Kom ihåg mig?

Bokföring, årsredovisning

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-30, 11:23 #21
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Löneuttag i en enskild firma går som Eget uttag. Konto 2018 eller liknande.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-31, 04:25 #22
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by ztream@Dec 30 2008, 10:23
Löneuttag i en enskild firma går som Eget uttag. Konto 2018 eller liknande.
Instämmer med ztream. Löneuttag är eget uttag.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-02, 02:25 #23
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Tack grabbar!

Hur bokför man t ex. gåvor (priser i tävlingar, saker man ger bort på t ex. rewardsiter)... prylar så som kuvert (kontorsmaterial), internetbanken/företagskort osv.. finns det någon sida där det står tydligt hur man bokför olika saker?
Rawal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-02, 03:59 #24
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Rawal@Jan 2 2009, 01:25
Tack grabbar!

Hur bokför man t ex. gåvor (priser i tävlingar, saker man ger bort på t ex. rewardsiter)... prylar så som kuvert (kontorsmaterial), internetbanken/företagskort osv.. finns det någon sida där det står tydligt hur man bokför olika saker?
Gåvor och priser i tävlingar är olika saker.

Gåvor är normalt inte avdragsgilla.

Sponsring kan vara det om man får en motprestation, exempelvis om du sponrar en dressyrtävling för hästar och får ha ditt företagsnamn på en stor skylt på tävlingsarenan.

Priser i tävlingar som du arrangerar bland kunder eller för potentiella kunder kan vara avdragsgillt under reklam under din marknadsföringsbudget. Syftet är väl förmodlingen just i marknadsföringssyfte.

Exempel på Marknadsföringskonton enligt BAS2007:
5910 Annonsering
5930 Reklamtrycksaker
5940 Utställning på mässor
5990 Övrig Reklam

Jag är tyvärr inte bavandrad med uttrycket "rewardsiter" förklara gärna för en okunnig....

Kuvert och kontorsmaterial är avdragsgill på ett konto för förbrukningsmaterial.

Exempel på konton för förbrukningsmaterial enligt BAS2007:
5410 Förbrukningsinventarier
5460 Förbrukningsmaterial


Avgifter för internetbank och årsavgifter för företagskort är avdragsgilla kostnader för finansiella tjänster (momsfria). Exempelvis förvaltningskostnader.

Exempel på konton för förvaltningskostnader enligt BAS2007:
8423 Övriga finansiella avgifter (ev ett konto jag lagt upp själv?)
8490 Övr finansiella kostnader
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-02, 05:59 #25
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Rewardsiter = ex. sidor där man ger bort prylar gratis (gratis biobiljetter, gratis presentkort, gratis sms och liknande) när en medlem slutför olika saker.. kampanjer, ta del av erbjudanden och handlar via sidan. Medlemmen får poäng som tack för att denne gör detta via sidan och poängen kan växlas in mot dessa saker då.

Tävlingar som jag syftar på är väl inte så mycket i marknadsföringssyfte kanske, så som du förklarar det. Men det kanske ses som marknadsföring, vad vet jag.

Ett exempel är t ex. en tävling på en rewardsite.. "den som värvar flest medlemmar under de här tre månaderna får en dator värd 5 000kr eller presentkort värt 3 000kr".. vad går detta under för koder?

Okej, tackar! Vart hittar jag lista på dessa koder?
Rawal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-02, 07:30 #26
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag tror jag fattar vad en rewardsite är nu.

Som företag/are så måste du på nogot sätt ha "vinstsyfte", dvs du skänker väl inte saker till en rewardsite bara för att du är "snäll"? Du vill väl hitta nya kunder där antar jag, då är det marknadsföring, eller guerillamarknadsföring i bästa fall. Då är kostnaden avdragsgill marknadsföring.

Men du måste vara noga med att få ditt företagsnamn exponerat i samband med tävlingar och prisutdelningar.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-02, 18:06 #27
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Okej. Men då är det ju avdragsgill marknadsföring. Då tävlingarna oftast är uppbyggda på det sättet "Värva flest medlemmar" så skriver andra sidor/bloggar om sidan för att själva värva folk. Då nämns sajtnamnet upprepade gånger, då det är sidan som marknadsförs, ej företaget.

Samma sak vid prisutdelningen så upprepas namnet ofta. Den sortens marknadsföring, tar man denna som "Annonsering" då eller? Är väl olika, men vad föredras?

Vad är det för skillnad på marknadsföring och guerillamarknadsföring?
Rawal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-02, 20:13 #28
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Det var ju tävling. Men är det samma sak (räknas som marknadsföring) då en medlem gör saker på sidan, får poäng och sedan kan växla poängen mot t ex. ett presentkort. När det gäller tävlingar och priser är det en självklarhet. Men det andra... ?

Bokförs det under någon form av marknadsföring då eller? räknas det som en gåva eller vad?

På en rewardsite.. så behöver man kanske klicka på en länk, handla eller bli medlem någonstans för att få poäng, vilket jag får betalt för. Sen växlas poängen in mot prylar.
Rawal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-03, 00:04 #29
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Väldigt mycket av vad ett företag gör för att synas eller exponera sina produkter, Tjänster för kunder, potentiella kunder är just marknadsföring.

Man får se upp så man inte avkräver en "arbetsprestation" som kan tolkas som jobb för då kan skattmasen vara där och betrakta det som lön för utfört arbete och då får man garanterat problem. Det finns de som deltagit i TV-tävlingar och fått en skattechock när bilen de vann ska skattas som lön. Det om något är inte kul.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-03, 17:20 #30
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Rawal Rawal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 294
Okej, så även detta går under marknadsföring då? PS. Om det är någon som driver en rewardsite så får den gärna berätta hur den gör/bokför prylar som ges bort.

Vad menar du med "Man får se upp så man inte avkräver en "arbetsprestation""? Jag är inte så hajj på dessa uttryck.

När det gäller vinstskatt i tävlingar osv är det väl saker för ett värde över 1000kr som man måste skicka in uppgifter om eller? Någon skrev det här på forumet förut har jag för mig. Tävlar man ut något som kostar över 999kr så måste man skicka in uppgifter om personen till skatteverket eller liknande.

Vinstskatt osv.. för vid tävlingarna jag har skriver jag "Eventuell vinstskatt betalas av vinnarna/vinnaren". Så detta bör inte vara några problem. Då alla blir meddelade att det är så.
Rawal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017