Kom ihåg mig?

Uber tvingas lägga ner i Brasilien

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-05-12, 15:57 #11
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Och det går snabbare att ta sig fram med cykel dagstid misstänker jag?
Det beror lite på var man befinner sig. Vid rusningstrafik tar jag oftast BTS (skytrain), moppetaxi eller tunnelbanan.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-12, 16:02 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Så problemet är alltså egentligen att Taxi-bolag i U-länder inte har en egen bokningsapp?

Och hoppas du inte menade på mig med din sista mening.
Många länder är väldigt oreglerade, samt dom försöker blåsa en. Samtidigt i många länder pratar dom knappt engelska.

Att behöva ringa olika taxi bolag utomlands eller behöva ha olika appar är inte en lösning.

Enda Uber inte är bättre än andra, är dom inte stödjer förbokning en viss tid.

Ofta vill du inte använda kort i en taxi i vissa länder, om dom ens tar kort ;P

Uber stödjer även ha flera kort så du kan ha 3-6 olika kort kopplade i olika valutor så du slipper betala i annan valuta med dålig FX kurs.

Ser man till Sverige så har dom mycket finare bilar, så du kan åka med viss klass. Sedan ser du exakt var din bil är och hur lång tid det tar innan det är framme. Så du kan optimera din tid.


Och jo Uber har betydligt bättre drivers än många andra bolag i Sverige, friåkare som knappt kan svenska som är bidragsbedrägeri. Så kalla vanliga taxi bolag bra i Sverige är långt ifrån sant.

Enda folk möjligtvis gnäller över i Sverige att dom är för fattiga och inte råd ta bättre Uber bilarna eller att Uber inte finns i alla städer eller möjligtvis har ont om bilar ibland.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-12, 16:33 #13
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Jag var i Italien på jobb förra veckan, just att presentera en app, och vi fick lov att använda företaget för att beställa Taxi. Så jag ser ju problemet.

Om Uber bara vore en app för att globalt boka en Taxi, då är jag med. Men det är biten med att faktiskt "anställa" s.k. Taxi-chaufförer som är bitvis fel. Säkert bra i vissa länder. Men troligen inte de flesta.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-12, 17:14 #14
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Jag var i Italien på jobb förra veckan, just att presentera en app, och vi fick lov att använda företaget för att beställa Taxi. Så jag ser ju problemet.

Om Uber bara vore en app för att globalt boka en Taxi, då är jag med. Men det är biten med att faktiskt "anställa" s.k. Taxi-chaufförer som är bitvis fel. Säkert bra i vissa länder. Men troligen inte de flesta.
Jag ser ju inga problem med det, dom kontrollerar ju om dom har körkort och annan koll på dom. Samtidigt sätter kunderna betyg på dom.

Och krävs ett visst lägsta betyg med för få köra Black och LUX kunder.

Så betydligt större risk hamna med en illaluktande dålig förare hos vanligt bolag än just Uber.

Uber prioriterar även samma förare till mig som jag satt högt betyg på, finns dom lediga i närheten får jag alltid samma.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-12, 18:55 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Många länder är väldigt oreglerade, samt dom försöker blåsa en. Samtidigt i många länder pratar dom knappt engelska.
Dumma Malta-bor som inte förstår att de inte kan klara sig på enbart engelska i hela världen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-12, 19:31 #16
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
I Bangkok förstår jag inte att de ens kan överleva som affärsidé. Taxi finns överallt, bilarna är (numer) ofta nya och priset är extremt lågt.
Det beror på att traditionella taxis i Bangkok (liksom större delen av Thailand) kör som idioter, inte vill köra dig om du ska en annan väg än dem, hellre vill sitta själva i trafikstockning än med en tickande taximeter (wtf?), inte har bilbälten, kan 0 engelska, inte hittar till kända landmärken, kör lokalradio på högsta volym, gärna blåser turister genom att inte slå på taximetern, knappt säger tack när du just dricksat 50%, totalt ointresserade av service som att hjälpa till med väskor och ja listan kan göras lång. Undantag på samtliga punkter finns naturligtvis, och då brukar jag dricksa rejält.

Nya bilar, du skämtar? De flesta luktar bokstavligen fis och låter som om de ska falla isär när som helst, för att inte tala om alla bucklor den aggressiva körstilen lett till.

