh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 15:19 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Är du konsument bör det här väl vara ett klockrent fall av att du har ångerrätt enligt distansavtalslagen?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 15:36 #3
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Är du konsument bör det här väl vara ett klockrent fall av att du har ångerrätt enligt distansavtalslagen?
Beror väl på hur detta tolkas eller?
Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal

Citat:
14§ Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om avtalet gäller
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000274.HTM


Jag tycker nog det är rimligt av Loopia att inte betala tillbaka. Det du köper är en slags tjänst (Loopia krediter). Loopia har transaktionskostnader och att betala tillbaka delar av beloppet är förmodligen ganska meckigt om inte annat.

Någon annan har kanske mer ingående vägledning. Annars kan du alltid vända dig till din konsumentvägledare i kommunen.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 15:40 #4
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Borde faktiskt gå att få tillbaka pengarna av vad jag tycker, inte så att loopia som företag går omkull för de dära pengarna men hos en privatperson kan det faktiskt ha en liten roll.

Loopia som själva läster tråden får disskutera vidare detta, tycker jag.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 15:40 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag vet inte om jag tycker att det har påbörjats något i det här fallet. Kontakta konsumentverket och se vad de tycker.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 15:50 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag vet inte om jag tycker att det har påbörjats något i det här fallet. Kontakta konsumentverket och se vad de tycker.
Det är ju en tjänst som påbörjats så snart man satt in pengar på kontot, nämligen att fakturor betalas per automatik utifrån detta saldo. Däremot kan det väl diskuteras om det verkligen är tjänsten man betalat för med dessa pengar.

Även om jag personligen inte tycker det är något att bråka om så är det ganska korkat av Loopia att agera på detta vis. De gör sig knappast en tjänst.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 12:50 #7
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
... inte så att loopia som företag går omkull för de dära pengarna men hos en privatperson kan det faktiskt ha en liten roll.
Det där är helt irrelevant i sammanhanget.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 13:33 #8
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar G Visa inlägg
Det där är helt irrelevant i sammanhanget.
Nej, inte om man ska börja prata goodwill och PR-värdet (bara på wn om inte annat).
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 22:53 #9
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Själva tjänsten loopia pre-paid är ju gratis. Detta borde var ung. att jämställa med laddning av kontantkort. Jag vet inte vad som gäller där dock.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-04, 01:48 #10
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Om de inte kan utföra tjänsten som avsågs borde de betala tillbaks. Försök alltså registrera domäner som du vet att de kommer att misslyckas med.

Vips har Loopia inte klarat att leverera den beställda tjänsten, och en återbetalning ska ske
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017