Kom ihåg mig?

Varning från Polisen i Malmö

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-14, 15:48 #11
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Ursprungligen postat av Yoghurt
Citat:
Originally posted by -biokonsult@Dec 12 2008, 17:48
Citat:
Ursprungligen postat av Yoghurt
För er som använder Samport för kortbetalning så kan jag rekommendera deras säkerhetssystem SAFS, det har troligtvis stoppat ett par hundra försök på vår sida från att gå igenom.
Det kostar iof 1,5 kr per transaktion, men vi hade förlorat ännu mer pengar på alla de beställningar vi aldrig fått betalt för pågrund av bedrägeri.

T.ex så gick ett sådant köp igenom precis när vi började med kort vilket kostade oss lite över 25000 kr, då var man inte så jäkla nöjd att man hade snålat in på 1,5 kr per transaktion...
Nu förstår jag inte? Måste butiken betala eventuella kortbedrägerier.

Om det handlar om ett bedrägeri så får du som butik själv stå för alla kostnader.
Inte om du har 3D Secure, men du bör inte få allt för många reklamtioner på dig, då får du själv ta smällen.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-14, 16:03 #12
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by MRDJ@Dec 10 2008, 15:46

Jag har pratat med polisen och frågat om de kunde göra en teknisk lösning för att förenkla för oss e-handlare. Tyvärr väljer många e-handlare att inte anmäla pågrund av att det tar såpass mycket tid att göra alla anmälningar.
Problemet är väl snarare att dom inte gör något åt saken. Att göra anmälan är skitenkelt, jag bruka fax en kopia till polismyndigheten i Stockholm, Rikspolisstyrelsen och Malmö snuten. Bruka få hur mycket papper som helst i retur ,både från Malmö polisen och Stockholm. När man väl lyckas få en åklagare att greppa fallet, så ger dom strafflindrig på grund av ringa ålder och annat snyft , snyft.

Problemet är att ju varje polismyndighet utreder såna här brott var sig., dom bör istället ha en central Internet rotel, där man utreder alla brott inom Riket som härrör till internet. Bör ju också vara enklare att samla spetskompetensen på ett och samma ställe, än att sprida ut den på massor med myndigheter. Sedan behöver man inte ha poliser som utreder den här typen av brott, det kan vara IT människor med jurist kompetens, enda gången riktiga polisen behöver närvara är ju vid förhör.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 11:33 #13
CarroA CarroA är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 26
CarroA CarroA är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 26
Citat:
Originally posted by klein@Dec 14 2008, 15:46
Men för dig som E handlare, skaffa ett verktyg, där ni kan kolla att personen verkligen bo på den adressen som han har uppgivit. Är en order för bra för att vara sann, då är den inte sann.
Är det någon som har koll på sådana verktyg? Några tips?
CarroA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 18:11 #14
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
ja detta gör mig trött! De har försökt många gånger men som sagt, man känner på sig när det inte stämmer. Vi jobbar med Payer som leverantör av kortbetalningen och de ringer vi så fort vi misstänker något och står bakom deras beslut om vi ska skicka eller inte...

Jag gör alltid kreditupplysning på alla och kan då också se mönster som tyder mot bedrägeri..

Men det bästa hade varit om det inte fanns alls för tid tar det att mecka och hålla dem borta...
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017