Kom ihåg mig?

Misshosting

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-08-11, 01:30 #1
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Standard Misshosting

Hejsan!

Kan börja med att jag inte rekommenderar misshosting till någon någonsin!

Anledningen till att jag inte rekommenderar dom till någon är:
Jag hade kvar lite på min hemsida att göra, tog ledigt hela dagen ut för att göra klart dessa saker. Programmerade hela dagen för att fixa klart hemsidan, då var man klar och sparade sidan på webbhotellet samt kollade så att allt fungerade bra.
Japp det gjorde det! Nu kan jag lansera sidan för en mindre grupp tänkte jag, men när man väl är tillbaka och kollar på sidan så har min index.php försvunnit och en annan index.php har laddats upp från väldigt långt tid tillbaka där det mesta jag har gjort är borta. Är helt jävla förbannad, kommer aldrig lita på misshosting eller andra företag som dom driver.
Med detta sagt vill jag varna er andra.

Senast redigerad av extra-c den 2016-08-11 klockan 01:33
extra-c är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-11, 04:15 #2
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Behåller du inte något lokalt?

Då kan du ju ladda upp en gång till i sådana fall?

Misstag händer; men det är svårt för mig att se att man skulle bojkotta Misshosting enbart för detta.

Med det sagt så har jag aldrig testat dem; så tänker varken säga bu eller bä.
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-11, 09:30 #3
Frebjos avatar
Frebjo Frebjo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 360
Frebjo Frebjo är inte uppkopplad
Flitig postare
Frebjos avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 360
Hejsan extra-c,

Låter jätte konstigt att en gammal version bara skulle ha kommit tillbaka utan att någon manuellt har laddat upp den. Vi kör absolut inga backuper eller liknande som skulle ha kunnnat orsaka detta, alla backuper går vid 3.00 på natten.

Du får gärna ge mig ett ärendenummer eller kundnummer (via PM) så vi kan felsöka detta för att se vad som har hänt och hur denna fil bara helt plötsligt blivit överskriven av en äldre kopia.

Mvh, Fredrik

Senast redigerad av Frebjo den 2016-08-11 klockan 09:38
Frebjo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-11, 09:40 #4
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Använder du inte något versionshanteringssystem?
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-11, 10:01 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Har du en vettig utvecklingsmiljö så är detta ett icke-problem. Känns lite märkligt och oseriöst att försöka svartmåla ett företag för en skitsak som i värsta fall (men mindre sannolikt) beror på ett litet misstag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-11, 12:50 #6
Frebjos avatar
Frebjo Frebjo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 360
Frebjo Frebjo är inte uppkopplad
Flitig postare
Frebjos avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 360
Hej igen!

Hittade kontot när jag kollade vår chatt-historik på hemsidan, så jag kollade i loggarna för ditt konto och filen har bara redigerats från 1 och samma IP hela gårdagen och natten idag.

Kontakta mig gärna direkt om du behöver någon hjälp att komma vidare eller om du har några frågor i detta på PM.
Frebjo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-11, 23:17 #7
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Frebjo här har hjälpt mig att hitta en tidigare index.php som var väldigt lik den jag uppdaterade. Det tackar jag väldigt mycket för.
Varför min index.php var bort är fortfarande oklart men självklart stort plus för den fina supporten av Frebjo.

Att jag inte rekommenderade Misshosting från första början berodde på flera anledningar och inte endast att min index.php var borta, man kan säga att, när index.php försvann så var det sista chansen jag gav Misshosting innan Frebjo här hjälpte mig. Men inget är perfek och felfri och jag har sett att Misshosting själva har utvecklats bra och blivit bättre.
Tar tillbaka min första inlägg och tycker att varje en här bör testa Misshosting och göra en bedömning själv!


För er som klagar på min utvecklingsmiljö, jag personligen är van med att ansluta direkt via FTP och redigera online, därför sparas inget på min dator. Väldigt nyfiken på hur ni andra gör? Sparar ni allt på datorn innan ni laddar upp det eller hur kör ni?
Tack.
extra-c är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-11, 23:27 #8
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av extra-c Visa inlägg
För er som klagar på min utvecklingsmiljö, jag personligen är van med att ansluta direkt via FTP och redigera online, därför sparas inget på min dator. Väldigt nyfiken på hur ni andra gör? Sparar ni allt på datorn innan ni laddar upp det eller hur kör ni?
Tack.

Alltid bra att ha en lokal kopia. Kika på versionshantering, ev GIT vilket många webbhotell stödjer.

Skönt att det löste sig!
zenda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-12, 11:22 #9
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av extra-c Visa inlägg
För er som klagar på min utvecklingsmiljö, jag personligen är van med att ansluta direkt via FTP och redigera online, därför sparas inget på min dator. Väldigt nyfiken på hur ni andra gör? Sparar ni allt på datorn innan ni laddar upp det eller hur kör ni?
Tack.
Idag kan en modern utvecklingsmilö se ut typ såhär:
  1. Versionshanteringssystem. Git, SVN etc. Det finns olika alternativ men Git är väldigt populärt och det finns skäl till det
    Förenklat funkar det såhär: Git sparar källkoden. Ändringar gör man lokalt på sin utvecklardator och när man är klar skickar man över ändringarna till Git.
    I Git skapar man taggar (versioner) och feature-brancher etc så att man inte påverkar befintligt kod - dvs den som är i produktion - när man börjar på nya funktioner eller rättar buggar.

  2. Byggserver. TeamCity mfl.
    Förenklat funkar det såhär: byggservern känner av att det har kommit in förändringar i Git och startar en process som kompilerar, minifierar och köra alla unit- integrations- och javascript-tester. Om allt är ok skickas en signal till deployservern (beroende på branch i Git).

  3. Deployserver. Octopus Deploy mfl
    Förenklat funkar det såhär: deployservern har hand om att uppdatera de olika miljöerna man har med de ändringar som kommit in i Git och passat alla steg i byggservern. CI (continuous integration)-miljön uppdateras automatiskt. QA-miljön och andra miljöer som kommer efter i kedjan kan inte uppdateras automatiskt så dem sköter vi manuellt, genom att trycka på en knapp. Har inte deployservern tillgång till miljöerna som skall uppdateras kan den skapa skript som man kör på respektive miljö.

Det krävs en del meck att få ett sånt här flöde på plats men när det väl sitter är det guld värt!
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-12, 13:35 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det som dAEk beskriver är ett exempel på ett komplett flöde för ett företag, de flesta har olika varianter av detta lite beroende på tycke, smak, verksamhet och kompetens. Däremot är det i de allra flesta fall knappast värt besväret för en ensam hobbyutvecklare att sätta upp detta. Det man bör ha som minimum är dock punkt 1 - ett versionshanteringssystem. Git är som sagt var både enkelt och effektivt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017