Kom ihåg mig?

Hur tänker google.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-07, 03:34 #1
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
När jag ber vänner söka med samma sökord på google.se så kommer jag allt från etta till femma på organiska listan.

Jag har Svenskt tangentbord men Engelskt på systemet och då kommer jag etta. En vän som har allt Svenskt får mig som tvåa???

Jag vet att google tar hänsyn till vilket tangentbord man har, språkinställning på systemet. Men är det fler saker som från vilket land man söker ifrån? Vilken valuta man har som förval på sin dator osv. osv. Finns det någon bra artikel om detta?
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 06:23 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Har du någonsin varit inne på sidan innan så höjer google dig i SERPen för just dig då det är ett relevant resultat för just dig.

Sen om det är en relativt ny sida så hoppar den mycket, inget konstigt.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 08:27 #3
EternalSunshines avatar
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 233
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
EternalSunshines avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 233
Själv brukar mina Googlingar (:P) Skilja sig väldigt mkt om jag googlar med Chrome eller IE. Så har gjort så att jag endast googlar i IE och när jag vill surfa in & redigera mina sidor gör jag det i Chorme.
EternalSunshine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 10:19 #4
Magnus500s avatar
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
Magnus500s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Språkinställningar på datorn eller vilken browser du använder ska rimligtvis inte spela någon roll. Det finns lite andra faktorer som kan ha sin bakgrund i detta dock:

1. Om du är inloggad på ett Google-konto blir resultaten ofta helt annorlunda
2. Du kan hamna på en annan språkinställning, kontrollera att det verkligen är svenska i urlen även om det är Google.se (google.se/search?hl=sv&q=sökresultatet&btnG=Sök&meta=)
3. Ska eg inte göra något men har du har ju olika kakor i de olika läsarna, prova rensa cookies.
Magnus500 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 12:45 #5
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Ok tack. Men då blev det genast mycket svårare att veta vart man verkligen ligger på den organiska listan och hur man ska optimera den för olika webbläsare.
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 12:53 #6
EternalSunshines avatar
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 233
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
EternalSunshines avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 233
Citat:
optimera den för olika webbläsare.
Hur du rankar på din egen dator har inget med hur du rankar i verkligheten.

Googla från en annan dator i värsta fall.
EternalSunshine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 13:09 #7
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Ja men vad jag menade är hur ska jag veta hur jag ska optimera sajten så den kommer överst i andras datorer, webbläsare etc. Finns något att läsa om detta?
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-08, 01:11 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Matsaki@Jul 7 2009, 12:09
Ja men vad jag menade är hur ska jag veta hur jag ska optimera sajten så den kommer överst i andras datorer, webbläsare etc. Finns något att läsa om detta?
Du kan aldrig veta vart du rankar på alla datorer. I dagsläget är sökresultaten inte särskilt individuella och variationerna är små. Men Google rör sig mer och mer i den riktningen, så inom några år kommer sökresultat förmodligen att vara någonting högst personligt. Tekniken finns redan idag, men integritetsfrågan är känslig. Folk gillar inte att företag sparar personlig information om dem och det behövs sådan information för att leverera individuellt anpassade sökresultat.

SEO är ingen exakt vetenskap. Allt du kan göra är att jobba utifrån kvalificerade gissningar. Att din ranking varierar beroende på vem som söker bör alltså inte ha någon större inverkan på ditt seo-arbete med webbsidan. Man ska också komma ihåg att det ligger i Googles intresse att göra det så svårt som möjligt för dig att manipulera serpsen. Det skulle inte förvåna mig om Google levererar lite olika resultat endast för att förvirra webmasters som aktivt försöker påverka sökresultaten.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-08, 02:27 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av Matsaki
Ja men vad jag menade är hur ska jag veta hur jag ska optimera sajten så den kommer överst i andras datorer, webbläsare etc. Finns något att läsa om detta?
Du kan aldrig veta vart du rankar på alla datorer. I dagsläget är sökresultaten inte särskilt individuella och variationerna är små. Men Google rör sig mer och mer i den riktningen, så inom några år kommer sökresultat förmodligen att vara någonting högst personligt. Tekniken finns redan idag, men integritetsfrågan är känslig. Folk gillar inte att företag sparar personlig information om dem och det behövs sådan information för att leverera individuellt anpassade sökresultat.
SEO är ingen exakt vetenskap. Allt du kan göra är att jobba utifrån kvalificerade gissningar. Att din ranking varierar beroende på vem som söker bör alltså inte ha någon större inverkan på ditt seo-arbete med webbsidan. Man ska också komma ihåg att det ligger i Googles intresse att göra det så svårt som möjligt för dig att manipulera serpsen. Det skulle inte förvåna mig om Google levererar lite olika resultat endast för att förvirra webmasters som aktivt försöker påverka sökresultaten.
Det omvända gäller ju iofs också. Google vill att webmasters aktivt försöker påverkar sökresultaten men på "rätt sätt".
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-08, 03:40 #10
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Det känns som att tangentbordsspråk och språk på operativsystemet väger väldigt lätt och knappast är värt att optimera om du inte redan har en perfekt SEO på resten av sajten.

Mitt tips för att hamna högre är istället att lägga tiden på att skaffa relevanta inlänkar med bra länktexter. Min uppfattning är att små faktorer knappt är värda tiden det tar, om inte din sajt slåss mot väldigt starka konkurrenter med mängder av inlänkar dvs.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017