Kom ihåg mig?

Söker samarbete

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-09, 21:39 #21
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
Jo, det finns tyvärr en svaghet & den svagheten är du. Jag tror du har, som många andra, blivit troligt egenkär i ditt egna projekt, många bli förblindade av sin egna kärlek så dom analyserar inte sin idé med kritiska ögon.

Dessutom säger du att du är förvånad över att ingen nappar på ditt generösa erbjudande, det är ju "generositeten" som är ditt problem, speciellt när du säger att du inom kort kan omsätta flera miljarder kr men ändå ger du bort 50% för 90´000kr, ALLA investerare tänker, fullt korrekt också att "hmm, här ligger det nog en hund begraven", för varför skulle någon ge bort 50% för 90´000kr som har en påstådd potential att vara värd flera miljarder, att din anledning är att du kan lansera det snabbare köper jag inte.

Dessutom säger du att du är en av världens(!) bästa inom detta området, detta rimmar också illa för investerare & partners, om du nu är världens bästa inom detta området, ända sedan 1998 dessutom så undrar man om ditt påstående om "en av världens bästa" verkligen stämmer, på 17 år har du bara kommit till den nivån att du frågar om samarbetspartners på WN? Har man haft 17 år på sig & dessutom är en av världens bästa så förväntar man ju sig att du skulle ha kunnat ta dig längre än så.

Sen säger du att den svenska konkurrenten har ett problem & det är att dom behöver extern hjälp, du ser det som en nackdel, jag själv ser det som en fördel, det är en enorm fördel i detta fallet att behöva extern hjälp då det ökar antalet produkter & tjänster i deras utbud exponentiellt jämfört med dig. Inbilla dig att du äger en klädbutik där du totalvägrar att sälja återförsäljares kläder utan vrångt "jag skall minsann sy mina egna kläder & sälja", din konkurrent säljer gladeligen en massa SKU:er från diverse "externa" hjälp saker, vem har högst potential till stor försäljning & vilken butik lockar flest kunder?

Sen har du nog inte gjort en korrekt konkurrensanalys heller för du jämför bara med företag som är EXAKT identisk med dig själv, exakt samma produkttyp & exakt samma kundexponerings typ. Tyvärr har du enorma IT-jättar som konkurrenter globalt, småföretag som Apple, Google, Amazon osv erbjuder liknande produkter, inte samma produkter eftersom du valt att inte ta emot extern hjälp, men liknande produkter hursom, dina kunder kan garanterat hitta liknande hos dessa företag, det finns även svenska företag med samma produktidé som dig men annan distributionsmodell & kundexponering, din distributionsmodell är dessutom ganska förlegad, skitbra på 90-talet, år 2015: NEPP, var en jäkla många år sedan folket började ignorera denna typen av distribution inom denna kategorin, speciellt när det gäller egenproducerat som envisas med. Apple, Google & Amazon lyckas just för att dom tar extern hjälp, något som du påstår är ett problem hos din svenske konkurrent vilket är lite komiskt.


Det finns massor av svagheter men din förmåga att helt blunda för dessa & helt å hållet inte ens identifiera dessa är ett extremt stort varningstecken för investerare & samarbetspartners.

Jag säger inte detta för att vara taskig men har sett din attityd allt för ofta, du blundar för alla nackdelar & är otroligt naiv, du VILL att marknaden skall tillåta dig att ha miljarder i omsättning MEN vägrar förstå att det är skillnad på vilja & verklighet.

Det är bra att drömma stort men någongång måste man vara realistisk & basera sina saker på hur verkligheten ser ut.

Senast redigerad av JesperA den 2015-01-09 klockan 21:44
JesperA är inte uppkopplad  
Oläst 2015-01-09, 21:48 #22
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Ok...

Sa att det fanns möjlighet att expandera till miljarder i omsättning om man nu expanderade globalt, nämnde också att detta skulle kosta mer och ta tid med många anställda.

Extern hjälp funktionen finns kvar, men är inte beroende av det, jag tror inte på "tur" när det gäller affärer.

Verkligheten är den att detta fungerar utmärkt i 3 språk redan, det är också en verklighet att jag redan har Norska kunder så Norden har samma köptendens.

