Kom ihåg mig?

Feedback på checkout-upplevelse

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-08-01, 03:57 #1
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Standard Feedback på checkout-upplevelse

Efter att ha läst otroligt mycket på nätet känns det som att det är samma punkter om och om igen - därav jag ville skapa denna tråd där vi kan ge allmän feedback kring konverteringstips.

Vi har märkt att andelen som droppar på checkout är alldeles för stor och försöker förstå varför.

Sidan i fråga det rör: http://bit.ly/29IHqHj
(Vänligen lägg till produkt i vagn och klicka på Checkout)

Åtgärder vi tagit:

Lagt till "security-seals" (Norton, Verified by Visa, Mastercard Secure
Effekt: En procentuell andel fler som tar sig vidare till steg 2. Ett bra val för en så annars tunn och ny sida.

Flyttat telefonnummer (för leveransinfo) till order-successful
Effekt: Alldeles för nyligen för att se någon effekt.

Lagt till Estimated delivery för frakt
Effekt: 12% fler tog sig igenom hela formuläret efter att ha scrollat ned och sett leveransdatum. Väldigt, väldigt bra.

Flyttat "I accept Terms & Conditions" till sista steget
Effekt: Fler tar sig till steg 2 - många fastnade (innan de fyllde i formuläret) med terms - klickade sig vidare för att läsa mer och kom aldrig tillbaka.


Vad mer kan man göra? Visa en uppskattning på ordervärdet på användarens egna valuta? One-page checkout?

Förhoppningsvis kan vi fylla denna tråd med lite matnyttig info!

Mvh,
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-01, 14:33 #2
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Standard Förslag på förbättringar

Efter lång inaktivitet här på forumet tänkte jag ändå flika in med förslag på förbättringar.

Har listat allting här med bilder, rubriker och beskrivingar till varje bild och vilka förändringar som har gjorts (börjar nedifrån och uppåt):
http://imgur.com/a/cICij

Skickade inte med länkar till källor i imgur beskrivningarna; men kastar in de här om jag känner för det.

Har valt att göra ett par större förändringar här.

-------------------------------------------------

  1. Det första jag reagerade på var att jag först skulle fylla i emailadressen.
    Här var det bara en email direkt under en rubrik som skulle in och sedan kom leveransuppgifterna. Känns inte alls som de viktigaste uppgifterna; så länge klockan kommer fram så är det inte SÅÅÅ viktigt att emailen är rätt då det ofta går att rätta till i efterhand.

    Lösning:
    Så jag flyttade ner emailen längst ner.

  2. Sedan reagerade jag på att man var tvungen att fylla i förnamn; sen efternamn och när jag fyller i namn föredrar jag att skriva allt på en rad. Christoffer Lans.

    Det blir även ett mindre fält att fylla i och därför en mindre smärtfri beställning!

    Lösning
    Så jag bytte ut förnamn och efternamn mot bara namn då jag tyckte det passade bättre.

  3. Allt är så mörkt. och fokus hamnar fortfarande inte på kundinformations-rutan.

    Lösning
    Ramar in allt i en vit border

  4. Continue to payment

    Lösning
    Ändrade även texten "Continue to payment" till "Confirm shipping information" tror att det kan underlätta att folk klickar på den här och hjälper till att öka % som går vidare till sista steget.

  5. "Lagt till Estimated delivery för frakt"
    Effekt: 12% fler tog sig igenom hela formuläret efter att ha scrollat ned och sett leveransdatum. Väldigt, väldigt bra.

    Lösning
    Då tänkte jag att fri leverans brukar vara en bra sak att förtydliga så jag tog det tänkte och bytte ut texten "Shipping Method" till "Free shipping via" så känner man sig inte bunden till att välja en viss leverantör för kostnadsfri frakt. (även om det bara finns ett alternativ nu så tänker folk så undermedvetet).

    Om det sedan skulle visa sig att exempelvis DHL inte erbjuder fri leverans och ni inte har det inbakat i priset; ja då får ni väl ändra det senare. Men just nu fungerar det ju utmärkt att ha sådär.

  6. Ordningen på fälten är inte vad man är van vid.
    Man brukar fylla i adress postnummer stad och sedan land.

    Lösning
    Först bytte jag bara plats på land och postnummer då jag tyckte det kändes konstigt att postnummer kom efter landet.

    Men sedan kände jag att landet (om man nu vill ha flaggor till de alternativen) kanske vill ha flaggor vid sin sida. Då känns det utrymmet trångt.

    Så jag flyttade ner landet och satte ihop postnummer och stad (i den ordningen) likt land och postnummer var.

  7. Dessutom känns det lite svårt att läsa vad man ska fylla i. Jag har själv otroligt bra syn och behöver inte glasögon; men märkte ju direkt att den vita titel-färger sticker ut mer och textfälten därav smälter in. Brukar ha som tumregel att du ska kunna kisa (folk med dålig syn) och ändå se vad du ska fylla i.

    Allt är ju så mörkt!

    Det förstår jag hänger ihop med resten av sidan. Mörka färger som svart t.ex. eller den färg ni har på sidan representerar ju mystik, elegans och auktoritet. http://www.minabastapolare.se/fargps...s-vi-av-farger

    Jättebra färg när man tänker på klockor. Däremot när man ska betala vill man i stället känna sig trygg och då kan denna mörka färgen göra att man känner att man kastar ut sin information till jag vet inte vad (mystiken här)

    Lösning
    Gör textfälten vita! Ni har redan bjudit på upplevelsen av sidan och det här är bara för att få en trevligare vy för beställningen som inte ger en "läskig" känsla när man ska betala.


