Kom ihåg mig?

Ny domän och ny url struktur.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-13, 19:32 #1
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
Hej

Jag står i valet och kvalet att ändra om hela min annonssida som jag driver.
I detta skede kommer jag gå över till ett annat admingränssnitt vilket kommer ända hela länkstrukturen på sida.

Troligen kommer det inte bli det lättaste att göra direkta redirect från gamla strukturen till nya.
Byter även domän, samtidigt och som sagt admingränssnitt.

Hur blir det med sökmotorer då?
Har en hel del indexerat hos tex. google som går direkt till annonser.
Har även mcyket bra placering på de sökord jag optimerat för, vilket jag så klart inte vill tappa på, åtminstone inte under lång tid.

Går det att säga hur mycket jag tappar på att, på alla annonser på min nuvarande sida göra
en 301 redirect till sökning på den nya, där jag skickar med värden till själva sökningen.
För jag tror det kommer bli svårt att göra en redirect exakt till rätt annons i den nya strukturen.

Tack förhand.
Jag vet att det inte är lätt, men kanske finns något som gjort något liknande och kan berätt erfarenhet.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-13, 20:04 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Jag gjorde en väldigt genomarbetad omdirigering sida för sida från en struktur till en annan för ett par år sen. Det gick bra, men i efterhand frågar jag mig om det var värt det. Efter ett par veckor är det ändå omindexerat och alla nya sidor finns med i sökmotorernas index. Tilläggas bör att de flesta inlänkarna gick till startsidan.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-14, 23:30 #3
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Då är det ett värre problem med länkar som går till fel ställe. Det är faktiskt inte helt ovanligt att man söker på en sak och sen finns det ingen sida bakom länken. Men som sagt i posten ovan, efter någon vecka är detta problemet ut välden.

Jag hade INTE brytt mig om det. Jag bryr mig aldrig om sökmotorerna och deras index med mera. Jag tänker, de sköter sitt varken med eller utan mig och min aktivitet gör varken till eller från...

Ja... jag vet inte. det avgör du ju givetvis helt själv. Lite länkar som inte fungerar... it's not the end of the world, så att säga.

Sökmotorn brukar inte bry sig om tillfälliga fel...
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 01:52 #4
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Om du känner att det är ett jättejobb med omdirigeringen så skulle jag rekommendera dig att endast omdirigera från den gamla domänen till den nya.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 10:07 #5
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Man kan kolla om det finns någon väldigt trafikerad inlänk och skriva en särskild omdirigering för den. Mer jobb ska man nog inte lägga ner. Jag lade all omdirigering av sidor som inte fanns till startsidan, enkelt och brutalt.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 16:15 #6
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Om det går att räkna ut ny URL utifrån den information som finns i den gamla (plus ny statisk information) kan man göra automatisk omdirigering av allt till rätt URL med hjälp av några rader i .htaccess. (T.ex. gammaldomän.tld/show.php?a=x kan gå till nydomän.tld/x/ (där x är vad som helst, t.ex. annonsnummer).)

Ett alternativ är att dirigera om allt (inkl URL:er som aldrig har funnits) till samma URL, t.ex. nya roten, eller ett skript på nya domänen som i sin tur dirigerar om till rätt sida och lägger till den information som saknas (om ingen information saknas i gamla URL:en är det bättre att göra som i mitt första förslag).

I vilket fall bör man se till att ha 301 på allt, oavsett om det dirigeras om till rätt ny sida, eller om det går till nya roten, så man inte förlorar gamla inlänkar (och dess PR). Och även gärna göra som Magnus_A skrev, sidor med mycket trafik får egna 301 till rätt ny sida.

Om man gör som i mitt andra alternativ att man har ett skript som dirigerar om till rätt URL så kan man även ha fast omdirigering (i .htaccess) av de URL:er som har mycket trafik, för att minska belastningen på servern.

Eller så låter du strukturen vara kvar som den är på gamla domänen, men istället för att visa en sida skickar du bara 301. Det kanske bara rör sig om några enstaka php/asp-filer som behöver några få rader kod.

Edit: Förtydligande
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017