Kom ihåg mig?

Kör inte för fort i norge!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-30, 09:11 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by Polis_ttt@May 29 2007, 23:08
Visst har de ett samarbete, i alla fall när det gäller fartkameror så borde vara samma med detta. Betänk bara att det inte finns någon lag om att du måste läsa dina brev eller hämta ut rek.brev. från länstyrelsen eller polisen
Numera så spelar det ingen roll om du hämtar ut ett REK eller inte om det gäller t.ex. indragning av körkort. Det är indraget oavsett om du kvitterar eller inte.

Dessutom så oftast om man inte läser posten från Polisen så kommer det antingen en delgivningsman (vilket kostar) eller så blir det beslut om hämtning (om det gäller förhör) vilket brukar resultera i ett tidigt morgonbesök från två mindre glada personer som har plats i baksätet på sin, förhoppningsvis, civila bil.

Inget av detta skulle jag rekommendera.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-30, 09:25 #12
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av Polis_ttt
Visst har de ett samarbete, i alla fall när det gäller fartkameror så borde vara samma med detta. Betänk bara att det inte finns någon lag om att du måste läsa dina brev eller hämta ut rek.brev. från länstyrelsen eller polisen
Numera så spelar det ingen roll om du hämtar ut ett REK eller inte om det gäller t.ex. indragning av körkort. Det är indraget oavsett om du kvitterar eller inte.
Dessutom så oftast om man inte läser posten från Polisen så kommer det antingen en delgivningsman (vilket kostar) eller så blir det beslut om hämtning (om det gäller förhör) vilket brukar resultera i ett tidigt morgonbesök från två mindre glada personer som har plats i baksätet på sin, förhoppningsvis, civila bil.
Inget av detta skulle jag rekommendera.
Talar av egen erfarenhet?
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-30, 10:38 #13
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Uff. Jag som tyckte att de 2400kr jag fick här om sistens för en marginell fortkörning var mycket..
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-30, 13:01 #14
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Polis_ttt@May 29 2007, 22:08
Betänk bara att det inte finns någon lag om att du måste läsa dina brev eller hämta ut rek.brev. från länstyrelsen eller polisen
Precis, bara att köra vidare och om man blir stoppad igen så är det en tolkningsfråga huruvida om man åker dit för att ha kört utan körkort?

Rätta mig om jag har fel.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-30, 13:17 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Så länge du inte delgivits bör ditt körkort vara så pass giltigt att det inte blir tal om olovlig körning.

Det är för övrigt intressant att det är värre att köra med indraget körkort än att köra utan att aldrig ha haft körkort.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-30, 19:55 #16
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av 1337pm
Citat:
Ursprungligen postat av Polis_ttt
Betänk bara att det inte finns någon lag om att du måste läsa dina brev eller hämta ut rek.brev. från länstyrelsen eller polisen
Precis, bara att köra vidare och om man blir stoppad igen så är det en tolkningsfråga huruvida om man åker dit för att ha kört utan körkort?

Rätta mig om jag har fel.
Rättning! Det är din skyldighet att veta om ditt körkort är giltigt eller inte.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-30, 20:09 #17
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av melin
Citat:
Originally posted by -Westman@May 30 2007, 07:11
Citat:
Ursprungligen postat av Polis_ttt
Visst har de ett samarbete, i alla fall när det gäller fartkameror så borde vara samma med detta. Betänk bara att det inte finns någon lag om att du måste läsa dina brev eller hämta ut rek.brev. från länstyrelsen eller polisen
Numera så spelar det ingen roll om du hämtar ut ett REK eller inte om det gäller t.ex. indragning av körkort. Det är indraget oavsett om du kvitterar eller inte.
Dessutom så oftast om man inte läser posten från Polisen så kommer det antingen en delgivningsman (vilket kostar) eller så blir det beslut om hämtning (om det gäller förhör) vilket brukar resultera i ett tidigt morgonbesök från två mindre glada personer som har plats i baksätet på sin, förhoppningsvis, civila bil.
Inget av detta skulle jag rekommendera.



Talar av egen erfarenhet?
Ja, det var en underlig upplevelse. Jag blev väckt 7 av att det ringde på dörren av två karikatyrer till krimmare som sökte N N. "Vem?" Hur som helst så ville de klampa in och kontrollera att personen de sökte inte fanns i min lägenhet. Jag känner ingen med det namn de uppgav men lusten att bråka med två kriminalare klockan 7 på en söndagmorgon är inte stor. De fick klampa runt bäst de ville. Vem som sagt att personen skulle finnas hos mig fick jag aldrig veta.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-31, 01:08 #18
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 219
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 219
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Originally posted by -1337pm@May 30 2007, 12:01
Citat:
Ursprungligen postat av Polis_ttt
Betänk bara att det inte finns någon lag om att du måste läsa dina brev eller hämta ut rek.brev. från länstyrelsen eller polisen
Precis, bara att köra vidare och om man blir stoppad igen så är det en tolkningsfråga huruvida om man åker dit för att ha kört utan körkort?

Rätta mig om jag har fel.

Rättning! Det är din skyldighet att veta om ditt körkort är giltigt eller inte.
Har du aldrig blivit delgiven att ditt körkort är indraget så kan du inte heller åka dit för olovlig körning.
Polis_ttt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-31, 07:36 #19
akkeman akkeman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 174
akkeman akkeman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 174
Finland har böter efter inkomst om jag förstått rätt. Då kan man säga att det i vissa fall blir riktigt saftiga sådana!

I övrigt kan man inte böta bort olyckor enligt visionen som finns. Däremot kan man bygga bort dödsolyckor med nya säkrare vägar, och då kan säkerligen några miljarder böter finansiera en handfull kilometer säker vägbana, där hastigheten kan höjas.
akkeman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-31, 11:03 #20
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by Polis_ttt@May 31 2007, 00:08
Har du aldrig blivit delgiven att ditt körkort är indraget så kan du inte heller åka dit för olovlig körning.
Det får du gärna ta upp med Vägverket och länsstyrelserna för de har en helt annan åsikt, du anses delgiven även om du inte hämtar ut REK:et enligt dem.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017