Kom ihåg mig?

Starta firma inom domäner.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-08-02, 08:01 #1
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Standard Starta firma inom domäner.

Jag undrar hur det funkar om man skulle starta firma inom domäner. Min fråga är om man kan ta vinster från försäljningar och återinvestera hela summan i nya domäner?? Eller hur funkar det.

Till exempel. Köper domän för $1000, säljer tre veckor senare för $5,000. Kan jag då ta dessa $5,000 (minus MOMS?) och köpa en ny domän för hela summan?? Och sedan hålla på så hur länge som helst?? Tills man typ har flippat upp sig till några miljoner $$.

Kan man göra så??? Ungefär som när företag spenderar pengar på annonsering. Då återinvesterar de in nya annonser igen och igen, och på så sätt blir det snöbolls effekt.
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-02, 08:19 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Ja.

Sen har företag givetvis omkostnader.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-02, 08:51 #3
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Ja.

Sen har företag givetvis omkostnader.
Okej. Tack för svaret. Så här på morgonen.

Så i princip. Man kan alltså flippa upp sig till $1 miljon. Och sedan säga... "okej, nu räcker det. Nu tar jag detta som vinst i bolaget, och inga mer flips i år".

Då då blir det 22% skatt på det om man har AB. Och sedan har man troligtvis inte allt för många andra omkostnader. Vad skulle det kunna vara typ??

Kostnader för advokater och sånt kan nog bli det mest kostsamma. Annars kanske man kan köra via sedo. Då behöver man väl inga papperskontrakt??

Men då tar dom ju så klart 20%. Vilket egentligen är jäkligt saftigt.

Senast redigerad av Maxjohan den 2016-08-02 klockan 08:56
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-02, 09:14 #4
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Nej, inte helt korrekt.

Innan du återinvesterar så skall du betala moms (som du skrev) om du sålde domänen med moms, men du kommer även skatta för vinsten, så att återinvestera hela vinsten är dumt om du inte vet att du får sålt den innan skatten skall betalas. Man kan periodisera en viss del av vinsten i AB och skjuta på den delen några år, men skatten skall betalas oavsett om du återinvesterar pengarna eller inte.

https://vismaspcs.se/ditt-foretagand...ag/bolagsskatt
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-02, 09:27 #5
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Innan du återinvesterar så skall du betala moms (som du skrev) om du sålde domänen med moms, men du kommer även skatta för vinsten, så att återinvestera hela vinsten är dumt om du inte vet att du får sålt den innan skatten skall betalas.
Okej. Jag måste alltså skatta på varje enskilt domän som säljs? Vad blir det för skatt på det då... 22%?? Plus, att jag borde kunna göra avdrag för inköpet.

Jag kan alltså inte göra som med annonsering. Dra av för annonskostnader. Alltså företag kan ju i princip återinvestera allt in i annonser. Från intäkterna. Eller hur?

Senast redigerad av Maxjohan den 2016-08-02 klockan 09:30
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-02, 09:41 #6
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Kan jag få en uppdatering på detta nu. Verkar som det går lite skilda meningar om detta. Ni är ju liks uppe med tuppen.
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-02, 10:17 #7
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
På all vinst betalar du skatt i slutet av beskattningsåret, så det spelar ingen roll vad du säljer. Gör du vinst efter kostnader, skall denna vinst skattas för. Annonser är ingen investering (då du skriver "återinversterar i annonser") utan det är en (marknadsförings)utgift/kostnad.

Om du registrerar en domän hos en registrerare så kan det oftast räknas som endast en kostnad/utgift likt en förnyelse, men större köp skall egentligen bokföras som en investering, dvs. immateriell tillgång, dvs. inte en kostnad du drar av direkt. Gör du det, får du en smäll på fingrarna av skatteverket om man kontrollerar, speciellt då syfte med bolaget är att investera och sälja/köpa domäner. Därav skall du alltid tänka på att i slutet av året skall du få betala skatt på de pengarna, då du sålde denna domän med en vinst, en vinst som skall beskattas med fullt belopp eller delvis beroende av periodiseringsfonder (för AB) - för enskild firma kommer du få skatta för all vinst utan några större möjligheter för att skjuta upp den.

Senast redigerad av Helix den 2016-08-02 klockan 10:21
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-02, 10:29 #8
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Därav skall du alltid tänka på att i slutet av året skall du få betala skatt på de pengarna, då du sålde denna domän med en vinst, en vinst som skall beskattas med fullt belopp eller delvis beroende av periodiseringsfonder (för AB) - för enskild firma kommer du få skatta för all vinst utan några större möjligheter för att skjuta upp den.
Okej. Vad blir det för skatt på domänerna då. Blir det 22% skatt för varje enskilt domän?? Fast jag skattar på vinsten.

Synd att man inte kunde göra som med annonsering. Alltså göra avdrag på det och återinvestera gång på gång. Fast nu när jag tänker på det. Så gör man ju avdrag på det man köpte in den för. Så det kanske blir ungefär likadant.

Edit: Ungefär vad blir det för skatt om man har enskild firma då? Någon som har pejl på det? Vad kan man komma upp i som max?

Senast redigerad av Maxjohan den 2016-08-02 klockan 10:37
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-02, 17:12 #9
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan Visa inlägg
Okej. Vad blir det för skatt på domänerna då. Blir det 22% skatt för varje enskilt domän?? Fast jag skattar på vinsten.
Du fick svaret tidigare som var var:

Citat:
På all vinst betalar du skatt i slutet av beskattningsåret, så det spelar ingen roll vad du säljer. Gör du vinst efter kostnader, skall denna vinst skattas för. Annonser är ingen investering (då du skriver "återinversterar i annonser") utan det är en (marknadsförings)utgift/kostnad.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-02, 17:14 #10
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Skatteupplysningen
0771–567 567
Piraten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017