Kom ihåg mig?

Finansbolag som verkligen köper fakturor UTAN regress sökes!?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-04-27, 18:37 #1
stfinternational stfinternational är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 93
stfinternational stfinternational är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 93
Green Flag Finansbolag som verkligen köper fakturor UTAN regress sökes!?

Efter drygt två år hos ett finansbolag där jag betalt ca 3,75% på varje såld faktura får jag veta att mitt företag måste betala tillbaka en faktura eftersom kunden bestridit den till finansbolaget. Fakturan var som tur endast på 4000kr men nu uppstår ju frågan varför i hela världen jag betalat femsiffriga belopp till ett finansbolag som SÄGER sig köpa fakturor utan regress men när det väl kommer till kritan så finns det en smygklausul i avtalet som gör att kreditrisken ändå faller tillbaka på mig eftersom kunden nu bestrider fakturan. Till saken hör att kunden vid TVÅ tillfällen accepterat köp och leveransvillkor och tom. villkor om hur en eventuell reklamation ska göras men det hjälps tydligen inte.

Efter lite efterforskningar så verkar detta vara standard hos alla finansbolag och då undrar jag varför man ska betala nästan det DUBBLA när man helt enkelt kan sälja sina fakturor MED regress för <2%. I praktiken blir det ju exakt samma sak mot mig som säljare av fakturan. Bra kunder som är nöjda betalar alltid (vissa sent men ändock) medans det finns 1 på 100 rötägg som gör en sport av att bestrida eftersom ingen orkar gå till tingsrätt för 4000 spänn.

Sist ut har jag nu talat med Fendea Finans som erbjöd mig ett bra avtal utan regress trodde jag (jag förklarade vad jag var ute efter... väldigt tydligt!). Tyvärr, när jag läser igenom avtalet så förekommer både "personlig borgen" för ev. skulder i avtalet samt paragrafer om att om en kund bestrider en faktura så anses den inte längre "avtalad" varpå jag då måste betala tillbaka allt (läs: med regress!)

Så efter denna långa förklaring kommer nu min fråga:

FINNS DET NÅGOT FACTORINGBOLAG SOM TILLÄMPAR "UTAN REGRESS" MED VAD DET FAKTISKT BÖR INNEBÄRA?

Tips tas tacksamt emot om ett sådant bolag finns? Jag betalar gärna 3-3,5% på varje miljon om finansbolaget verkligen tar över risken som de i sina reklaminlägg alla påstår och inte skyfflar över ansvaret på mig som företagare i de fall jag gjort allt rätt från min sida (har avtal med villkor, godkännanden etc).
stfinternational är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-27, 18:57 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Du kommer få betala betydligt mer då per faktura, och dom kommer göra stor granskning på varje faktura innan dom accepterar ta hela risk.

Sedan osäker på om du hittar någon som accepterar ta risk för bestridda fakturor.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-10, 08:54 #3
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
Ursprungligen postat av stfinternational Visa inlägg
FINNS DET NÅGOT FACTORINGBOLAG SOM TILLÄMPAR "UTAN REGRESS" MED VAD DET FAKTISKT BÖR INNEBÄRA?
Utan regress innebär att factoringbolaget tar över kreditrisken, inte eventuella konflikter.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-10, 10:08 #4
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Hör med Lindorff, de verkar väldigt seriösa:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22785010.ab
Piraten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-10, 12:55 #5
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Factoring är inget annat än ett dyrt lån, vanligen med faktiskt årsränta på 20-40%. Att företag fortsätter använda fakturabelåning/försäljning har länge varit ett mysterium för mig.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017