Kom ihåg mig?

Påminnelseavgift?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-15, 12:38 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Dröjsmålsränta regleras i räntelagen (1975:635).

§6 ger dig rätt till referensränta + 8%-enheter om inget annat avtalats.

Referensräntan fastställs för varje kalenderhalvår av Riksbanken enligt §9.

Det finns ett undantag i §8 om jämkning av dröjsmålsränta om försenad betalning beror på sjukdom eller arbetslöshet.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-15, 12:46 #12
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 734
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 734
Citat:
De har rätt att skicka ut en påminnelse redan dagen efter förfallen faktura. Påminnelseavgift får max vara 50 kr.
Måste den max vara 50kr? kan den inte vara högre?

kom hem från min semester nyligen hade varit borta i någon månad, vad hittar jag då

jo en påminnelse från Radiotjänst på en faktura som jag aldrig fått eller borde ha fått då jag inte har en TV eller har anmält TV innehav. När jag ringde kundtjänsten så sa dom att dom ringt någon gång i maj och personen som svarat har medgivit att det finns en TV i hushållet. Och vart hade den ursprungliga fakturan tagit vägen??

Dock vet dom inte vem dom pratat med, dom visste inget förutom att någon på mitt nr medgivit TV innehav...

Men nu till saken dom hade lagt på en påminnelseavgift på 75 kr:/ aldrig sett en så hög påminnelseavgift:P

(fakturan var till mig som privatperson)
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-15, 12:56 #13
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Bara så att du vet, att en del företag skriver i avtalet att de har rätt att ta ut 50kr / påminnelse. SÅ får du två påminnelser så är du uppe på 100:- istället.
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-15, 13:08 #14
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by Craxen@Aug 15 2009, 11:56
Bara så att du vet, att en del företag skriver i avtalet att de har rätt att ta ut 50kr / påminnelse. SÅ får du två påminnelser så är du uppe på 100:- istället.
Nej, du får aldrig debiteras mer än en påminnelseavgift. Jag har råkat ut för detta och fått rättelse.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-15, 13:09 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by evomedia@Aug 15 2009, 11:46
Citat:
De har rätt att skicka ut en påminnelse redan dagen efter förfallen faktura. Påminnelseavgift får max vara 50 kr.
Måste den max vara 50kr? kan den inte vara högre?
kom hem från min semester nyligen hade varit borta i någon månad, vad hittar jag då
jo en påminnelse från Radiotjänst på en faktura som jag aldrig fått eller borde ha fått då jag inte har en TV eller har anmält TV innehav. När jag ringde kundtjänsten så sa dom att dom ringt någon gång i maj och personen som svarat har medgivit att det finns en TV i hushållet. Och vart hade den ursprungliga fakturan tagit vägen??
Dock vet dom inte vem dom pratat med, dom visste inget förutom att någon på mitt nr medgivit TV innehav...
Men nu till saken dom hade lagt på en påminnelseavgift på 75 kr:/ aldrig sett en så hög påminnelseavgift:P
(fakturan var till mig som privatperson)

Om du inte har någon tv och du inte anmält tvinnehav så skulle jag bestrida fakturan och påtala att du faktiskt inte har någon tv och att du inte anmält något tvinnehav heller.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-15, 13:23 #16
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 734
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 734
Citat:
Om du inte har någon tv och du inte anmält tvinnehav så skulle jag bestrida fakturan och påtala att du faktiskt inte har någon tv och att du inte anmält något tvinnehav heller.
Har bestridit den fått det nekad fick nå sorts "hotbrev"

Jag citerar
Du har fortfarande inte betalat tv avgiftsfakturan. Om du inte betalar denna faktura, skickas ärendet till kronofogden. Ärenden hos kronofogden kostar dig 600kr utöver tv-avgiften. Dessutom kan du få en betalningsanmärkning som gör det svårt för dig att få hyreskontrakt eller banklån.

din överklagan har blivit nekad då personen som svarat medgivit tv innehav. Du måste betala tv-avgiften till dess att radiotjänst fattat ett annat beslut. Om du inte betalar skickas skulden till kronofogden.


sen fortsätter det med länsrätten, åtal osv osv jag har inte tid att ta ärendet vidare betalar hellre deras blodpengar...


