Kom ihåg mig?

Managed hosting hos Glesys eller ÅF hos Binero

Visa resultat för omröstning: Vad ska vi välja?
Managed hosting från Glesys 15 50.00%
Återförsäljare åt Binero 3 10.00%
Inget av alternativen 12 40.00%
Antal röster: 30. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-09, 12:36 #1
jofa85 jofa85 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 4
jofa85 jofa85 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 4
Standard Managed hosting hos Glesys eller ÅF hos Binero

Jag jobbar på en webbyrå där vi nu även vill kunna erbjuda våra kunder drift av den hemsida som vi gör åt dem. Vi har tyvärr inte den kompetensen som krävs att själva drifta en server. Uppstår det problem behöver vi snabb hjälp med felsökning och hjälp med att vi har rätt konfiguration på server m.m. Jag har tittat på många alternativ och fastnat för två, antingen managed hosting av egen VPS hos Glesys eller återförsäljare hos Binero.

Binero
200 kr/mån grundpaket med upp till tio konton, 512 Mb utrymme och 5 GB trafik att fördela mellan dem. Obegränsade mailkonton kan ingå, givet att de ryms i utrymmet. Binero tar inte betalt för MySQL el e-post utan tar betalt för utrymme, trafik, Ms SQL, antal användare, 78 MB RAM/konto. Ytterligare användare utöver de tio: 3 kr/kund, 0,09kr/MB. I detta upplägg så får vi support av Binero, men våra kunder kan inte få support av Binero direkt.

Fördelar
  • Lastbalansering
  • Går en server sönder skickas besökaren till en annan server
  • Användaren skickas till den server som är minst belastad
  • Möjlighet att utveckla direkt mot kontot som sedan kan gå live
  • Vi slipper separat utvecklingsserver
  • Kan lansera hemsidorna mycket snabbare då vi slipper flytta dom om vi sedan får sköta driften
  • Bäst i text 2009 och 2010 enligt Internetworld
  • Starkt varumärke som vi kan dra nytta av i vår egen marknadsföring?
  • Bra service och support
  • Ingen bindningstid eller uppsägningstid
  • Fullständig transparent i drift, www.binerodrift.se
  • Backup var 4:e timme
  • Telefonsupport måndag-torsdag 8-22, fredag 8-19, lördag-söndag 10-15
  • Kontrollpanel så vi kan göra mycket själv via webbgränssnitt
  • Tillägsfunktioner
  • Möjlighet till att även sköta domänhantering via dem
  • Möjlighet att drifta både ASP och Php om det krävs
  • Möjlighet att koppla på SSL certifikat enkelt och priseffektivt


Nackdelar
  • Kan inte bestämma ip-nummer och c-klasser själv
  • Återförsäljarkonto lanseras under september 2010 vilket kan innebära att gränsnittet kanske inte är helt färdig utvecklat och att det kan finnas vissa barnsjukdomar
  • Begränsade till Bineros serverinställningar vilket skulle kan innebära vissa begränsningar när det gäller programmeringen

Glesys
695 kr/mån för support + ev. installationskostnad?
Fr. 150 kr/mån för hårdvara
Telefonsupport under kontorstid, SLA avtal från 995 kr/månad
Blir vad vi gör det till, backup och övervakning får vi se till att det görs, oklart vad det innebär kostnadsmässigt

Fördelar
  • Fått det rekomenderat ur SEO synpunkt då vi får möjlighet att lägga domänerna på olika c-klasser
  • Backup dagligen av filer och databas
  • Möjlighet att växa efter behov
  • Lägga upp en ny klonad server som ger möjlighet till lastbalansering
  • Lägga till en egen separat utvecklingsserver
  • Större kontroll över servermiljön än Binero
  • Möjlighet att installera och konfigurera php moduler m.m. själva
  • Möjlighet att öka prestanda och påverkas inte av några andras hemsidor än våra egna
  • Dock begränsad till inställningar som de känner till och tycker är säkra
  • Möjlighet till 4-12 olika c-klasser
  • Ingen bindningstid

Nackdelar
  • Ingen kontrollpanel förutom phpMyadmin
  • Jobbigare för oss när vi vill skapa nya konton m.m.
  • Ingen möjlighet att ge kunden någon som helst egen inloggning och tillgång till kontrollpanel
  • Dyrare än Binero om vi vill få till lastbalansering och separat utvecklingsserver

Vad säger ni? Har jag tänkt rätt, något annat jag bör tänka på, vad ska vi göra?
jofa85 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 16:06 #2
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Varför inte ta in fler alternativ i jämförelsen? Finns det bara Binero som kan erbjuda det ni behöver bland webbhotell?

