Kom ihåg mig?

Registrera delägarskap i ett AB

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-08, 22:33 #1
bhumibol bhumibol är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 11
bhumibol bhumibol är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 11
Standard Registrera delägarskap i ett AB

Hej,

Har äntligen fått tummen ur röven och skickat in ansökan till Bolagsverket om registrering av AB. Mitt AB kommer jag driva som en bisyssla vid sidan av min heltidsanställning, min arbetsgivare är medveten om detta och det är lite på initiativ från denna som jag startat mitt AB så det krockar inte på den punkten.

Har sedan en tid tillbaka snackat ihop mig med ett par vänner i Singapore om en idé som nu verkar kunna bli något då vi fått respons från organisationer som t.o.m. är villiga att skänka oss en slant. Vi har kommit fram till att registrera ett private limited company i Singapore för att definiera ägarskapet bland oss. Och frågan är nu om jag kan gå in som delägare med mitt svenska AB? Har i verksamheten för mitt AB angett drift av webbportaler, programmering samt datakonsultverksamhet, går detta i strid med att gå in som delägare i liknande projekt (kan det skapa problem för mig)?

Kommer under sommaren vara i Thailand och en veckas besök i Singapore för uppföljning av detta projekt kommer det garanterat att bli. Känns väl inte direkt motiverat att dra av kostnaden för min thailandsresa i mitt AB, men att dra av kostnaden för mitt Singapore-besök (flyg + hotell) borde väl ändå anses som rimligt utan att någon rycker på ögonbrynen?

Tacksam för råd... färsking inom eget företagande och hoppas ni kan bjuda på lite tålamod om jag ställer dumma frågor.

Mvh

Micke
bhumibol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-09, 20:45 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag ser inga hinder i att du skaffar ett dotterbolag/intressebolag i utlandet.

Vad du kan dra av i form av resa är upp till revisorn och skatteverket.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-09, 22:11 #3
bhumibol bhumibol är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 11
bhumibol bhumibol är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Vad du kan dra av i form av resa är upp till revisorn och skatteverket.
Vart kan man hitta lite mer vägledning i denna fråga, finns det någon kunskapsdatabas online där man kan läsa sig till liknande "prejudikat". Eller är det en direkt fråga till Skatteverket som gäller?
bhumibol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-09, 22:43 #4
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Om resan är i företagetsregi så ska ju företaget stå för den, det bästa/enklaste är ju om du lämnar in kvitton mm till företaget för de utlägg du har haft.

Sen så kan det ju vara att du skriver ner exakt vad det är du har gjort om nu revisorn kommer och frågar, för om det är något "semester" med resan så kan han ju höja på ögonbrynen, lika så om du har en kompis/vän/sambo som följer med dig, den personen bör betala sin resa själv.

Prata med din redovisningsbyrå eller revisor för att veta vad som gäller är nog enklast.
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-12, 23:41 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Som Jonny och Craxen skrev så ser jag inga problem att du låter ditt svenska AB äga agtierna i det utländska bolaget.

Se dock till att få årsredovisning som du ska lämna till revisorn så han kan skriva in det i din balansräkning.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-13, 00:07 #6
bhumibol bhumibol är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 11
bhumibol bhumibol är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 11
Tack för givande svar.

Ska bolla idén vidare med min redovisningskonsult. Skulle egentligen inte ha något emot att stå som delägare privat, men som jag ser det så kan jag dra fördel på följande sätt:

1) Kunna dra av vissa kostnader på mitt AB som jag annars hade fått använda skattade slantar för.
2) En mindre motprestation i form av kontanter kommer krävas av samtliga delägare, återigen ser jag en fördel i att kunna använda pengar från mitt AB.
3) Vid en eventuell exit så kan jag skjuta in pengarna i mitt AB och själv planera hur mycket jag eventuellt vill ta ut i lön privat.

Eller tänker jag fel?
bhumibol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017