Kom ihåg mig?

Frakt och betallösningar?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-08, 02:41 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
"lägsta prisgaranti" innebär i de allra flesta fall att exempelvis Elgiganten köper in modell X från en stor tillverkare till ett hyfsat pris, men eftersom de är en stor kedja kan de köpa in många exemplar av modell X vilket inte bara innebär ett bättre pris utan att de kan få ett eget namn på modell X. Således säljer Elgiganten modell X2 medan de mindre handlarna säljer modell X.

Tittar man på ett tv-spel så säljs de oftast i specialpaket med ett visst antal spel, men vilka spel eller hur många beror på vilken butik du köper i - de flesta har sitt eget paket.

Prisgarantin gäller bara samma modell, men det finns i praktiken ingen som säljer den modellen. Det är således bara ett marknadsföringstrick, precis som lockvaror som oftast är slut när du kommer till butiken.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 13:00 #22
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Så du menar att allt säljs i specialkomponerade paket eller att mesta delen av varorna säljs så?
Då ställer jag frågan om du överhuvudtaget varit inne i en elgigants-butik? Exempel på varor som säkerligen finns på fler ställen med exakt samma modellnamn:

TV (allt ifrån Philips 32" till Luxor 14")
Tvspel (inte konsoller) (allt från PC till xbox)
Eltandborstar
Möss & Tangentbord
Mobiltelefoner
Vitvaror (kyl å frys)
Mp3-spelare (t.ex Creative, philips mfl)

Ja, ta en titt på www.elgiganten.se och säg till om du hittar mer än 20% som är specialvaror/paket som inte finns likadana på liknande kedjor.

Citat:
Det är således bara ett marknadsföringstrick, precis som lockvaror som oftast är slut när du kommer till butiken.
Lockvaror är förvisso inte olagligt och samma regler gäller inte överallt men för att stanna kvar vid elgiganten som exempel så har dom även en garanti som säger "hittar du inte den annonserade varan i butiken eller är den slut - så får du en likvärdig vara för samma pris".

Så ta en titt på din lokala elgiganten-butik nästa gång så ska du se att allt inte är buff å båg. <_<
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 13:24 #23
MAT MAT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 244
MAT MAT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 244
1. Angående prisgaranti från tex Elgiganten.....

Det stämmer att de erbjuder prisgaranti.....
Men de är bra fula, eftersom de köper in samma"produkt" som finns i sverige från utlandet.

Dvs det går inte att få några pengar tillbaka eftersom tex en TV "Panasonic" 32" heter TX-2345 i sverige och i ex Norge heter den TX-2345x.

Kolla PLUS på TV och andra forum så får du veta mera.
Lockvara med prisgaranti....men fungerar det????
Knappast någon som kan nyttja det.



2. Angående Dåligt ryckte i branchen...

Självklart får aktörer som kör priset i botten dåligt ryckte...
Distributören får påtryckningar från andra återförsäljare som lever av sina produkter.

Låt oss säga att Märket "Bang Olufsen" skulle finnas på OBS och ICA Till botten pris....

Då skulle de övriga Bang Olufsen butikerna som säljer märket få ett rent helvete att försöka upprätt hålla märket samt priset.
"Märket" som har under flera år profilerat märket som "flashigt".
Nu har det märket blivit "mainstream" och kan profilera om sig till Philips eller något annat dyng märke. (billigt)

Dåligt ryckte får både ICA/OBS från både vanliga återförsäljare för Bang Olufsen och från importören som inte längre vill sälja till ICA alt OBS...
P.g.a att de sabbar för alla andra som säljer märket samt att det har dragit ner märkets status....
MAT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 14:28 #24
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Originally posted by jonny@Feb 8 2005, 01:41
Prisgarantin gäller bara samma modell, men det finns i praktiken ingen som säljer den modellen. Det är således bara ett marknadsföringstrick, precis som lockvaror som oftast är slut när du kommer till butiken.
Prisgarantin har funkat bra på Bauhaus i alla fall. Ska jag köpa en elartikel så gör jag en slagning på t.ex. Clas Olsson. Är de billigare så skriver jag ut sidan och tar med mig till Bauhaus.

