Kom ihåg mig?

Populär gästbokstjänst till salu

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-05, 11:43 #1
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Thumbs up Populär gästbokstjänst till salu

Vi har bestämt oss för att sälja tjänsten gästbok.nu ( http://www.gastbok.nu/ ) av två skäl: Dels passar den inte in i vår affärsidé längre då vi arbetar mot företagskunder, dels är vi i en expansiv fas och behöver kapital för att expandera. Tjänsten går helt enkelt ut på att erbjuda gästböcker till webbsideägare. Grundversionen är gratis men har reklam. Betaltjänsten kostar 40 kr per år och gästbok och kan betalas via telefon, sms eller kreditkort. Just nu är det ungefär 3500 betalande kunder per år och 20 000 aktiva gästböcker av totalt 50 000 registrerade. Vi gjorde en utrensning av inaktiva gästböcker i våras.

Tjänsten startade för tio år sedan och har idag försäljning på omkring 110 000 kr per år plus moms samt omkring 2000 kr/månad i annonsintäkter (Adsense, Affiliator etc.). Sidan ligger idag på ett vanligt webbhotellskonto, men jag skulle rekommendera en VPS eller en egen server om man tänker expandera ytterligare. Utgifter i nuläget: ca 2000 kr/år för webbhotell plus 3500 per år för supportpersonal (får betalt 1 kr per gästbok plus fria egna gästböcker, betalas via faktura årsvis).

Besök senaste månaden (4 september till 4 oktober) enligt Google Analytics: 251 226 unika besökare, 357 128 sidvisningar.
Besök senaste året: 3 277 111 unika besökare, 4 883 436 sidvisningar.

Sökmotormässigt ligger den mycket bra till. Den rankas exempelvis etta på ordet "gästbok" i Google. Tjänsten är skriven i PHP och använder MySQL som databas. Det finns en del administrationsfunktioner direkt i webbgränssnittet. För att driva sidan vidare är det en klar fördel att kunna lite PHP/MySQL. Vissa delar av administrationen, de saker som utförs mer sällan, ligger inte i ett webbgränssnitt utan görs direkt mot databasen. Jag byggde tjänsten i PHP och kodmässigt finns säkert en del utrymme för förbättringar då koden knappt har rörts sedan tjänsten byggdes. Å andra sidan tyder det på att tjänsten fungerar som den ska.

Vi har inte gjort någon marknadsföring alls av webbplatsen utan all trafik kommer från sökmotorer och rekommendationer från våra användare. Både trafik och intäkter har ändå varit stabila de senaste tre åren. Support sköts via ett webbforum där användarna kan ställa frågor. Normalt kommer 5-10 supportfrågor per månad och de flesta går att besvara på någon minut. Vi har möjlighet att ordna supportperson åt köparen under en övergångsperiod.

Vi tror att det finns en potential att öka intäkterna genom smart annonsförsäljning. Dessutom kan man antagligen höja priset på gästböckerna en aning och skippa SMS-betalning som är lite väl dyrt alternativ för den som säljer. Potentialen för den som köper är naturligtvis användarna. Det finns idag 37297 användare i systemet, varav de flesta äger en egen webbplats. Har du en tjänst som riktar sig till webbplatsägare är det här antagligen ett klockrent köp.

Försäljningen görs av en enskild firma mot faktura. Domännamnen gastbok.nu och gästbok.nu ingår i köpet samt all källkod och databaser. Bud och frågor kan lämnas direkt i tråden, eller via epost till david snabel-a standout.se. Vi förbehåller oss rätten att inte sälja tjänsten över huvud taget om det inte skulle dyka upp några seriösa spekulanter och intressanta bud.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-05, 22:21 #2
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Du kan väl hjälpa till med hur du definierar "intressanta bud" (ie startbud).
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-05, 23:31 #3
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Jag har pratat med några olika personer och fått värderingar på mellan 450 000 och 850 000 kr. Vi kan väl börja på 450 000 och se var det hamnar till slut.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-06, 12:08 #4
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
1. Menar du att sajten gastbok.nu haft 251 000 besökare senaste månaden ?
2. Du säger 40 kr men på sajten står det 35 kr...?
3. Är det möjligt för användaren att ta bort reklamen utan att betala? (lite oklart)
4. Hur väljer köparna att betala? (cirka i % fördelat på sms, telefon, kreditkort)
5. Vilka externa tjänster används för betalning? (telenor...?)
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-06, 12:26 #5
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Det är nog så att deras gästböcker har haft sammanlagt 251 000 besökare på alla sajter som använder det, det är inte samma sak direkt.

Jag driver en bloggtjänst och räknar på liknande sätt, har ca 2000 bloggare anmälda till tjänsten och det ger ca 800 000 unika i månaden.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-06, 12:35 #6
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
1. Gästbok.nu (inklusive alla gästböcker) har haft 252 116 besök av 81 720 unika besökare senaste trettio dagarna enligt Google Analytics (5 sep 2009 - 5 okt 2009). Jag bifogar en skärmdump från Google Analytics. Jag ser att jag blandade ihop unika besökare med besök i första inlägget eftersom det stod på dashboarden i GA. Sorry.
2. Tidigare var priset 35 kronor, men vi höjde det för ett tag sedan. Priset för kort- och SMS-betalning är numera 40 kr. Telefonbetalningen kostar 35 kr, men det är mest för att vi inte tagit kontakt med Viatel och bett dem ändra priset än. Antagligen är det därför ganska många väljer att betala via telefon. Vi har en specialdeal med Viatel som innebär 0 kr i månadsavgift, men den vet jag inte om den är överförbar till nya ägare. Jag misstänker att de flesta skulle tycka att enbart kortbetalning och SMS-betalning var två okej alternativ i annat fall.
3. Nej, det ska krävas betalning för att ta bort reklamen. Undantaget är de användare som provar experimentella delar av gästboken (som infogning via javascript) och därmed kan få en gästbok utan reklam medan man bygger upp den funktionaliteten.
4. Det är ungefär hälften som betalar via kreditkort, 40 % via telefon och 10 % via SMS. Jag har märkt att man kan påverka detta genom att föreslå ett betalalternativ framför de andra.
5. Viatel (telefon), Payson (kreditkort) och Mo-SMS (SMS).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg google_analytics_5_okt.jpg (11.7 KB, 96 visningar)
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-06, 19:40 #7
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 449
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 449
Vad kommer du göra om du inte får ett bud på 450 000 kr? Oavsett värderingen på gästbok.nu så är 450 000 kr mycket pengar som inte så många kan hosta upp.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-06, 19:47 #8
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Citat:
Ursprungligen postat av myapp Visa inlägg
Vad kommer du göra om du inte får ett bud på 450 000 kr? Oavsett värderingen på gästbok.nu så är 450 000 kr mycket pengar som inte så många kan hosta upp.
Bra fråga. Det vet jag inte än, vi ger det någon vecka så att folk hinner fundera ordentligt. Men som sagt, vi måste inte sälja applikationen. Den är inte besvärlig att sköta och tar inte så mycket tid, men jag tror att någon annan skulle kunna dra in betydligt mer pengar på sidan än vad vi gör nu.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-07, 08:54 #9
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
6. hur har kundantalet ökat/minskat senaste 2 åren?
7. Om jag förstår dig rätt så tjänar du pengar på att placera adsense-annonser i de gästböcker som inte betalat för att vara reklamfria?
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-07, 09:07 #10
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Känns ju inte som man behöver slumpa bort en sajt som drar in >100k i vinst om året.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017