Visst är det inte så fett att vara taxi-chafför i Thailand men det är ändå rejält mycket bättre inkomst än vad många andra har. Och om folk kunde tänka och använda all dötid till att kliva ur och göra lite enkla kroppsövningar istället för att leka med smartphonen skulle de må bättre. Eller kanske titta på en karta och lära sig lite engelska? (ja i en av världens mest turistade städer kan man förvänta sig av taxichafförer kan förstå enkla vägbeskrivningar som left och right)

Jag har svårt att förstå varför taxi-branschen är sådan helgad mark?

Senast redigerad av Adestro den 2015-05-12 klockan 19:35
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-13, 00:29 #17
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Taxiverksamheten borde regleras lite, känner till flera fall där en turist kommit till Stockholm och göteborg och fått betala 4000 kr för under en timmes körning.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-13, 01:51 #18
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Det beror på att traditionella taxis i Bangkok (liksom större delen av Thailand) kör som idioter, inte vill köra dig om du ska en annan väg än dem, hellre vill sitta själva i trafikstockning än med en tickande taximeter (wtf?), inte har bilbälten, kan 0 engelska, inte hittar till kända landmärken, kör lokalradio på högsta volym, gärna blåser turister genom att inte slå på taximetern, knappt säger tack när du just dricksat 50%, totalt ointresserade av service som att hjälpa till med väskor och ja listan kan göras lång. Undantag på samtliga punkter finns naturligtvis, och då brukar jag dricksa rejält.

Nya bilar, du skämtar? De flesta luktar bokstavligen fis och låter som om de ska falla isär när som helst, för att inte tala om alla bucklor den aggressiva körstilen lett till.

Visst är det inte så fett att vara taxi-chafför i Thailand men det är ändå rejält mycket bättre inkomst än vad många andra har. Och om folk kunde tänka och använda all dötid till att kliva ur och göra lite enkla kroppsövningar istället för att leka med smartphonen skulle de må bättre. Eller kanske titta på en karta och lära sig lite engelska? (ja i en av världens mest turistade städer kan man förvänta sig av taxichafförer kan förstå enkla vägbeskrivningar som left och right)

Jag har svårt att förstå varför taxi-branschen är sådan helgad mark?
Pratar man hjälplig thai tycker jag sällan man har dessa problem, även om jag faktiskt kan känna igen mig i vissa. Ett av de större problemen tycker jag att många sonika vägrar köra en till vissa destinationer pga att de måste göra U-svängar etc.

Märkbara av taxibilparken har bytts ut de senaste åren, det måste väl du uppmärksammat.

Använder du själv Uber i huvudstaden?
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-13, 07:16 #19
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Delvis utanför ämnet men ivf om den svenska taxibranschen anno 2015:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=909

Lagom skojigt att vara taxichaffis i dagens Sverige.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-13, 07:38 #20
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Pratar man hjälplig thai tycker jag sällan man har dessa problem, även om jag faktiskt kan känna igen mig i vissa. Ett av de större problemen tycker jag att många sonika vägrar köra en till vissa destinationer pga att de måste göra U-svängar etc.

Märkbara av taxibilparken har bytts ut de senaste åren, det måste väl du uppmärksammat.

Använder du själv Uber i huvudstaden?
Du har nog rätt i att många bilar bytts ut. Dock fattar jag inte varför de medvetet plockar bort bilbältet i baksätet? Eller är det ett tillval kanske? En thailändare påstod att man inte behöver bilbälte i baksätet...

Nej jag bor nära MRT/BTS och kan man tänka sig att gå 10-20 min från MRT/BTS/BRT/AirportRail når man de flesta ställen i Bkk utan taxi. Att det är socialt accepterat av både locals och expats att vara svettig i den fuktiga hettan underlättar givetvis.

Nej, aldrig provat Uber i just Bangkok då det sällan finns någon tillgänglig nära min condo trots att jag bor centralt. Brukar be vakterna vinka in en fistaxi som vill köra dit jag vill medan jag väntar i lobbyn. Har dock provat Grabtaxi några gånger, som har fördelen att man kan ange hur mycket man är beredd att dricksa för en given körning på förhand. Vanliga taxis, men bara nya fräscha och ofta lite mer serviceminded när de vet att man betalar extra.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017