  8. Länderna kändes alldeles för stort fält och kunde göras lite tydligare.

    Lösning
    Folk gillar färg och det blir ännu tydligare med att det är ett land som gäller. Även om man kanske inte vet att vad sitt land är på engelska (vilket man borde) så underlättar det med flaggan också. Det kan aldrig bli FÖR tydligt i princip.

  9. Kundinformationsrutan känns fortfarande för stor.

    Lösning
    Flyttade texten till "Order checkout" som en underrubrik. För tänkte även att den rubriken nästan antyder att det är sista steget. Så den underrubriken säger vilket steg man är på och då vet man att inte hela flödet är klart ännu.

    Nu ser det genast mycket bättre ut (enligt mig) och jag själv skulle känna mig bekväm med att beställa här (till skillnad mot tidigare).

En annan tanke
Tycker att Norton by Symantec kanske känns lite onödigt att ha. Folk kanske endast associerar det med antivirus.

Men tror du kan byta ut Norton By Symantec till t.ex. PCI-Compliant via Mondido (om det nu är på denna sidan orkar jag inte kontrollera! Tänkte inte på att kolla det) sedan en länk till en informationstext vad det innebär (eller som en modal som ni gjort med TOS).

Slutord
Ta inte alla förslag bokstavligt, såklart väljer ni själva ut de ni gillar.

På frågan om en uppskattning om ordervärdet kan ni göra något sådant här: http://imgur.com/a/P41HZ Notera att jag tog bort valuta-prefixet så det passar om du skriver andra valutor också. (i stället för ett tecken $ eller ett suffix kr)

Men det är bara några förändringar som JAG hade gjort.

Om du gillade förslagen så hojta bara till så kan jag göra en liknande "rapport" för betalningssidan också om så önskas.

Men skicka ett PM (svarar dock i tråden så alla kan se) då jag sällan är inne här numer.

Annars önskar jag dig / er stort lycka till med sidan och hoppas det går vägen

Senast redigerad av x264 den 2016-08-01 klockan 14:44
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-01, 14:56 #3
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Sedan kan du göra enligt smulbrödssystemet (Breadcrumbs Checkout):

T.ex. som hos Bokus
https://www.bokus.com/cgi-bin/new_customer.cgi

Som den här bilden: http://devfloat.net/wp-content/uploa...s-Checkout.jpg


EDIT:
Sedan bör ju stad-fältet vara lite bredare än postnummer-fältet också.

Senast redigerad av x264 den 2016-08-01 klockan 15:04
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-01, 15:11 #4
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Wow. x264 - otroligt stort tack! Verkligen. Jobbar på att implementera det mesta under dagen så rapporterar jag i tråden om hur resultatet blev! Supersnällt!
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-02, 00:46 #5
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Nu har vi gjort ytterligare förbättringar, baserat på n264's input. Skippade vita fält för att ändå bibehålla stilen - men gjorde labels mycket ljusare för att framhäva.

Rätt tom tråd än så länge så hoppas fler har lust att dela med sig

yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-02, 14:34 #6
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Inget att tillägga angående design och funktionerna. Dock hade jag gärna sett en översatt sida. Kan tänka mig att europas länder kan vara intressant som försäljningsområde. Så en översättning till samtliga språk vore bra. Dock ingen j*la google translate

Jag gillar dina projekt, alltid snygga och seriösa. Lycka till!
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-02, 15:28 #7
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Inget att tillägga angående design och funktionerna. Dock hade jag gärna sett en översatt sida. Kan tänka mig att europas länder kan vara intressant som försäljningsområde. Så en översättning till samtliga språk vore bra. Dock ingen j*la google translate

Jag gillar dina projekt, alltid snygga och seriösa. Lycka till!
Jo, vi har fått höra det. En översatt sida är att föredra och ger en bättre upplevelse.

Det som håller mig tillbaka är det faktum att språket som används nu är såpass välgjord och förmedlar känslan vi vill framhäva - vilket jag tror är ytterst svårt på svenska. Se exempelvis undersidan 'Our Story'.

Därav jag undrar om det skulle gå plus minus noll vid en översättning. Möjligtvis framhäva att alla sändningar inom Europa är från Sverige?


Tack för de fina orden!
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-02, 21:37 #8
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Ta bort rabattkodenlänken, dödar konvertering då många direkt hoppar ut och letar kod. Hittar se ej kod undrar de varför just dom ej fått rabatt. Styr rabatt till cookie via länk istället
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-03, 01:07 #9
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
Ta bort rabattkodenlänken, dödar konvertering då många direkt hoppar ut och letar kod. Hittar se ej kod undrar de varför just dom ej fått rabatt. Styr rabatt till cookie via länk istället
Kan bli svårt då vi snart gör samarbete med en hel del influencers som får sin egna rabattkod till följarna - det bör vara relativt tydligt då. Någon idé hur man kommer "förbi" detta?

Mvh,
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-03, 02:24 #10
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Kan bli svårt då vi snart gör samarbete med en hel del influencers som får sin egna rabattkod till följarna - det bör vara relativt tydligt då. Någon idé hur man kommer "förbi" detta?

Mvh,
https://ambassadorwatches.com/a/[kod]

Sedan skapas en cookie med koden. Så kontrollerar den om du har cookien satt t.ex.

Då får ju varje influencer en kod som man går in via hemsidan på.

Typ som audible.com gör för vissa youtubers.

Eller missförstod jag något kanske? : o

Men håller med om att du kanske tappar vissa köpare om det står att du har en rabattkod.
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017