Men men jag vill inte ta någon annans tråd ville jag göra detta till någon diskussion kan jag skapa min egen tråd min fundering var bara om dom fick lägga på 75 kr i påminnelseavgift
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-15, 14:12 #17
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Huruvida de får ta 75 kronor eller ej beror ju på vad du (förlåt, den som svarade i telefon) avtalat med dem.

Dessutom är det numera mycket vanligt i avtal att man skriver in villkor att man får ändra villkoren lite hur som och jag har varit med om att man efter ingånget avtal förutom påminnelseavgift också petat in "förseningsavgift" på 100:- inklusive moms" och "ränta, dock minst 50:-", så plötsligt blev det 200:- när påminnelsen dök upp. Kul villkor. Fast jag kan inte se något juridiskt fel i avtalet och jag fick bita i det sura äpplet.

Det är ju lite enklare om man bara betalar i tid. Ibland uppstår dock dessa situationer där ursprungsfakturan försvinner och även om det är mitt ansvar att betala i tid är det ju så att det känns lätt orimligt att krävas på 200 spänn för en faktura man aldrig sett. Nu var inte detta fallet för mig, jag hade helt enkelt slarvat, men ändå...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-15, 14:42 #18
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by evomedia@Aug 15 2009, 12:23
Citat:
Om du inte har någon tv och du inte anmält tvinnehav så skulle jag bestrida fakturan och påtala att du faktiskt inte har någon tv och att du inte anmält något tvinnehav heller.
Har bestridit den fått det nekad fick nå sorts hotbrev
Jag citerar
Du har fortfarande inte betalat tv avgiftsfakturan. Om du inte betalar denna faktura, skickas ärendet till kronofogden. Ärenden hos kronofogden kostar dig 600kr utöver tv-avgiften. Dessutom kan du få en betalningsanmärkning som gör det svårt för dig att få hyreskontrakt eller banklån.
din överklagan har blivit nekad då personen som svarat medgivit tv innehav. Du måste betala tv-avgiften till dess att radiotjänst fattat ett annat beslut. Om du inte betalar skickas skulden till kronofogden.

sen fortsätter det med länsrätten, åtal osv osv jag har inte tid att ta ärendet vidare betalar hellre deras blodpengar...

Men men jag vill inte ta någon annans tråd ville jag göra detta till någon diskussion kan jag skapa min egen tråd min fundering var bara om dom fick lägga på 75 kr i påminnelseavgift

Jag skulle polisanmällt dom.

* Olaga hot
* Bedrägeri (Dom hävdar att du har anmällt något som du inte har)

Bestrid fakturan och säg att dom ska dra åt helvete och att dom får driva det som civilmål i tingsrätten då. Då måste dom bevisa att du har anmällt det, och att du har gjort det.

Dom har inte rätt skicka det vidare om du bestrider.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-15, 14:59 #19
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Special med tv-avgift och en hel massa andra myndighetsliknande avgifter. Oftast kan man inte bestrida en sådan avgift utan man är tvungen att betala men kan överklaga beslutet i sig vid sidan om.
Staten har en särställning vid indrivning av sina avgifter.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-15, 15:02 #20
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by Magnus_A@Aug 15 2009, 13:59
Special med tv-avgift och en hel massa andra myndighetsliknande avgifter. Oftast kan man inte bestrida en sådan avgift utan man är tvungen att betala men kan överklaga beslutet i sig vid sidan om.
Staten har en särställning vid indrivning av sina avgifter.
Radiotjänst är väl en av Sveriges största kriminella, som beskyddas av dom ännu större kriminella maffian staten.

Men går ju alltid att bestrida alla fall, även bestrida hos KFM.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017