Kom ihåg mig?

Anlita en SEO-konsult

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-09-23, 09:08 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Standard Anlita en SEO-konsult

Jag har under årens lopp anlitat SEO-företag för att sköta delar av mitt SEO. Det har i många fall slutat lika snabbt som det börjat då företaget tagit mycket betalt för att göra analyser jag själv kan göra på ahref typ. Extremfallet var ett företag som jag anlitade för att först göra en analys och fick svaret: "Du har för många länkar från artikelkataloger" etc. och som jag sedan fortsatte med för att hjälpa med upplänkningen och fick just fler länkar från artikelkataloger!

Sen har jag haft ett riktigt bra samarbete (Guldfors) under ett par år men byrån har tyvärr, sedermera slutat med SEO i den bemärkelsen.

Behovet av en SEO-konsult som kan hjälpa mig med analys och strategi kvarstår dock men hur ska jag göra för att hitta en bra SEO-konsult (gärna i Malmö/Lund-området)? Mitt förtroende för branschen är väldigt lågt då jag upplever att många inte riktigt tar ansvar för sina kunder alt tar skyhögt betalt för undermåliga tjänster.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-09-23, 12:03 #2
jtmf jtmf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 246
jtmf jtmf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 246
Bra SEO i form av strategi och analys är inte billigt. En Senior SEO:are med erfarenhet tar 800-1200kr/tim. Vänder du dig till SEO-byråer som till större delen jobbar med länkar, när du är ute efter något annat så kommer resultatet bli därefter.
jtmf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-09-23, 13:08 #3
Stahla Stahla är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 119
Stahla Stahla är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 119
Hej,
Jag har jobbat en del tillsammans med WGP, dock inte i Malmö/Lund-området. Personligen så har jag väldigt bra erfarenheter av de personerna jag har jobbat med där. De kostar dock en slant, men jag upplever att man får valuta för pengarna och att de står för vad de säger.
Stahla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-09-23, 13:55 #4
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Jag vet att bra SEO inte är billigt, liksom all konsultation. Jag har tidigare betalat de summor du beskriver och tycker det varit värt det. I min mening är det dock många som har lockats till denna bransch för att det finns lätta pengar. Det är ju väldigt enkelt att bullshitta dig till framgång, i alla fall under en kortare period.

Däremot har jag i andra fall fått betala flera tusen för saker man kan få gratis från ahrefs.com samt betalat 1.000 kr / månaden för en textlänk på en rätt usel satellitsajt. Det är självklart först i efterhand jag fattat vad det är jag egentligen fått.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-09-23, 14:08 #5
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Jag känner flera som är riktigt bra på seo och inte bara svenska men engelska och USA vilket är mycket svårare.

Men dessa säljer inte seo tjänster, dem tjänar själva på att vara affiliate och mycket CPA.

Att hitta extremt duktiga på SEO blir väl inte lätt, för dem kan hur enkelt som helst tjäna pengar på just SEO. Men har du mycket pengar då kanske dem kan tänka sig det.

Pratade med en som hade flyttfirma i Stockholm, han berättade att han betalade 50,000kr i månaden för att behålla sin position som top 3 i google Sverige för "flyttfirma Stockholm" och liknande sökningar. Så det är nog dyrt.

Du får tänka utanför boxen och komma på hur du kan få dessa SEO experter att jobba för dig gratis
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-09-23, 15:40 #6
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Du får vara tydlig med vad du vill ha för tjänst när du är i kontakt med SEO-företagen. Det finns många bra och seriösa konsulter i Sverige, men det finns också förvånansvärt många företag som verkar vara kvar i 2007.

Sedan vet jag inte hur många som är intresserade av att avslöja viktiga strategier. Jag menar, det är ju bland den viktigaste kunskapen som de har som lockar kunder.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-09-23, 16:10 #7
jtmf jtmf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 246
jtmf jtmf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 246
Citat:
Ursprungligen postat av clirre Visa inlägg
Jag vet att bra SEO inte är billigt, liksom all konsultation. Jag har tidigare betalat de summor du beskriver och tycker det varit värt det. I min mening är det dock många som har lockats till denna bransch för att det finns lätta pengar. Det är ju väldigt enkelt att bullshitta dig till framgång, i alla fall under en kortare period.

Däremot har jag i andra fall fått betala flera tusen för saker man kan få gratis från ahrefs.com samt betalat 1.000 kr / månaden för en textlänk på en rätt usel satellitsajt. Det är självklart först i efterhand jag fattat vad det är jag egentligen fått.
Jag håller med dig. Det finns mycket smuts inom denna bransch... Du verkar ju kunna en del om SEO själv, så:
  • Ska du anlita någon för att bygga länkar: var tydlig med vad du vill ha & kolla upp exempel och referenser
  • Ska du anlita någon för startegi/analys: var tydlig. Har sett mängder med olika "rapporter" från diverse seo-byråer och ofta är det precis som du säger. Dom dumpar typ ut data från domainstats.io och fakturerar 20k för det..

För om du inte är tydlig & kravställer så kommer ormarna fram och skördar...
jtmf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-09-27, 18:47 #8
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Tack för era svar. Jag tror dock inte att det ska vara omöjligt att få hjälp med detta, även om det är "branschhemligheter" - framförallt för att den information jag behöver kommer vara rätt custom made.

Det är ju rätt lätt att hitta seriösa konsulter men jag har tex varit i kontakt med Pineberry tidigare och de är ju vana att ta betalt av banker etc (gissar jag) och har ett upplägg som inte riktigt passar för mig. För mig är en seriös och långsiktig enmanskonsult (inte som skickar upp och ned smslånesajter i SERP:en) något att föredra, så om ni har några tips är jag "all ears".
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017