Kom ihåg mig?

IDN-domän eller inte.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-08, 15:36 #1
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Säg att jag ska göra en sida om billiga kläder med syfte att hamna högt upp i sökresultaten på sökningen "billiga kläder". Från denna sökmotoroptimerade sida ska jag skicka besökarna till min företagshemsida. Företagshemsidan kan inte ligga direkt på denna sida. Säg att både billigaklader.com och billigakläder.com är lediga, vilken bör jag ta? Resonemang?
Riktiga sidan jag ska göra är inte om billiga kläder men det är en .com (.se inte ledigt) med åäö i domänen.

Tack på förhand.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-08, 19:26 #2
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Det finns ytterligare två varianter.
billigaklader
billigakläder
billiga-klader
billiga-kläder

Om det är för en viktig domän ska man självklart registrera alla domänerna, men om det bara är en landningssida som ska slussa vidare till en annan domän så kanske det räcker med en.

Jag tror att alla fyra behandlas lika av Google. Om man söker på "kläder" så blir ju "klader" i domännamnet fetstil. Likaså om man söker på "billiga kläder" så blir "billigaklader" (utan mellanslag) fetstil. Om det inte är vanliga ord det handlar om kanske inte Google har uppfattat att det är olika ord om de inte är separerade?

Jag skulle också vara intresserad av att veta om någon har upptäckt någon skillnad mellan de olika varianterna. Om det är någon skillnad tror jag dock att den är marginell.

Om jag skulle välja en av dem, och det endast är för SEO, så skulle jag nog välja "billiga-klader".

Är det någon som har sett en IDN-domän i sökresultatet? De borde ju också finnas med, men jag kan inte påminna mig om att jag har sett det någon gång. Ge gärna exempel på en sådan sökning.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-08, 23:15 #3
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by BjörnJ@Jun 8 2009, 18:26
Om jag skulle välja en av dem, och det endast är för SEO, så skulle jag nog välja "billiga-klader".
Du skulle väl välja billigaklader framför billiga-klader? Eller menar du billiga-klader om det finns .se ledig eller hur menar du? Google känner av att det är två ord utan bindestrecket.

Angående IDN i sökresultaten så finns det på sökningen "låna med betalningsanmärkning" på sida 2, men det är det enda jag känner till.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-08, 23:20 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Köp båda, 301:a från IDN till icke-IDN.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-08, 23:33 #5
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Thir13teen
Du skulle väl välja billigaklader framför billiga-klader? Eller menar du billiga-klader om det finns .se ledig eller hur menar du? Google känner av att det är två ord utan bindestrecket.
Det beror på. Om syftet endast är att få söktrafik till domänen så är kanske "billiga-klader" tydligare för användaren som ser sökresultatet, men i och för sig är alla vana med att domännamn brukar vara ihopskrivna. Om det handlar om väldigt ovanliga ord eller namn vet jag inte hur bra Google är på att se att det är olika ord, men det kanske går bra då också. Hur andra sökmotorer klarar det vet jag inte, men det kanske är värt att tänka på också.

Citat:
Ursprungligen postat av Thir13teen
Angående IDN i sökresultaten så finns det på sökningen låna med betalningsanmärkning på sida 2, men det är det enda jag känner till.
Ah, just det. Tack för tipset. Då funkar det i alla fal med IDN i SERPen.

Edit:
Om huvudsidan ska ligga på domänen skulle jag registrera alla fyra, lägga sidan på "billigaklader" och köra 301 dit från de andra tre.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-11, 18:00 #6
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Citat:
Originally posted by BjörnJ@Jun 8 2009, 18:26
Det finns ytterligare två varianter.
billigaklader
billigakläder
billiga-klader
billiga-kläder

Om det är för en viktig domän ska man självklart registrera alla domänerna, men om det bara är en landningssida som ska slussa vidare till en annan domän så kanske det räcker med en.

Jag tror att alla fyra behandlas lika av Google. Om man söker på "kläder" så blir ju "klader" i domännamnet fetstil. Likaså om man söker på "billiga kläder" så blir "billigaklader" (utan mellanslag) fetstil. Om det inte är vanliga ord det handlar om kanske inte Google har uppfattat att det är olika ord om de inte är separerade?

Jag skulle också vara intresserad av att veta om någon har upptäckt någon skillnad mellan de olika varianterna. Om det är någon skillnad tror jag dock att den är marginell.

Om jag skulle välja en av dem, och det endast är för SEO, så skulle jag nog välja "billiga-klader".

Är det någon som har sett en IDN-domän i sökresultatet? De borde ju också finnas med, men jag kan inte påminna mig om att jag har sett det någon gång. Ge gärna exempel på en sådan sökning.
Jag skulle säga nja. Klader i ett domännamn blir inte alltid fetstilt, det gäller dessutom flera ord med å, ä och ö i. Däremot har IDN domäner i alla fall jag sett blivit fetstilta i en matchande sökning. Jag har optimerat flera sidor med IDN domäner med lyckat resultat. Hade jag valt en domän till en sida som endast skulle få trafik via sökmoterna hade jag utan tvekan kört på på IDN ihopskrivet, dvs billigakläder.tld.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-12, 14:12 #7
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Citat:
Originally posted by Oskar G@Jun 11 2009, 17:00

Jag skulle säga nja. Klader i ett domännamn blir inte alltid fetstilt, det gäller dessutom flera ord med å, ä och ö i. Däremot har IDN domäner i alla fall jag sett blivit fetstilta i en matchande sökning. Jag har optimerat flera sidor med IDN domäner med lyckat resultat. Hade jag valt en domän till en sida som endast skulle få trafik via sökmoterna hade jag utan tvekan kört på på IDN ihopskrivet, dvs billigakläder.tld.
+1

Finns resultat som boldas och inte boldas i båda varianterna.
Om möjligt att köpa föredrar jag personligen IDN för rena "MFA".
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-13, 06:45 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Bindestreck är inte nödvändigt/bättre, precis som Thir13teen skriver. Jag har läst att Google t.o.m. kan vara skeptiska mot bindestreck i domäner eftersom det varit populärt bland spammare att regga sådana domäner. (Ingen källa, Googla för att kolla om det jag säger stämmer)
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 01:23 #9
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Jag köpte IDN-varianten, ska bli intressant att se hur det går.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-25, 00:59 #10
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Fan. Som sagt köpte jag IDN-varianten, men länkkatalogerna accepterar inte IDN-domäner. Får ett meddelande att det är något fel på URL:en. Gissar att det är samma script som många kataloger kör (phpld kanske).

Bedrövelse. Blir att köpa icke-IDN varianten istället.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017