Kom ihåg mig?

Bästa coloc företaget i Sverige?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-11, 23:04 #1
lokalen lokalen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 4
lokalen lokalen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 4
Question Bästa coloc företaget i Sverige?

Hejsan!

Undrar om någon här har erfarenhet av olika operatörer i Sverige som levererar Internet och co-location. Vi är ute efter den som har hög standard på tjänsten (driftsäkerhet framför allt) men främst den som har bäst ping/latency till Sverige och närliggande regioner.

Vi håller på med spelservrar vilket ställer höga krav på just peering och routing så att pingen är så låg som möjligt. Kvalitet framför skit, vi kan alltid motivera kostnaderna.

De vi tittat på är Portlane, Telecity (som co-location - osäker på leverantör), Phonera och ett handfull andra som rekommenderats i tidigare trådar. Jag har dock ingen erfarnhet av någon av dessa och det är lite svårt att veta vilka som är bra på drift och vilka som har optimala infrastrukturen.

Mvh,
Martin
lokalen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-11, 23:44 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Kan helt klart rekommendera IP-Only - eget fibernät, grym kapacitet och peering.

Räkna med att du får öppna plånboken. Men man får ofta vad man betalar för.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-11, 23:48 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag har goda erfarenheter av Internet Border.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-12, 00:45 #4
lokalen lokalen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 4
lokalen lokalen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 4
Tack, skall kolla med båda dessa företag. Hur står sig dessa mot Phonera och Portlane - bättre/sämre/lika?
lokalen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-12, 03:00 #5
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
Adminor finns ju i olika serverhallar. Fördelen av att ha samma stora hall som de dyra operatörerna men ändå till lägre pris. Har själv co-location hos de, och rätt bra pingtider. Brukar ligga på som mest runt 3ms hemifrån.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-12, 07:02 #6
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Finns någon som är bäst? Det bero på vart klienten sitter någonstans. Om klienten sitter på ett nät som har dålig avtal med din hall operatör, så blir det dåligt ping. Men ett gott tips är att satsa på någon som har stora egna nät, typ Bahnhof , Telia osv.

Exempel :

Undertecknad fick stadsnät för några år sedan, och jag tog det som hade bäst siffror på pappret. Det var en spansk levernatör som har lämnat Sverige nu. Jag klagade på "hastigheten" , då fick man idiotsvar tillbaka som "Vårt nät är inte optimerad för bredbandskollen" och sånt skit.

Det gick knappt att använda youtube utan att de gick segt.. De gick ut via phonera.

Bästa är väl att hyra in sej in lämplig hall och sedan bygga eget nät.. Det bruka fungera. bäst och då kan man styra kostnader för trafiken själv. En del hall operatörer tar bra betalt för sin trafik typ 70:- / mbit medan det går att få ner den till under 30:- / mbit.

Banhof har bättre hallar än phonera i Sthlm, egen erfarenhet. Portlane är en ganska liten leverantör, men har det egna nät, så kan de var bra för det.

Citat:
Ursprungligen postat av lokalen Visa inlägg
Hejsan!

Undrar om någon här har erfarenhet av olika operatörer i Sverige som levererar Internet och co-location. Vi är ute efter den som har hög standard på tjänsten (driftsäkerhet framför allt) men främst den som har bäst ping/latency till Sverige och närliggande regioner.

Vi håller på med spelservrar vilket ställer höga krav på just peering och routing så att pingen är så låg som möjligt. Kvalitet framför skit, vi kan alltid motivera kostnaderna.

De vi tittat på är Portlane, Telecity (som co-location - osäker på leverantör), Phonera och ett handfull andra som rekommenderats i tidigare trådar. Jag har dock ingen erfarnhet av någon av dessa och det är lite svårt att veta vilka som är bra på drift och vilka som har optimala infrastrukturen.

Mvh,
Martin
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-12, 09:14 #7
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Jag hade precis som KristianE sagt iponly, annars är Bahnhof erkänt duktiga och kan erbjuda geografisk lastbalansering med anycast och sånt spännande.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-12, 09:36 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Bahnhof får min röst när det gäller driftsäkerhet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-12, 09:46 #9
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Låter som Tyfon


Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Finns någon som är bäst? Det bero på vart klienten sitter någonstans. Om klienten sitter på ett nät som har dålig avtal med din hall operatör, så blir det dåligt ping. Men ett gott tips är att satsa på någon som har stora egna nät, typ Bahnhof , Telia osv.

Exempel :

Undertecknad fick stadsnät för några år sedan, och jag tog det som hade bäst siffror på pappret. Det var en spansk levernatör som har lämnat Sverige nu. Jag klagade på "hastigheten" , då fick man idiotsvar tillbaka som "Vårt nät är inte optimerad för bredbandskollen" och sånt skit.

Det gick knappt att använda youtube utan att de gick segt.. De gick ut via phonera.

Bästa är väl att hyra in sej in lämplig hall och sedan bygga eget nät.. Det bruka fungera. bäst och då kan man styra kostnader för trafiken själv. En del hall operatörer tar bra betalt för sin trafik typ 70:- / mbit medan det går att få ner den till under 30:- / mbit.

Banhof har bättre hallar än phonera i Sthlm, egen erfarenhet. Portlane är en ganska liten leverantör, men har det egna nät, så kan de var bra för det.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-12, 12:57 #10
lokalen lokalen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 4
lokalen lokalen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 4
Tack för allas input. Jag har tagit kontakt med på IP-only och Bhanhof nu och inväntar offerter.

Internet Borders sysslar tydligen inte längre med colocation utan bara drifttjänster.

Tele City verkar också vara en bra hall men då får man dona med Internet själv via deras multihoming.

Sidnot. Verkligen krångligt att försöka hitta information om vad man faktiskt kommer att betala. Man måste veta i ganska djup detalj vad för hastighet med behöver och hur den trafiken är uppdelad samt elförbrukning, antal IP kablar etc. För att inte få ett pris som ser helt annorlunda ut jämfört med det som annonseras.
För en tekniskt kunnig person (dock inom ett helt annat område) så har jag inte helt lätt att räkna på detta.

Så, tips till alla som läser denna tråd och är i samma sits som jag:
Kolla din elförbrukning för alla servrar (antingen din räkning från dagens servrar eller så får du lista ut hur mycket din server drar per månad genom att mäta med amperemätare under normal load).
Se till att få fram lite grafer för din trafik. Zenoss använder vi oss av men om du kan så leta fram via nuvarande operatör. Vanligaste sättet att ta betalt är inte som jag trodde "trafik i TB" utan vilken commit du vill ha. 50MBit commit betyder att du kan peaka inom 50MBit och göra så hur länge du vill. Dock så bör man veta hur sin trafik ser ut. Peakar du få gånger så finns prismodeller som går efter 95e percentilen där 5% av dina peakar räknas bort. Så om du bara har hög trafik ibland så kan detta vara ett alternativ.
Sist så bör du veta hur din trafik är bunden till land. Svensk trafik är billig, utländsk dyr. Jag går själv efter vår statistik över våra spelare, men man får försöka klura ut detta beroende på vilken applikation man kör. Om något av din tjänst är Internetbaserad så kolla Google Analytics (eller valfritt program) och se där hur dina användare är uppdelade.

Jahapp, lite info för någon som är lika villrådig som jag. Möjligen har jag fel men då är jag övertygad om att experterna här rättar mig. Ha nu en superskön fredag!
lokalen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017