Nackdelen är att det är lite omständigt att tjafsa om detta. Först ska jag betala i kassan efter en lång kö och sedan får jag köa till informationsdisken för att få ut min prisgaranti. Det gäller således att ha tid. Ibland undrar jag om det är värt besväret.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 19:36 #25
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
håller med MAT och Jonny helt
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 02:04 #26
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Citat:
Ursprungligen postat av Saint
Citat:
Ursprungligen postat av Björn
Det största problemet med "iden" är att om man säljer till för låga priser bryter mot gängse konkurrens regler. Man lägger sig under listpriser, och sabbar för konkurrenter, vilket i sin tur i det längre loppet sabbar för grossister. Vilket leder till att de kommer strypa försäljningen av varorna. Detta gäller alla kända varumärken iaf. Tror ni mig inte?... vänta och se bara...!
Jag har hittat en grossist som erbjuder mig att sälja en viss sak i sverige för 40kr + moms, och då menar han verkligen att han är på gränsen till att han inte tjänar någonting och jag kollade upp det och det stämmer. Hittade samma produkt utomlands inom EU där grossisten vill ha 14kr + VAT, frakten skulle dom stå för till sverige.

Nu vet inte jag hur det är med tullavgifterna och allt sånt men logiskt sätt skulle jag kunna komma undan med att köpa in produkten låångt under grossistpriset i sverige (elr?). OM jag skulle jag få för mig att sälja produkten för under 40kr, skulle jag då få problem med lagen?
Det är inga tullar inom EU, endast mot tredjepartsland typ Norge, Åland (de räknas som utanför EU), USA etc.

I ditt fall tjänar du på att köpa inom EU än inom Sverige.


Finns ingen lag som förbjuder dig att sälja något skamlöst billigt, men däremot kan du tappa i trovärdighet.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 02:18 #27
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Elgiganten mm köper in stora volymer och kan därför köpa sig en egen serie, man lägger till en bokstav eller liknade på produktnumret, om du tittar på kartongen står det kanske SONY och 32" WIDESCREEN, men när du läser det finstilta på kartongen så står det: "MODEL: 468B-C" och så går du till SIBA och där hittar du samma TV för 100 spänn billigare. Du vill nu utnyttja din lägstaprisgaranti hos Elgiganten, men då säger dem, "Nä, SIBA säljer en 368B-D".

Branschen har varit duktiga på att "försäkra" sig mot att behöva betala ut pengar. Däremot kan du tjäna pengar på det ändå, nu är vi inne lite på gråzonen men detta är något som Kjell Eriksson som har Morgonpasset i P3 för några år sedan tog upp (han ringde Elgiganten):

Man går in som företagare och köper en TV för 30000 kronor.
Sen går du hem och trycker upp ett annonsblad i datorn och printar ut, där företaget säljer TVn för 1 krona. Du går nu med annonsbladet till Elgiganten som säger "Oj, det var billigt.", och TVn är faktiskt möjlig att köpa i butiken, men nu har någon faktiskt råka köpa alla i den butiken. De betalar ut mellanskillnaden, 29999 kronor till dig som du tar med hem.
Förr hade de att man fick mer än mellanskillnaden men av någon anledning så ändrade de sig efter radioinslaget

Computer City (som ägs av SIBA) hade tidigare också prisgaranti. SIBA och Computer City har samma dataprodukter, och ibland kan de skilja en eller några kronor på dem. Då kunde man gå till Backaplan i Göteborg och jämföra priserna i butikerna som ligger grannar med varandra. Man köpte på det dyraste stället och gick sedan tillbaka 2 minuter senare och fick tillbaka några kronor vid varje köp. Köpte man ofta produkter så blev det många bäckar små...
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017