Senast redigerad av Danielos den 2010-09-09 klockan 16:08 Anledning: stavfel
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 22:10 #3
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Finns många fler bolag än GleSys som kan erbjuda managed hosting, som kan göra det till bättre priser och med en personligare touch/relation.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 07:36 #4
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Finns många fler bolag än GleSys som kan erbjuda managed hosting, som kan göra det till bättre priser och med en personligare touch/relation.
Vad har du för måttstock på vår personliga relaton med våra managed hostig-kunder?
Kanske någon siffra på ett snitt eller så? ;-)

Vi är troligen inte bäst eller personligast inom alla områden på managed hosting. Men om vi tar på oss ansvaret för en kunds hosting så tror jag att våra kunder gillar servicen de får. Och litar på att vi stödjer dem i deras affärssatsning. (Vi säger ibland nej till kunden om vi inte tror att det blir stabil hosting pga hur applikationerna är byggda och vad vi själva har för kompetens)
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 10:04 #5
jofa85 jofa85 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 4
jofa85 jofa85 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 4
@danielos - Min lista var längre från början, men någon gång måste man försöka korta ner den och valet föll för Binero för deras kluster lösning som jag inte såg många andra webbhotell använda och sedan på Glesys för möjligheten till att koppla olika c-klasser samt personlig rekommendation. Någon speciell som du tycker jag borde undersöka?

@abergman - Har du några fler som kan erbjuda managed hosting och möjlighet till ip-nummer med olika c-klasser? En sak som jag tycker känns lite synd med Glesys är väl att man inte får tillgång till någon webbbaserad kontrollpanel, utan måste maila när man vill lägga upp nya domäner m.m. Tips på andra bra alternativ?
jofa85 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 10:45 #6
Glosboken Glosboken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 6
Glosboken Glosboken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Finns många fler bolag än GleSys som kan erbjuda managed hosting, som kan göra det till bättre priser och med en personligare touch/relation.
Vi håller just nu på att flytta över delar av verksamheten till Glesys Managed Hosting. Jag kanske är naiv, men jag tycker att de verkar riktigt bra. Kan det bli en mer "personlig touch" än att man pratar med dem direkt, istället för via en kontrollpanel? Samtidigt så skulle jag i och för sig gärna se en kontrollpanel där man som ägare kan hantera subdomäner, upplägg av nya siter osv, men... Å andra sidan så är de helt galna med sina "kontorstider" (jag har skickat frågor till dem alltifrån tidig morgon till mitt i natten - och har hittils alltid fått svar direkt).

Som sagt, jag skulle nog rekommendera Glesys även om de är lite dyrare. Jag tror dessutom att de tar ett större ansvar om det strular för dig/er med något i framtiden. Jag vet inte hur stor site du ska ha, men min erfarenhet av webhotell är att de är tokbra så länge man har en mindre webbplats. När man växer och blir lite större så vill de inte ha med en att göra längre. Innan vi skaffade egna servrar så blev vi "sparkade" från 4 olika webhotell - som alla garanterade att de "kunde klara av trycket även om sidan var stor"...
Glosboken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 11:42 #7
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Vad har du för måttstock på vår personliga relaton med våra managed hostig-kunder?
Kanske någon siffra på ett snitt eller så? ;-)

Vi är troligen inte bäst eller personligast inom alla områden på managed hosting. Men om vi tar på oss ansvaret för en kunds hosting så tror jag att våra kunder gillar servicen de får. Och litar på att vi stödjer dem i deras affärssatsning. (Vi säger ibland nej till kunden om vi inte tror att det blir stabil hosting pga hur applikationerna är byggda och vad vi själva har för kompetens)
Magkänsla och en åsikt. Absolut inget annat, hade jag haft det så hade jag kastat in en länk eller två!
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 12:04 #8
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Jag kan likaså varmt rekommendera Glesys. De kostar lite mer än Binero, men man får verkligen det man betalar för (och mer därtill). Dessutom översäljer de inte sina tjänster.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 12:21 #9
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Känns lite som valet är mellan äpple och päron? En managed hosting tjänst på egna maskiner (virtuella eller inte) är ju långt ifrån en ÅF deal på webbhotell? Känner att ditt val ligger mycket mer på er högre strategi och kundens behov i sig.

1. Har ni en strategi där hosting biten är kritisk för er? Ska den affärsutvecklas? Vill ni meka med servrar? Troligen inte? Har ni kompetensen?
2. Viktigare dock - vilket behov har era kunder? Vill era kunder meka med saker utan kontroll i en panel? Troligen inte utan de uppskattar nog en snygg panel och ni uppskattar nog att inte få ett heltidsjobb med att hantera saker som faller utanför vad som kan göras genom en managed tjänst. Glesys lär inte sätta upp konton åt er - utan där måste ni ha en plan som vida överstiger att dunka in konton i ÅF läge.

Är det då kunder som klarar sig bra med ett webbhotellkonto så hade min röst fallit på ÅF konto hos Binero eller annan som har den tjänsten. Glesys kanske har det också?

Några tankar i alla fall...
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 12:27 #10
barxth barxth är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 11
barxth barxth är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 11
Standard Kommentar

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Jag kan likaså varmt rekommendera Glesys. De kostar lite mer än Binero, men man får verkligen det man betalar för (och mer därtill). Dessutom översäljer de inte sina tjänster.
Intressant med det ständiga "overselling"-argumentet. Hur många fysiska megabyte som finns i serverhallen tror i alla fall jag är mindre intressant för kunden än vad de själva får för pengarna. Dynamik gynnar alla - särskilt kunden

Finns fler framgångsrika exempel som jobbar mer från kundens perspektiv.
http://www.dreamhost.com/unlimited.html

Glesys har dock helt okej tjänster vad jag vet, så det blir nog bra vad du än väljer (vps/ded vs. shared hosting är väl eg. valet). Jag är tämligen säker på att inget av företagen kastar ut dig som kund i alla fall .
barxth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017