Kom ihåg mig?

Bilköp på företaget

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-30, 10:31 #21
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by talthoff@Nov 29 2007, 22:43
Bilförmånen beräknas indirekt på bilens nypris, oavsett vad du köpt den för.
Ett tips är SKM hemsida, den är faktiskt bra.
exempelvis http://www.skatteverket.se/servicetjanster...8680007896.html
-Thomas
Tips på bra bil med lågt förmånsvärde:

Toyota -> Prius -> 2007
Kryssa för "El- och gasdrivna bilar(ej gasol), nedsättning till 60%, högst 16 000 kr för helt år."

Resultat: Förmånsvärde 2007 exklusive drivmedel per månad 1775

//Jag har en själv
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-30, 22:19 #22
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Prius är utmärkt som tjänstebil, dock inte i detta fall.

Kolla som tidigare sagts på lätta lastbilar och deras definition. Du skall inte ha tillgång till lastutrymmet från kupén.
Exempel är Nissan King Cab eller Toyota Hilux.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-30, 22:24 #23
talthoff talthoff är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 40
talthoff talthoff är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 40
Citat:
Originally posted by Decibel@Nov 30 2007, 03:49
Citat:

Vi har en BMW Limo direktörsvagn i firman, om än att den är ifrån 1988 så blir förmånsvärdet 13k i månaden, eller 167700kr per år.
Fel, bilar som är äldre än 6 år så gäller detta.

Bilar sex år eller äldre: Om nybilspriset med tillägg för eventuell extrautrustning understiger fyra prisbasbelopp ska nybilspriset bestämmas till fyra prisbasbelopp. Eftersom prisbasbeloppet för år 2007 är 40 300 kronor är det lägsta nybilspriset för sexårsbilar detta inkomstår 161 200 kronor.


-Thomas

ps. Jag är it-tekniker, inte ekonom . Har dock 6 företag och två föräldrar som är revisorer.
talthoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-30, 22:29 #24
talthoff talthoff är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 40
talthoff talthoff är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 40
Citat:
Originally posted by Gustav@Nov 30 2007, 05:19
En Citroen Berlingo 2003 års modell kan man köpa begagnad för ungefär 60000 kr exkl moms. Det innebär att efter 4,7 år så har jag betalat bilen två gånger. En gång genom företaget och en gång till, privat genom min skattesedel.
24600 (i ditt fall, om du läst rätt) läggs ovanpå din lön. Dvs. kostnaden för dig blir ~50%. (Om du nu inte tjänar under 300'/år, då blir det ju ~30% av 24600).

Så funkar vårat fantastiska skattesystem, var 4:e år har vi chansa att påverka systemet. Förra året var det över 50% som ville ha en förändring ...åtmistone byte av regering.

-Thomas
talthoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-30, 22:33 #25
talthoff talthoff är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 40
talthoff talthoff är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 40
Citat:
Originally posted by DFT@Nov 30 2007, 01:15
Har en känsla av att de flesta här har fåmansbolag så det är väl de regelverket som är intressant. Men ska vi peta i detaljer så är inte en privatvårdsförsäkring per automatik föremål för förmånsbeskattning. Först och främst måste man fått något från den (alltså varit sjuk och fått vård) och för det andra måste den vården vara erhållen från offentligt finansierad sjukvård för att "ersättningen" ska förmånseskattas. Vård hos privata vårdgivare blir alltså aldrig belagd med något förmånsvärde.
Du har helt rätt om fåab, men jag ser rött när folk blandar ihop att i Sverige har vi olika regler för olika bolagsformer, och ibland även beroende hur dom ägs.

Privatvårdsförsäkringsdiskussioenn tar vi i en annan tråd, jag menade s.k "sofiahems försäkring"....en sån som SKM bråkade med mig med.

-Thomas
talthoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-01, 16:17 #26
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 169
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 169
Jag har precis köpt/leasat en bil till exakt samma syfte och både pratat med revisor och skatteverket innan. Skriv körjournal och ha alltid bilen parkerad på jobbet när du inte använder den... Det är enda sättet du kan motbevis skatteverket att bilen inte använts privat.

Körjournal är inte krångligt, framförallt inte om det är samma sträcka du kör varje dag. Att skriva upp detta om du har boken i bilen tar 10-15 sekunder, gör bara detta till en vana precis som att ta på bilbältet.

Sedan om du slarvat får du alltid köra bilen i ringa omfattning, 10 gånger per år eller 100mil som mest. (Du kan dock inte köra 120ml på två gånger, inget av gränsvärdena får överskridas). Det bästa är att inte använa bilen privat alls, då har du ju dessa 10 gånger/100 mil till godo vid ett eventuellt fel i journalen.

Jag har även kollat med skatteverket om man kan hyra bilen av sig själv till marknadspris om man skulle behöva den en helg till något. Detta går inte, då hänvisar dom istället till de 10gånger/100 milen.
Ejerhed är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-01, 16:33 #27
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Det finns undantang för tvånget att för körjournal.
Från skatteverket.se

"När det gäller arbetsfordon kan man i vissa fall undgå bilförmån även om körjournal inte förts, om inte omständigheterna i övrigt talar för att bilen använts privat. Detta kan till exempel gälla en lätt lastbil som är sliten och nedsmutsad, och ständigt har
skrymmande last för verksamhetens behov."
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017