Tro mig jag har försökt kritisera mig själv och projektet, men det är lite svårt när det redan fungerar och går med mycket vinst och låga utgifter.
Lindalicious är inte uppkopplad  
Oläst 2015-01-09, 21:56 #23
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
Jag förstår fortfarande inte varför du tycker att man behöver mer "tur" när man använder sig av extern hjälp, extern hjälp tillåter ju dig att erbjuda dina kunder enormt mycket mer produkter/tjänster. På vilket sätt är det "tur" att låta kunderna ha större valmöjlighet så dom kan hitta exakt det dom vill ha. Det hjälper ju dig knappast om du så når ut till 2 miljarder människor om du bara har erbjuder några få produkter/tjänster som kanske majoriteten inte ens är intresserad av? Ett större utbud ger ju dig såklart mycket större chans att kunderna hittar något dom vill köpa. Det kallar inte jag för "tur" iaf.

Om det redan går med mycket vinst så kan du ju lätt redan nu anställa programmerare & support till företaget & dra igång det direkt på svenska marknaden. Med din nuvarande vinst kan du även ge bort det administrativa till en revisionsbyrå sålänge medans du etablerar dig. Vips, nu har du allt som du bett om utan att ha behövt ge bort en endaste % av företaget. Du äger då 100% av dom miljarderna du kan omsätta i framtiden.
JesperA är inte uppkopplad  
Oläst 2015-01-09, 22:05 #24
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av JesperA Visa inlägg
Jag förstår fortfarande inte varför du tycker att man behöver mer "tur" när man använder sig av extern hjälp, extern hjälp tillåter ju dig att erbjuda dina kunder enormt mycket mer produkter/tjänster. På vilket sätt är det "tur" att låta kunderna ha större valmöjlighet så dom kan hitta exakt det dom vill ha. Det hjälper ju dig knappast om du så når ut till 2 miljarder människor om du bara har erbjuder några få produkter/tjänster som kanske majoriteten inte ens är intresserad av? Ett större utbud ger ju dig såklart mycket större chans att kunderna hittar något dom vill köpa. Det kallar inte jag för "tur" iaf.

Om det redan går med mycket vinst så kan du ju lätt redan nu anställa programmerare & support till företaget & dra igång det direkt på svenska marknaden. Med din nuvarande vinst kan du även ge bort det administrativa till en revisionsbyrå sålänge medans du etablerar dig. Vips, nu har du allt som du bett om utan att ha behövt ge bort en endaste % av företaget. Du äger då 100% av dom miljarderna du kan omsätta i framtiden.
Jag har aldrig sagt att jag inte skall ha "extern hjälp" funktionen, det jag syftar till är att jag inte behöver det för att få det hela att gå bra i början, självklart förstår jag poängen med större sortiment.

Tanken var att jag skulle expandera till Sverige under sommaren eller strax efter sommaren... Men tänkte om det finns en villig partner som ger lite push till denna projekt då kan jag dra igång den svenska delen redan nu, då varje dag som går är förlorade pengar.

Min nuvarande vinst har gått till utveckling av ytterligare "tjänster" över 100K senaste halvåret så jag får vänta ett tag för att tjäna in till expantionen i Sverige om jag vill göra det helt själv.

Jag vet vad jag gör och det fungerar redan, bara för att jag inte ger alla detaljer betyder det inte att jag inte vet vad jag gör.

Jag vet EXAKT vad jag gör och kan denna projekt ut och in, men som sagt offline företagande är inte min starka sida.

Är det någon som är seriös kan vi träffas och prata, så inser denna att det är bästa erbjudandet någonsin jag kommer med. Att gå i extremt mycket detaljer gör jag inte förrän jag vet att vi skall samarbeta på riktigt.

Många utan kreativitet...

Senast redigerad av Lindalicious den 2015-01-09 klockan 22:12
Lindalicious är inte uppkopplad  
Oläst 2015-01-10, 09:36 #25
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Sätt samman en NABC och sök in på en inkubator. Då kommer du få enormt mycket feedback och råd.

Som de skriver tidigare i tråden, att erbjuda så många % för så lite pengar, det låter inte seriöst. Om värdet på tjänsten är så högt som du skriver, bör du ta in 5-10 gånger så mycket pengar, för avsevärt mycket mindre andel och det bara i första rundan.

Vi har alla varit där, trott att vår affärside är störst, bäst och vackrast men man blir självblind. Det krävs kritik och andra personers feedback för att lyckas. sen är det inte sagt att du SKA göra som de säger, men du måste lyssna.

Detta forumet är helt säkert inte rätt plats att gå genom din affärside, sociala medier är det sällan. Du måste som jag skrev sätta ihop en NABC och söka in på någon inkubator eller företagsförening där du kan få rådgivning. ALMI är ett sådant.
Titusbramble är inte uppkopplad  
Oläst 2015-01-10, 13:35 #26
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av Titusbramble Visa inlägg
Sätt samman en NABC och sök in på en inkubator. Då kommer du få enormt mycket feedback och råd.

