Kom ihåg mig?

Mitt Internet går segare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-03, 18:49 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Standard Mitt Internet går segare?

Hej!
Jag har tele2 ADSL 8 Megabit. Oerhört fjuttigt nu sedan man läst speedtest.net tråden med alla era monsterhastigheter, men man får väl nöja sig

Köpte för några dagar sedan en ny dator, med Windows 7. (undra hur många gånger jag kommer behöva använda denna mening?^^)

Jag har sedan starten kört Google Chrome, vilket jag är jättenöjd med.
Och som vanligt, så gick det superfort i början, och jag var mycket nöjd med Chrome.

Nu på senare tid (cirka en vecka efter jag köpt datorn), så har jag börjat uppleva att det går avsevärt mycket segare på Internet.

Facebook står ofta och laddar utan att verka göra några som helst "framsteg" i sidladdningen, det tar en evighet att huvudtaget få fram bilder och att gå ut på Google går långt ifrån snabbt.

Jag började först att misstänka Google Chrome, men då jag testat Internet Explorer med så kan jag bara konstatera att det går minst lika segt där, möjligtvis segare..

Jag körde ett test med bredbanskollen.se igår, och även speedtest, och det visade hela 3 mbt! Mycket dåligt för 8 mbt som är utlovat, enligt mig.

I alla fall. Kan det ha med tele2 att göra? Är det tillfälligt tror ni? Jag undrar i så fall vad det är som orsakar sådana här problem och om det kommer att åtgärdas automatiskt?

Jag har nästan uteslutit att det beror på webbläsaren.

Mvh
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-03, 18:57 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Är DNS:erna korrekta?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-03, 19:00 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Om det inte är din dator som är konstig så har väl tele2 kapacitet problem kanske någon stans. Kanske fått in många nya kunder.

Fast FB bör inte gå segt på 3Mbit så känns ändå lite konstigt.


Fast egen erfarenhet av bredbandskunder som ringer om dålig hastighet är nästan alltid något som ligger hos dom. Då man alltid har 24/7 övervakning så inte länkar blir fulla på egna näten.

Har du provat din gamla dator om den är samma sak?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-03, 19:04 #4
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Om det inte är din dator som är konstig så har väl tele2 kapacitet problem kanske någon stans. Kanske fått in många nya kunder.

Fast FB bör inte gå segt på 3Mbit så känns ändå lite konstigt.


Fast egen erfarenhet av bredbandskunder som ringer om dålig hastighet är nästan alltid något som ligger hos dom. Då man alltid har 24/7 övervakning så inte länkar blir fulla på egna näten.

Har du provat din gamla dator om den är samma sak?
Jo det håller jag med om, 3mbit bör ju räcka.
Jag tror jag tar och installerar om Google Chrome för säkerhetsskull ändå. Kanske beror det på det, men vore väldigt mysko.

Nej, den gamla datorn är borta. Däremot på en annan dator som finns i hemmet så fungerar det bra.

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Är DNS:erna korrekta?
Är inte så insatt i det där
Antar att det skall fungera bra när jag beställer Internet
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-03, 19:05 #5
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Felet ligger hos Tele2 är jag 90% säker på. Jag har hittills varit kund hos vartenda (nåja, nåstan...) ISP i Sverige, varav 2 ggr. hos Tele2 (via kabelnätet samt ADSL). Min erfarehet av Tele2 är att de i de flesta fall delar ditt bandbredd med andra vilket resulterar i att det ibland går snabbare och ibland slött som sirap. Har varit i kontakt med de skojarna och de lovade att öka kapaciteten i nätet eftersom de inte klarade av trafiken vilket såklart de inte gjorde...

Det var bara att säga upp abonnemanget... Har nu Telia 100mbit Fiber och hastigheten ligger konstant på 94Mbit dag som natt, får snart 1Gbit men då får jag byta ut min ZyWALL USG 200 mot något mycket kraftfullare...
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-03, 19:06 #6
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av Menox Visa inlägg
Jo det håller jag med om, 3mbit bör ju räcka.
Jag tror jag tar och installerar om Google Chrome för säkerhetsskull ändå. Kanske beror det på det, men vore väldigt mysko.
Prova nya Opera den är snabbare än Chrome.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-03, 19:22 #7
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
ADSL har rätt varierande prestanda, särskilt när många kunder är uppkopplade samtidigt i området. Men det kan även vara värt att titta på andra faktorer, till exempel om du nyligen installerat ett antivirusprogram på datorn (många nyare sådana skannar varenda filladdning på webben i "realtid", dvs segt). Även andra program kan ställa till det, såsom fildelningsprogram. Kolla också så du inte har någon annan hemma hos dig som överbelastar nätverket.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-03, 19:27 #8
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
ADSL har rätt varierande prestanda, särskilt när många kunder är uppkopplade samtidigt i området. Men det kan även vara värt att titta på andra faktorer, till exempel om du nyligen installerat ett antivirusprogram på datorn (många nyare sådana skannar varenda filladdning på webben i "realtid", dvs segt). Även andra program kan ställa till det, såsom fildelningsprogram. Kolla också så du inte har någon annan hemma hos dig som överbelastar nätverket.
Tack så mycket för svaret!
Jag har Norton 360 2 års licens, vilket har fungerat bra hittills. Huruvida de scannar varenda fil i realtid som laddas har jag ingen aning alls om, men hoppas verkligen det inte är så hos Norton

Jag har Utorrent installerat på datorn, någon erfarenhet kring att dom ställer till liknande problem?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-03, 19:31 #9
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av Menox Visa inlägg
Jag har Utorrent installerat på datorn, någon erfarenhet kring att dom ställer till liknande problem?
Så länge den inte är igång och du tankar så har den ingen påverkan.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-03, 21:20 #10
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Jag vet inte heller huruvida Norton skannar webbsidor i realtid men om så är fallet brukar man kunna stänga av det i inställningarna (med reservation för att du då själv måste undvika skumma sajter).

BitTorrent-program har som sagt ingen påverkan om de är avstängda. Har du det igång så kan det ha kraftig påverkan, speciellt om du tillåter många samtidiga uppkopplingar. Om du tillåter många uppkopplingar (flera hundra) så kan det störa ut annan nättrafik, både på din ADSL-lina och i din gateway/router.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017