Kom ihåg mig?

Påminnelseavgift?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-15, 21:49 #31
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Radio- och Tv-avgiften baserar sig inte på något avtal mellan tv-tittaren och Radiotjänst AB utan på en särskild lag om denna avgift, vem som ska betala och hur den ska betalas.

En restförd Tv-avgift räknas som skuld till det allmänna.
Skulder till det allmänna handläggs av kronofogden som allmänna mål som kan drivas in direkt utan att det behövs en dom i tingsrätt vilket är kravet för vanliga fordringar från privatpersoner och företag. (Många väljer dock att acceptera en ansökan om betalningsföreläggande bland annat för utsikterna att vinna i rätten är små och en process kan medföra ytterligare kostnader)
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-15, 23:54 #32
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 734
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 734
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av evomedia
Citat:
Om du inte har någon tv och du inte anmält tvinnehav så skulle jag bestrida fakturan och påtala att du faktiskt inte har någon tv och att du inte anmält något tvinnehav heller.



Har bestridit den fått det nekad fick nå sorts "hotbrev"

Jag citerar
Du har fortfarande inte betalat tv avgiftsfakturan. Om du inte betalar denna faktura, skickas ärendet till kronofogden. Ärenden hos kronofogden kostar dig 600kr utöver tv-avgiften. Dessutom kan du få en betalningsanmärkning som gör det svårt för dig att få hyreskontrakt eller banklån.

din överklagan har blivit nekad då personen som svarat medgivit tv innehav. Du måste betala tv-avgiften till dess att radiotjänst fattat ett annat beslut. Om du inte betalar skickas skulden till kronofogden.


sen fortsätter det med länsrätten, åtal osv osv jag har inte tid att ta ärendet vidare betalar hellre deras blodpengar...


Men men jag vill inte ta någon annans tråd ville jag göra detta till någon diskussion kan jag skapa min egen tråd min fundering var bara om dom fick lägga på 75 kr i påminnelseavgift

Du har inte ingått avtal med Radiotjänst och bör därför bestrida fakturan.

Kommer det brev från kronofogden så bestrider du den oxo med motiveringen att du inte ingått något avtal med Radiotjänst.

Kronofogden kan då inte gå vidare med ärendet utan Radiotjänst måste ta det till tingsrätten elelr lägga ned ärendet.

I tingsrätten är det bara att neka, det finns rättsfall på det att trots att Radiotjänsts egen personal "sett" elelr "hört" att det finns TV i lägenheten så har tingsrätten gått på lägenhetsinnehavarens version.


Bestrid, bestrid, bestrid....

De kan inte göra husrannsakan för det finns inte fängelse i starffskalan för brott mot TV-agiftslagen.

Bor du ensam eller har du familj? Oavsett vilket så kan inte andra personer ingå avtal i ditt namn!

Skulle ha gjort det men det kunde inte komma olägligare:/

Har 2 företag håller på och startar mitt tredje och så börjar skolan snart har helt enkelt inte tid att bråka med dom:/

Bor med min sambo och jag kan inte komma på vem dom skulle ha talat med dom visste ju inte ens själva vem dom talat med....

Citat:
Börja med att omgående avanmäla tv-innehav. Det är krångligt nog i sig.
Har avanmält det dagen jag fick att min omprövning blev nekad dom började bråka med mig om hur jag kunde avanmäla något som jag inte hade anmält blev ju helt galen på dom:P

Varför jag avanmälde jo för att dom daterade min "anmälan" till 1 a maj och i juli fick jag min påminnelse för första kvartalet som redan har gått så jag kommer få betala först och främst ett kvartal a 519 kr sen hade dom lagt till en tilläggsavgift på 207kr samt en påminnelseavgift på 75 kr så totalt blev det en faktura på 801 kronor.

Det var den faktura jag fick (den första jag fick och det var en påminnelse)! sedan efter att jag gjort en omprövning fick jag tillsammans med mitt beslut om att det nekats utan en förklaring en faktura på 1320kr som var för kommande kvartalsperiod samt den gångna. helt otroligt....
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-16, 00:13 #33
elf98s avatar
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
elf98s avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:
Ursprungligen postat av evomedia
Citat:
Om du inte har någon tv och du inte anmält tvinnehav så skulle jag bestrida fakturan och påtala att du faktiskt inte har någon tv och att du inte anmält något tvinnehav heller.


Har bestridit den fått det nekad fick nå sorts hotbrev
Jag citerar
Du har fortfarande inte betalat tv avgiftsfakturan. Om du inte betalar denna faktura, skickas ärendet till kronofogden. Ärenden hos kronofogden kostar dig 600kr utöver tv-avgiften. Dessutom kan du få en betalningsanmärkning som gör det svårt för dig att få hyreskontrakt eller banklån.
din överklagan har blivit nekad då personen som svarat medgivit tv innehav. Du måste betala tv-avgiften till dess att radiotjänst fattat ett annat beslut. Om du inte betalar skickas skulden till kronofogden.

sen fortsätter det med länsrätten, åtal osv osv jag har inte tid att ta ärendet vidare betalar hellre deras blodpengar...

Men men jag vill inte ta någon annans tråd ville jag göra detta till någon diskussion kan jag skapa min egen tråd min fundering var bara om dom fick lägga på 75 kr i påminnelseavgift



Jag skulle polisanmällt dom.

* Olaga hot
* Bedrägeri (Dom hävdar att du har anmällt något som du inte har)

Bestrid fakturan och säg att dom ska dra åt helvete och att dom får driva det som civilmål i tingsrätten då. Då måste dom bevisa att du har anmällt det, och att du har gjort det.

Dom har inte rätt skicka det vidare om du bestrider.
En gång under min studenttid var det någon dåre som bodde i samma område som uppgav mitt personummer när radiotjänst kom och gjorde razzia. Det roliga var att han hade uppgett sitt namn - som inte var i närheten av att vara likt mitt. (Och hans pnr var inte likt mitt och jag kände inte killen)

Radiotjänst skickade då fakturor och påminnelser till "Erik Larsson @Feladress". De hade kollat upp mitt "Rätta namn", det stod ju fel namn på TV-anmälan... Fakturorna returernades av posten i ett par månader.

Tills någon kom på att de skulle kolla var jag egentligen bodde, så då fick jag riktigt otrevliga krav och hot.

Det tog ett tag innan de erkände att de gjort fel och de drog tillbaka kraven...
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017