Som de skriver tidigare i tråden, att erbjuda så många % för så lite pengar, det låter inte seriöst. Om värdet på tjänsten är så högt som du skriver, bör du ta in 5-10 gånger så mycket pengar, för avsevärt mycket mindre andel och det bara i första rundan.

Vi har alla varit där, trott att vår affärside är störst, bäst och vackrast men man blir självblind. Det krävs kritik och andra personers feedback för att lyckas. sen är det inte sagt att du SKA göra som de säger, men du måste lyssna.

Detta forumet är helt säkert inte rätt plats att gå genom din affärside, sociala medier är det sällan. Du måste som jag skrev sätta ihop en NABC och söka in på någon inkubator eller företagsförening där du kan få rådgivning. ALMI är ett sådant.
Hej,

Jag är medveten om att värdet är mer på det jag erbjuder men jag vill komma igång snabbt därför vill jag inte överdriva siffrorna.

Har redan varit i kontakt med ALMI de skulle ringa upp om om 1 vecka, kommer att ta flera månader om inte 1 år med ALMI känns det som.

Jag vill inte lyssna så mycket på andra när det gäller affärsiden, det funkar redan, jag är inte ute efter synpunkter på om det kommer att lyckas då jag vet redan hur det kommer att gå.

Exempel:
Det är som om jag skall ge synpunkter och tala om att iden inte håller till en som REDAN driver hosting företag i England med framgång och vill expandera till Sverige. Trots att jag inte kan så mycket om att driva hosting företag.

Är någon intresserad är det bara att skicka PM.
Lindalicious är inte uppkopplad  
Oläst 2015-01-10, 15:48 #27
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Hej,

Har redan varit i kontakt med ALMI de skulle ringa upp om om 1 vecka, kommer att ta flera månader om inte 1 år med ALMI känns det som.
Almi kräver en utförlig affärsplan och produktbeskrivning för att ens överväga ett möte, det bör du veta om du varit där. Har du en sådan, om så, varför inte posta affärsplanen här eller till intresserade? Jag har själv varit hos Almi för något år sedan och då var det snabba puckar som gällde, dock var det deras avtal som fick oss att backa.
yakuzaemme är inte uppkopplad  
Oläst 2015-01-10, 15:57 #28
BHS BHS är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 46
BHS BHS är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Hej,

Har redan varit i kontakt med ALMI de skulle ringa upp om om 1 vecka, kommer att ta flera månader om inte 1 år med ALMI känns det som.
Du verkar något felinformerad, ett år tar det inte om du inte ska söka ett enormt stort belopp. ~100-150k går otroligt snabbt, om du har en bra/realistisk affärsplan.

Senast redigerad av BHS den 2015-01-10 klockan 16:00
BHS är inte uppkopplad  
Oläst 2015-01-10, 15:58 #29
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Almi kräver en utförlig affärsplan och produktbeskrivning för att ens överväga ett möte, det bör du veta om du varit där. Har du en sådan, om så, varför inte posta affärsplanen här eller till intresserade? Jag har själv varit hos Almi för något år sedan och då var det snabba puckar som gällde, dock var det deras avtal som fick oss att backa.
Jag har inte varit där ringde för att boka rådgivning några dagar sedan och sa att det skulle behövas lån eller investering också.

Väntar på samtal från dem, de lär ringa nu i veckan skulle ta 1 vecka.
Men tror ALMI kommer att dröja ett bra tag, att man får göra allt ändå själv.

Som sagt företagande och skattefrågor är min svaga sida, så jag lär inte imponera på ALMI på den biten

Vore bättre med en driftig och ambitiös entreprenör som redan lyckats som partner, då kan man komma igång ganska omgående med det hela.

Jag vet exakt hur jag skall nå resultat/vinst men inte den blekaste när det gäller företagandet "offline". Troligen bättre också om jag får fokusera på det jag är bra på, då går det ännu bättre.

Varför backade ni från avtalet? Dåliga villkor?
Lindalicious är inte uppkopplad  
Oläst 2015-01-10, 16:01 #30
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av BHS Visa inlägg
Du verkar något felinformerad, ett år tar det inte om du inte ska söka ett enormt stort belopp. ~100-150k går otroligt snabbt, om du har dina en bra/realistisk affärsplan.
Tar 1 vecka bara att boka första mötet, 1 vecka för att bli uppringd.

Gissade att det skulle ta lång tid, kanske det inte ens går då jag har kunskaps brister på skattefrågor och företagande. Orkar inte lära mig den biten just nu heller, vill fokusera på det jag kan.
Lindalicious är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017